그림 1. 창의성과 업무성과 간 곡선추정 그래프
그림 2. 창의성과 업무성과 분산형 차트
그림 3. 창의성 수준 별 업무성과 그래프 (전체)
그림 4. 영업업무 분류 별 분산형 차트
그림 5. 영업업무 분류:창의성 수준 별 업무성과 그래프
그림 6. 산업군 별 창의성과 업무성과 분산형 차트
그림 7. 산업군: 창의성 수준 별 업무성과 그래프
표 1. 연구대상자의 인구통계학적 특성
References
- O. Walker, G. Churchill, and N. Ford, "Motivation and performance in Industrial Selling: Present Knowledge and Needed Research," Journal of Marketing Research, Vol.14, No.2, pp.156-168, 1977. https://doi.org/10.1177/002224377701400203
- G. Churchill, N. Ford, S. Hartley, and O. Walker, "The determinants of salesperson performance: A meta-analysis," Journal of Marketing Research, Vol.22, No.2, pp.103-118, 1985. https://doi.org/10.1177/002224378502200201
- 차동옥, 김정식, "중간관리자의 임파워링 리더십과 직무몰입, 조직몰입, 조직시민행동간의 관계," 조직과 인사관리연구, 제35권, 제1호, pp.171-198, 2011.
- J. Singh, W. Verbeke, and G. Rhoads, "Do organizational practices matter in role stress processes? A study of direct and moderating effects for marketing-oriented boundary spanners," The Journal of Marketing, Vol.60, No.3, pp.69-86, 1996. https://doi.org/10.2307/1251842
- T. Amabile, "A model of creativity and innovation in organizations," Research in Organizational Behavior, Vol.10, No.1, pp.123-167, 1988.
- 배창권, 개인창의성이 영업성과에 미치는 영향에 관한 연구, 한국방송통신대학교, 석사학위논문, 2003.
- 손태원, 홍길표, 정명호, 김영수, "창의성경영의 구성차원과 영영성과와의 관련성에 관한 탐색적 연구," 조직과 인사관리 연구, 제26권, 제3호, pp.273-301, 2002.
- Y. Gong, J. Huang, and J. Farh, "Employee learning orientation, transformational leadership, and employee creativity: The mediating role of employee creative self-efficacy," Academy of management journal, Vol.52, No.4, pp.765-778, 2009. https://doi.org/10.5465/amj.2009.43670890
- 정종식, 영업직원의 솔로션지향성이 영업성과에 영향을 미치는 심리적 프로세스, 홍익대학교, 박사학위논문, 2004.
- 박찬욱, 석진홍, 조아라, "영업의 유형과 조직문화와의 적합성이 영업사원의 직무만족도와 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구," 고객만족경영연구, 제16권, 제1호, pp.1-22, 2014.
- M. W. Johnston and G. W. Marshall, Sales force Management: Leadership, Innovation, Technology, New York, NY: Routledge, 2013.
- B. L. Spiro, W. J. Stanton, and G. A. Rich, Management of a sales force, 12th ed. McGraw-Hill/Irwin New York, 2008.
- B. Joo, G. Mclean, and B. Yang, "Creativity and human resource development An integrative literature review and a conceptual framework for future research," Human Resource Development Review, Vol.12, No.4, pp.390-421, 2013. https://doi.org/10.1177/1534484313481462
- T. Amabile, Creadtivity in context: Update to the social psychology of creativity, Boulder, CO: Westview Press, 1996.
- B. K. Joo and G. N. Mclean, "Best employer studies: A conceptual model from a literature review and a case study," Human Resource Development Review, Vol.5, No.2, pp.228-257, 2006. https://doi.org/10.1177/1534484306287515
- N. King, Innovation at work: the research literature, in West & Farr(1990), Innovation and creativity at work, New York, NY: Wiley, 1990.
- R. Rosenfeld and J. Servo, Facilitation innovation in large organisations, in M. A. West & J. L. Farr (Eds.), Innovation and Creativity at Work. Psychological and organizational Strategies, pp.3-13, New York, NY: John Wiley & Sons, 1990.
- R. Woodman, J. Sawyer, and R. Griffin, "Toward a theory of organizational creativity," Academy of Management Review, Vol.18, No.2, pp.293-321, 1993. https://doi.org/10.5465/amr.1993.3997517
- S. G. Scott and R. A Bruce, "Determinants of innovative behavior: A path model of individual innovation in the workplace," Academy of management journal, Vol.37, No.3, pp.580-607, 1994. https://doi.org/10.2307/256701
- G. Oldham and A. Cummings, "Employee creativity: Personal and contextual factors at work," Academy of management journal, Vol.39, No.3, pp.607-634, 1996. https://doi.org/10.2307/256657
- D. Behrman and W. Perreault, "Measuring the performance of industrial salespersons," Journal of Business Research, Vol.10, No.3, pp.355-370, 1982. https://doi.org/10.1016/0148-2963(82)90039-X
- 윤승기, 영업사원의 암묵적지식과 고객지향성이 성과에 미치는 영향, 숭실대학교, 박사학위논문, 2010.
- R. Boyatzis, The competent manager: A model for effective performance, New York, NY: John Wiley & Sone, 1982.
- L. Williams and S. Anderson, "Job satisfaction and organizational commitment as predictors of organizational citizenship and in-role behaviors," Journal of Management, Vol.17, No.3, pp.601-617, 1991. https://doi.org/10.1177/014920639101700305
- J. Campbell, R. McCloy, S. Oppler, and C. Sager, A theory of performance. Personnel selection in organizations, CA: Jossey-Bass, 1993.
- B. Babin and J. Boles, "Employee behavior in a service environment: A model and test of potential differences between men and women," The Journal of Marketing, Vol.1998, pp.77-91, 1998. https://doi.org/10.1177/002224299806200206
- 김종윤, "영업사원의 학습목표지향성, 창의성, 업무방법, 업무강도, 업무성과의 구조적 관계," 한국콘텐츠학회논문지, 제18권, 제1호, pp.90-107, 2018. https://doi.org/10.5392/JKCA.2018.18.01.090
- M. Runco, J. Plucker, and W. Lim, "Development and psychometric integrity of a measure of ideational behavior," Creativity Research Journal, Vol.13, No.3&4, pp.393-400, 2001. https://doi.org/10.1207/S15326934CRJ1334_16
- 이병희, 창의적 행동의 영역일반 구조모형 검증, 한국교원대학교, 박사학위논문, 2008.
- H. Sujan, B. Weitz, and N. Kumar, "Learning orientation, working smart, and effective selling," The Journal of Marketing, Vol.58, No.3&4, pp.39-52, 1994. https://doi.org/10.1177/002224299405800303
- 김두섭, 김남준, 회귀분석: 기초와 응용, 나남, 2008.