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The Effect of PR Communication of Local Government through Social Media : Focusing on the Official Blog of Busan Metropolitan City, 'Cool Busan.'

소셜 미디어를 통한 지자체 PR 커뮤니케이션의 효과분석 : 부산광역시 블로그 '쿨부산'을 대상으로

  • 선혜진 (경성대학교 창의인재대학 교양학부)
  • Received : 2018.08.02
  • Accepted : 2018.09.28
  • Published : 2018.10.28

Abstract

This study investigated the effect of PR communication of local government on the relationship between the local government and the public and the image of the local government, focusing on the official blog of Busan Metropolitan City, 'Cool Busan.' It also examined the mediating role of organization-public relations. As a result, 'interactivity' and 'interest' among the characteristics of social media information have a statistically significant effect on organization-public relationship and municipal image. And balance' was found to affect the image of local government. In addition, the mediating role of the organization-public relations subfactors has been proved in the influence of the local government social media information characteristics on the local government image.

본 연구는 부산광역시 블로그 '쿨부산'을 대상으로 지자체 PR커뮤니케이션이 지자체와 공중간의 관계성과 지자체 이미지에 미치는 영향과 조직-공중관계성의 매개역할을 살펴보았다. 연구결과, 소셜 미디어 정보특성 중 '상호작용성'과 '흥미성'은 조직-공중관계성과 지자체 이미지에 유의한 정적인 영향을 미쳤고, 조직-공중관계성의 하위요인들 중 '균형성'이 지자체 이미지에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 지자체 소셜 미디어 정보특성의 지자체 이미지에 대한 영향력에 있어 조직-공중관계성의 매개역할이 입증되었다.

Keywords

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