[그림 1] ‘역 분수 문제’에 대한 학생들의 해결 방법의 예 (Pearn & Stephens, 2018, p. 243) [Fig. 1] An example of students’ solution methods about Reverse Fraction Problems
[그림 2] ‘역 분수 문제’와 관련된 우리나라 교과서 문제의 예(교육부, 2018, p. 114) [Fig. 2] An example of problems in the mathematics textbooks related to Reverse Fraction Problems
[그림 3] 곱셈 방법의 예 [Fig. 3] An example of multiplicative methods
[그림 4] 곱셈 방법의 다른 예 [Fig. 4] Another example of multiplicative methods
[그림 5] 부분적 곱셈 방법의 예 [Fig. 5] An example of partially multiplicative methods
[그림 6] 덧셈 방법의 예 [Fig. 6] An example of addictive methods
[그림 7] 그림 방법의 예 ① [Fig. 7] The first example of visual methods
[그림 8] 그림 방법의 예 ② [Fig. 8] The second example of visual methods
[그림 9] 그림 방법의 예 ③ [Fig. 9] The third example of visual methods
[그림 10] 그림 방법의 예 ④ [Fig. 10] The fourth example of visual methods
[그림 11] 부분에 해당하는 양이 이산량인지 연속량인지에 따른 정답률 [Fig. 11] A percentage of correct answers according to the problem contexts in which the partial quantity with a natural number is discrete or continuous
[그림 12] 부분에 해당하는 양이 자연수인지 분수인지에 따른 정답률 [Fig. 12] A percentage of correct answers according to the problem contexts in which the partial quantity is a natural number or a fraction
[그림 13] 부분에 해당하는 양이 분수인 맥락에서 곱셈 방법을 사용하여 문제를 해결한 예 [Fig. 13] An example of multiplicative methods for the problems in which the partial quantity with a fraction is continuous
[그림 14] 부분에 해당하는 양을 나타내는 분수가 진분수인지 가분수인지에 따른 정답률 [Fig. 14] A percentage of correct answers according to the problem contexts in which the equivalent fraction of partial quantity is a proper fraction or an improper fraction
[그림 15] 그림 제시 여부에 따른 정답률 [Fig. 15] A percentage of correct answers according to the problem contexts in which the diagram is presented or not
[그림 16] 형식화 방법의 예 [Fig 16] An example of advanced multiplicative methods
[표 1] Pearn과 Stephens(2018)에서 제시한 ‘역 분수 문제’ [Table 1] Reverse Fraction Problems presented in Pearn and Stephens (2018)
[표 2] 본 연구에서 사용한 ‘역 분수 문제’ [Table 2] Reverse Fraction Problems presented in this study
[표 3] ‘역 분수 문제’에 대한 학생들의 해결 방법 설명 및 예 [Table 3] Explanations and examples of students’ solution methods used for Reverse Fraction Problems
[표 4] 학생들이 사용한 문제 해결 방법 (N=46) [Table 4] Solution methods used for Reverse Fraction Problems (N=46)
[표 5] 문제 맥락별 정답률 (N=46) [Table 5] A percentage of correct answers according to the problem contexts
[표 6] 이산량, 자연수 문제 맥락에서 학생들이 사용한 해결 방법 [Table 6] Students’ solution methods for the problems in which the partial quantity with a natural number is discrete
[표 7] 연속량, 자연수 문제 맥락에서 학생들이 사용한 해결 방법 [Table 7] Students’ solution methods for the problems in which the partial quantity with a natural number is continuous
[표 8] 연속량, 분수 문제 맥락에서 학생들이 사용한 해결 방법 [Table 8] Students’ solution methods for the problems in which the partial quantity with a fraction is continuous
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