DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis on Momentum from which Humanities and Social Sciences-based Convergence Researchers Began Research and Motive Factors of Research Consistency

인문사회기반 융합연구자들의 연구 시작 계기와 연구 지속 원동력 요인 분석

  • 정근하 (건국대학교 융합연구총괄센터) ;
  • 노영희 (건국대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2019.08.30
  • Accepted : 2019.10.08
  • Published : 2019.11.28

Abstract

Researchers are persons who are destined to produce improved knowledge, with duty, responsibility and desire for overcoming limits of the existing knowledge in continuously changing natural and social environments. In addition, both drawing research outcomes 'contributing to the society' by tapping on 'researches convergent with other disciplines', to 'deducing meaningful research outcomes' and 'operating laboratories for fostering convergence talents', for the consistency of incessant researches are the momentum for convergence researchers to continue convergence researches. However, an irony fact is that 53.1% of convergence researchers respond that they began convergence researches from happenstantial momentum (a happenstantial talk with other majors)'. This study examined what was the momentum from which convergence researches began and what was the motive with which they have been consistently conducted and suggested how to continue convergence researches.

연구자는 끊임없이 변하는 자연환경, 사회환경에서 기존 지식의 한계를 극복해야 한다는 의무감, 책임감 그리고 욕심을 가지고 개량된 지식을 생산해 내는 것을 숙명으로 여기는 사람들이다. 융합연구자들 또한 '의미있는 연구 성과를 도출'하기 위해 '타 학문과 융합연구'를 타진하여 '사회에 공헌'하는 연구 성과를 도출하는 것과 연구가 끊임없이 지속될 수 있도록 '융합인재를 양성하는 연구실을 운영'하는 것이 융합연구를 지속하는 원동력이었다. 그러나 아이러니한 사실은 융합연구자의 53.1%가 융합연구의 시작이 '우연한 계기(타 전공자와의 우연한 대화)'로부터였다고 응답하고 있다. 본 연구에서는 쉽지 않은 융합연구를 시작하게 된 계기가 무엇이고, 그것을 지속하게 하는 원동력이 무엇인지 중복 선택이 가능한 설문조사와 인터뷰를 실시하여 융합연구가 지속될 수 있는 방안을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 김은정, 이승연, 송지연, "융합연구자의 긍부정경험이 융합연구에 대한 재시도 의향, 만족도, 지속의향, 추천의향에 미치는 영향력에 관한 연구," 예술인문사회융합멀티미디어논문지, Vol.8, No.5, pp.279-291, 2018.
  2. 이상욱, "융합연구의 성공 조건," KISTEP InI. Vol.25, pp.32-38, 2018.
  3. 김광환, 김병만, 노영희, 박아르마, 반영운, 송인한, 이은석, 이현진, 정대근, 차이가 만드는 기적 융합연구 방법론, 청람, 2019.
  4. J. W. Rojewski, "The Role of Chance in The Career Development of Individuals with Learning disabilities," Learning Disability Quarterly, Vol.22, No.4, pp.267-278, 1999. https://doi.org/10.2307/1511261
  5. 박현영, 유금란, "진로결정에 있어서 우연적사건의 역할: 진로적응성을 매개효과로," 사회과학연구, Vol.28, pp.57-80, 2012.
  6. 이상희, "진로선택에서 우연을 기회로 만든 직장인의 경험에 대한 내러티브 탐구," 인간이해, Vol.34, pp.111-133, 2013.
  7. 신순옥, 박서연, 이상희, "진로 결정 과정에서 우연 경험 연구: 전환 국면이 있는 코칭 및 상담 분야 종사자를 중심으로," 복지상담교육연구, Vol.4, No.1, pp.1-27, 2015.
  8. 이민아, "한국 직장인의 우연사건 대처기술 유형에 따른 진로적응성, 진로낙관성 및 직무만족의 차이," 상담학연구, Vol.18, No.1, pp.287-306, 2016. https://doi.org/10.15703/KJC.18.1.201702.287
  9. 황현덕, 장선희, 정선화, 이상민, "고등학생의 계획된 우연 기술 수준에 따른 진로포부와 직업탐색행동의 관계탐색," 청소년상담연구, Vol.20, No.2, pp.193-210, 2012.
  10. 조남근, 정미예, "대학생의 우연 대처기술이 진로정체감, 부정적 취업태도 및 진로탐색행동에 미치는 영향," 청소년학연구, Vol.20, No.12, pp.337-357, 2013.
  11. 차영은, 김시내, 강재연, "대학생의 계획된 우연기술과 불안, 진로스트레스 및 진로관련 변인들의 관계탐색," 인간이해, Vol.36, No.2, pp.67-85, 2015.
  12. 김보영, 양나연, 양혁, 양준영, 정성훈, 이상민, "계획된 우연 이론에 기반한 성격 5요인과 우연 기술의 관계," 한국심리학회지 상담 및 심리치료, Vol.28, No.2, pp.491-508, 2016.
  13. 장진이, 천영민, 홍원경, "계획된 우연 역량의 개념화와 진로상담으로의 도입을 위한 델파이 연구," 상담학연구, Vol.18, No.6, pp.219-238, 2017.
  14. 이지원, 이기학, "2018대학생의 불안정 성인애착과 계획된 우연 기술의 관계," 한국심리학회지 상담 및 심리치료, Vol.30, No.4, pp.1271-1299, 2018.
  15. 한민영, 오은주, "대학생이 지각한 사회적 지지가 진로준비행동에 미치는 영향-계획된 우연기술과 진로결정 자기효능감의 매개효과-," 청소년시설환경, Vol.17, No.1, pp.71-80, 2019.
  16. 손은령, "진로선택과정에서 우연 혹은 기회의 역할 고찰," 상담학연구, Vol.10, No.10, pp.385-397, 2009.
  17. 손은령, "직업 성취과정에 미치는 우연 혹은 기회의 영향 -40대 여성 진로상담 전문가를 중심으로," 상담학연구, Vol.13, No.2, pp.437-453, 2012.
  18. 안윤정, 오현주, "직업상담사의 직업선택과정에서'계획된 우연'의 역할," 진로교육연구, Vol.25, No.4, pp.117-140, 2012.
  19. 김수리, "계획된 우연이 진로진학상담교사의 진로전환 및 진로정체감에 미치는 영향," 학습자중심교과교육연구, Vol.17, No.16, pp.623-641, 2017.
  20. P. J. Hartung and D. L. Blustein, "Reason, intuition, and social justice; Elaborating on Parson's career decision-making model," Journal of Counseling Development, Vol.80, pp.41-47, 2002. https://doi.org/10.1002/j.1556-6678.2002.tb00164.x
  21. K. E. Mitchell, A. S. Levin, and J. D. Krumboltz, "Planned happenstance: Constructing unexpected career opportunities," Journal of Counseling & Development, Vol.77, pp.115-123, 1999. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1999.tb02431.x
  22. D. G. Betsworth and J. I. C. Hansen, "The categorization of serendipitous career developmentevents," Journal of Career Assessment, Vol.4, pp.91-98, 1996. https://doi.org/10.1177/106907279600400106
  23. J. Scott and J. Hatalla, "The influence of chance and contingency factors on the vocational behavior," Career Development Quarterly, Vol.39, pp.18-30, 1990. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.1990.tb00231.x
  24. D. H. Hart, K. Rayner, and E. R. Christensen, "Planning, Preparaion, and Chance in Occupational Entry," Journal of Vocational Behavior, Vol.1, pp.279-285, 1971. https://doi.org/10.1016/0001-8791(71)90029-7
  25. P. R. Salomone and R. B. Slaney, The influence of chance and contingency, 1981
  26. 이용순, 자원봉사활동의 지속성 요인에 관한 연구, 한양대학교, 석사학위논문, 2007.
  27. 유용식, 손호중, "자원봉사활동의 지속성에 영향을 미치는 요인," 한국비영리연구, Vol.8, No.2, pp.27-57, 2009.
  28. 김범수, 권동호, "생활체육참여자의 열정, 건강신념 및 운동지속의도," 한국사회체육학회지, Vol.43, pp.883-893, 2011.
  29. R. J. Vallerand, "On passion for life activities: The Dualistic Model of Passion. In M. P. Zanna(Ed.)," Advance in experimental social psychology, Vol.42, pp.97-193, 2010.
  30. R. J. Vallerand, C. M. Blanchard, G. A. Mageau, R. Koestner, C. F. Ratelle, M. Leonard, M. Ganer, and J. Marsolais, "Les passions de1'ame: On obsessive and harmonious passion," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.85, No.4, pp.756-767, 2003. https://doi.org/10.1037/0022-3514.85.4.756
  31. M. Conner and P. Norman, Prediction health behav-ior: Research and practice with social cognition Models, Buckingham: Open University Press, 1996.
  32. 김주원, 김용준, "자선단체기부자의 기부동기와 기부행동에 관한 실증연구," 경영학연구, Vol.37, No.3, pp.629-658, 2008.
  33. 황용진, 종교방송 후원자의 기부의도 결정요인에 관한 연구: 관계품질의 매개효과를 중심으로, 제주대학교 박사학위논문, 2011.
  34. 홍연숙, 대학생의 자원봉사활동 지속 결정요인에 관한 연구, 중앙대학교, 석사학위논문, 2001.
  35. 문성호, "다산의 '인간 욕구.욕망관'에 관한 고등학교 "윤리와 사상," 교과서 내용의 정확성 연구, 교육과정평가연구, Vol.21, No.4, pp.21-42, 2018.