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Effects of Harassment Experiences in Online Games, Expectation on Organizational Response, and Gender on Coping Strategies

온라인 게임 내 괴롭힘 경험, 조직대응에 대한 기대, 유저의 성별이 대응전략에 미치는 영향

  • 김민채 (숙명여자대학교 사회심리학과) ;
  • 노혜경 (숙명여자대학교 사회심리학과)
  • Received : 2018.12.03
  • Accepted : 2019.01.02
  • Published : 2019.01.28

Abstract

This study is an exploratory study on the factors that affect the types of user's coping strategies in online game harassment situations. A survey(N=416) was conducted to investigate the experiences of harassment in online games, expectations on organizational response, and the frequencies of selecting each type of coping strategy. The result shows that the female users usually experience more harassment than the male users, especially in sexual harassment. Female users often choose gender masking, seeking help, avoidance, and mirroring strategies compared to males, while males choose self-blame. The effects of harassment experiences, expectation on organizational response, and gender on each type of coping strategy were analyzed using the structural equation model(SEM). Sexual harassment experiences significantly affect all types of strategies, and the higher the expectation on organizational response, the more likely users to seek help rather than to select gender masking. These results are expected to serve the basis for establishing harassment-related regulations in online games.

본 연구는 온라인 게임 내 괴롭힘 상황에서의 대응전략 유형에 영향을 미치는 요인에 대해 탐색적으로 조사하였다. 온라인 게임을 이용하는 만 19세 이상의 성인 남녀 416명을 대상으로 게임 내 괴롭힘 경험과 조직대응에 대한 기대 수준, 대응전략 유형을 조사한 결과, 여성 유저는 남성 유저에 비해 더 많은 괴롭힘을 경험하며, 특히 성적 괴롭힘은 주로 여성 유저들만을 대상으로 이루어졌다. 여성 유저들은 남성에 비해 성별가리기, 도움구하기, 회피, 미러링을 자주 선택하였으며, 남성은 자기비난을 더 많이 선택하였다. 구조방정식 모형을 이용해 괴롭힘 경험, 조직대응에 대한 기대, 성별이 각각의 대응전략 유형에 영향을 미치는 경로를 분석하였다. 성적 괴롭힘 경험은 모든 대응전략에 직접적인 영향을 미쳤으며, 조직대응에 대한 기대가 높을수록 유저들은 성별가리기보다는 도움구하기를 선택하는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 향후 온라인 게임 내 괴롭힘에 관한 대처방안 마련의 가능성을 논의하였다.

Keywords

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그림 1. 연구모형

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그림 2. 기본모형의 표준화 경로계수 (*p<.1, **p<.01, ***p<.001)

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그림 3. 수정모형의 표준화 경로계수 (*p<.1, **p<.01, ***p<.001)

표 1. 대응전략에 대한 탐색적 요인분석 결과 및 신뢰도

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표 2. 온라인 게임 내 괴롭힘 경험, 조직대응에 대한 기대, 대응전략 수준 및 성별에 따른 차이

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표 3. 온라인 게임 내 괴롭힘 경험, 조직대응에 대한 기대, 대응전략의 상관관계

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표 4. 기본모형과 수정모형의 적합도 지수 비교

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표 5. 수정모형(최종모형)의 직접효과, 간접효과, 전체효과

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