Abstract
Metro stations are public places used by many people. If they use the station frequently, there is no struggling to find a way. But the first tourists or foreigners to visit are facing finding difficulties because of errors of the complicated sign and information. This study is the guidance of the metro station sign to provide effective information system and the research on the design improvement of metro station. In the first survey for this study I proceeded research about the concept of sign systems in metro station and literature search. In the second survey, I researched needs of the problems of the metro station users. In the third survey, I investigated Busan Metro Station's problems and design to improve the guide sign. In the survey results, users had a lot of difficulties in finding information because systematically increasing amount of information and guidance of the metro station. People can't find information because of sign indiscreet commercial advertising. Also they can get false information from sign without unity. To deal with these problems the metro station needs to improve design for a second-class citizen and refrain commercial advertising and design for information transfer capability.
도시철도역은 많은 이들이 사용하는 공공장소이다. 철도역을 자주 이용하면 길을 찾거나 가는 곳에 어려움이 없지만 처음 방문하는 여행객이나 외국인들은 복잡한 사인과 정보 등의 오류로 인하여 어려움을 겪는다. 본 연구는 도시철도역의 안내 사인시스템의 효과적인 정보를 제공하기 위한 도시철도역의 안내사인에 대하여 알아보고 디자인 개선하고자 한다. 본 연구를 위한 1차 조사로 도시철도역 사인시스템의 개념과 문헌에 대하여 조사하고, 2차 조사로 도시철도역 이용자의 문제점 니즈조사, 3차 조사는 안내사인 개선을 위해 부산도시철도역의 문제점과 디자인 개선에 대하여 알아보았다. 조사결과 도시철도역의 안내 사인은 늘어나는 정보량과 체계적으로 갖추어지지 않는 사인 등으로 인하여 사용자는 정보를 찾는 데 어려움이 많다. 무분별한 상업광고의 사인으로 찾고자 하는 정보를 찾지 못하고 통일되지 않는 사인계획으로 인하여 잘못된 정보를 얻기가 쉽다. 이러한 문제점을 해결하기 위하여 상업광고의 자제와 알기 쉽게 정보를 전달하기 위한 디자인 그리고 사회적 약자를 위한 디자인 개선이 필요하다.