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The Relationship among Participation Motivation, Flow, and Problem Gambling in Bicycle Racing: Moderated Mediation Effect of Visit Frequency

경륜 장외발매소 이용자의 도박동기, 몰입, 문제도박과의 관계에서 이용빈도의 조절된 매개효과

  • 이소영 (서강대학교 생명문화연구소) ;
  • 최혜진 (서울여자대학교 일반대학원) ;
  • 윤수인 (강남대학교 사회복지전문대학원) ;
  • 최순례 (강남대학교 사회복지전문대학원) ;
  • 이홍직 (강남대학교 사회복지학부) ;
  • 윤승태 (강남대학교 교양학부)
  • Received : 2019.02.07
  • Accepted : 2019.03.21
  • Published : 2019.03.28

Abstract

The purpose of this study is to verify the path of the motivation, the flow, and problem gambling and intervention points. To this end, we verified the mediation effect of the motivation of the users outside sales offices influences the problem gambling through a flow and the moderated mediation effect of the frequency of the use of a bicycle racing tracks in that process. A total of 411 cases were analyzed using surveys conducted for one day on a weekday and weekend (September 13th and 15th 2018) for adults using an outside sales office in Jangan. According to the analysis, the causality of gambling by gambling motivation(amusement, excitement, avoidance, society, money) showed its effect positively by mediating the flow. The adjusted effect of the frequency of the use on the intermediary effect of the motivation ${\rightarrow}$ flow ${\rightarrow}$ problem gambling behavior, which is the main concern of this study, was found to be statistically significant. More specifically, the effect of adjusting the frequency of the use was statistically significant in both paths: motivation/flow and flow/problem gambling. It was also shown that, in the model with excitement, avoidance and social motivation, the adjustment of the frequency was only significant in the causal relationship between the flow and problem gambling. Based on these findings, this study made clinical and policy suggestions for intervention for gamblers and user protection regulations.

본 연구의 목적은 도박동기와 도박몰입, 그리고 문제도박의 경로와 개입지점을 입증하는 데 있다. 이를 위하여 경륜 장외발매소 이용자의 도박동기가 도박몰입을 매개로 문제도박에 영향을 미치는 경로와 그 과정에서 경륜장 이용빈도의 조절된 매개효과를 검증하였다. 이를 위해 장안 경륜장외발매소 이용 성인을 대상으로 2018년 9월 13일과 15일, 평일과 주말 양일간 실시한 설문조사 자료를 활용하여, 최종 411사례를 분석하였다. 분석결과, 도박 참여동기인 유희 흥분 회피 사교 금전 동기에 따른 문제도박의 인과관계를 도박몰입이 매개하여 정적효과를 나타냈다. 본 연구의 주된 관심사인 도박동기-몰입-문제도박의 매개경로에서의 이용빈도의 조절된 매개효과가 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 구체적으로는 유희동기 및 금전동기는 도박동기와 도박몰입, 도박몰입과 문제도박 두 경로에서 각각 모두 이용빈도의 조절효과가 통계적으로 유의미하였다. 또한 흥분동기와 회피동기, 사교동기가 각각 투입된 모형에서는, 이용빈도의 조절효과가 도박몰입과 문제도박의 인과관계에서만 유의미한 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 토대로 본 연구에서는 장외발매소 이용자를 위한 개입 및 이용자 보호규제를 위한 임상적 정책적 제언을 하였다.

Keywords

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그림 1. 연구모형

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그림 2. 유희동기 모형에서 도박몰입의 매개효과에 대한 이용빈도의 조건적 간접효과 a,b경로

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그림 3. 금전동기 모형에서 도박몰입의 매개효과에 대한 이용빈도의 조건적 간접효과 a,b경로

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그림 4. 흥분·회피·사교 동기 모형에서 도박몰입의 매개효과에 대한 이용빈도의 조건적 간접효과 b경로

표 1. 조사대상자의 일반적 특성

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표 2. 주요변수의 기술통계

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표 3. 유희동기, 도박몰입, 문제도박의 매개효과에서 이용빈도의 조절된 매개효과

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표 4. 금전동기, 도박몰입, 문제도박의 매개효과에서 이용빈도의 조절된 매개효과

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표 5. 흥분동기, 도박몰입, 문제도박의 매개효과에서 이용빈도의 조절된 매개효과

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표 6. 회피동기, 도박몰입, 문제도박의 매개효과에서 이용빈도의 조절된 매개효과

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표 7. 사교동기, 도박몰입, 문제도박의 매개효과에서 이용빈도의 조절된 매개효과

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