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Research on the Design of Chinese Online Games in the Application of Cultural Content

문화 콘텐츠를 응용한 중국 온라인(MMORPG)게임 디자인 연구 -돈황벽화를 중심으로-

  • Received : 2018.09.28
  • Accepted : 2018.10.05
  • Published : 2018.10.28

Abstract

The game market has been converted into PC such as Microsoft X-box, SONY Playstation, and Nintendo, which have been called traditional game consoles. Recently, the mobile game market has been growing as the performance of mobile devices has been reduced. The expansion of the game market is a worldwide trend, and the discovery of game contents are causing many concerns for game companies. Known as the birthplace of animation and games, Japan uses traditional cultural contents to create many characters and game stories. China, which is a latecomer, is also working to find materials for making game contents using Chinese traditional culture. is one of the most successful games in China's online marketplace. The game is designed to allow game users to experience traditional culture by reproducing the images of the time period shown in the wall painting into a virtual space. In this study, I would like to analyze the story of the Buddhist scripture in the mural of Donhwang mural, a Chinese cultural heritage.

기존 게임기라고 불리던 Microsoft X-box, SONY Playstation, Nintendo 등에서 PC로 게임 시장이 전환되어지고, 최근에는 모바일 기기의 성능이 고사양화 됨에 따라서 모바일 게임시장의 성장세가 높아지고 있다. 게임시장의 확산은 전 세계적인 추세이고, 게임 소재의 발굴은 게임회사에게 많은 고민을 주고 있다. 애니메이션과 게임의 종주국이라고 불리는 일본은 전통문화 콘텐츠를 이용하여 많은 캐릭터와 게임 스토리 제작에 활용하고 있으며, 후발 주자인 중국 역시 중국의 전통문화를 이용한 게임 콘텐츠 제작 소재 발굴에 노력하고 있다. 연구대상은 중국 온라인 시장에서 롤 플레잉 게임으로 성공을 거둔 대표적인 게임으로 당시대의 복식에서 부터 벽화에 나타난 당 시대의 모습을 게임 속에 가상공간으로 재현함으로서 게임사용자들에게 전통문화를 가상체험하게 하였다. 본 연구에서는 중국 문화유산인 돈황 막고굴의 벽화에 나타난 불교경전의 이야기를 소재로 게임화 한 <천녀유혼2>에 대한 분석을 하고자 한다.

Keywords

References

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