DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Countertransference Experience of Novice Supervisors and the Meaning

초심 수퍼바이저의 역전이 경험과 의미연구

  • 김명화 (명지대학교 심리재활학) ;
  • 홍혜영 (명지대학교 심리재활학)
  • Received : 2018.07.30
  • Accepted : 2018.08.31
  • Published : 2018.09.28

Abstract

The objective of this study was to understand the countertransference and its meanings, experienced by novice supervisors in the supervision. For this, total seven novice supervisors with supervision experience for five years or less were purposively sampled, and then the in-depth interviews were conducted. As a phenomenological research, the collected data was analyzed in accordance with the Giorgi's 4-Stages, suitable for discovering the phenomenon and its meanings, experienced by research participants. In the results, there were six themes such as 'difficulty to realize the countertransference', 'expectation and impatience of supervisee's growth', 'identification with supervisee', 'hope for maintaining a good relationship with supervisee', 'avoidance of supervision', and 'struggle for standing up as an expert'. The unsolved problems and desires of novice supervisors were revealed as countertransference, which influenced the supervision. The results of this study imply that the countertransference of supervision has not only negative aspects, but also a positive meaning in the aspect that they could deeply understand themselves and others.

본 연구의 목적은 초심 수퍼바이저가 수퍼비전에서 경험하는 역전이와 그 의미를 알아보기 위하여 시행되었다. 이를 위하여 수퍼비전 경력 5년 이하인 초심 수퍼바이저 7명을 연구 참여자로 의도 표집 하여 심층면접을 실시하였다. 수집된 자료는 현상학적 연구로 참여자가 경험한 현상과 의미를 발견하는데 적합한 Giorgi의 4단계 따라 자료를 분석 하였다. 그 결과 '역전이 자각의 어려움', '수퍼바이지의 성장에 대한 기대와 조급함', '수퍼바이지와 동일시', '수퍼바이지와 좋은 관계 유지에 대한 바람', '수퍼비전에 대한 회피', '전문가로 서기 위한 고군분투'의 6가지 주제로 나타났다. 초심 수퍼바이저들의 미해결된 문제와 욕구가 역전이로 나타나고 있었고 이로 인하여 수퍼비전에 영향을 주고 있었다는 것을 깨닫게 되었다. 수퍼비전에서의 역전이는 부정적인 면만 존재하는 것이 아니라 자신과 타인을 깊이 이해하게 된다는 점에서 긍정적인 의미를 가지고 있음을 시사한다.

Keywords

References

  1. L. Burwell-Pender and K. H. Halinski, "Enhanced awareness of countertransference," Journal of Professional Counseling, Practice, Theory, & Research, Vol.36, No.2, pp.38-51, 2008.
  2. J. A. Hayes, J. E. McCracken, M. K. McClanahan, C. E. Hill, J. S. Harp, and P. Carozzoni, "Therapist perspectives on countertransference: Qualitative data in search of a theory," Journal of Counseling Psychology, Vol.45, No.4, pp.468-482, 1998. https://doi.org/10.1037/0022-0167.45.4.468
  3. S. P. Sattar, D. A. Pinals, and T. G. Gutheil, "Countering countertransference, II: Beyond Evaluation to Cross-Examination," Journal of the American Academy of Psychiatry and the Law, Vol.32, No.2, pp.148-154, 2004.
  4. 최명식, 역전이 활용 척도의 개발 및 타당도 연구, 연세대학교 대학원, 박사학위논문, 2005.
  5. 김택준, 신희천, "역전이 관리능력이 작업동맹에 미치는 영향," 한국심리학회지, 제28권, 제2호, pp.291-309, 2016.
  6. 김현수, 차지은, "아동상담자의 슈퍼비전 경험과 역전이 관리능력 간 관계에서 대인관계성향의 중재효과," 한국놀이치료학회지, 제18권, 제4호, pp.265-284, 2015. https://doi.org/10.17641/KAPT.18.4.1
  7. R. Gregurek, "Special Section: Internal and External Boundaries of Supervision," The Group-Analytic Society, Vol.40, No.2, pp.167-177, 2007. https://doi.org/10.1177/0533316407077070
  8. A. K. Hess, K. D. Hess, and T. H. Hess, Psychotherapy supervision: Theory, research, and practice, John Wiley & Sons, 2008.
  9. J. Grant, M. J. Schofield, and S. Crawford, "Managing difficulties in supervision: Supervisors' perspectives," Journal of counseling psychology, Vol.59, No.4, pp.528-541, 2012. https://doi.org/10.1037/a0030000
  10. M. L. Nelson and M. L. Friedlander, "A close look at conflictual supervisory relationships: The trainee's perspective," Journal of Counseling Psychology, Vol.48, No.4, pp.384-395, 2001. https://doi.org/10.1037/0022-0167.48.4.384
  11. C. J. Quarto, "Supervisors' and supervisees' perceptions of control and conflict in counseling supervision," The clinical supervisor, Vol.21, No.2, pp.21-37, 2003. https://doi.org/10.1300/J001v21n02_02
  12. N. Ladany, M. V. Ellis, and M. L. Friedlander, "The supervisory working alliance, trainee self efficacy, and satisfaction," Journal of Counseling & Development, Vol.77, No.4, pp.447-455, 1999. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1999.tb02472.x
  13. T. L. Young, G. W. Lambie, T. Hutchinson, and J. Thurston-Dyer, "The integration of reflectivity in developmental supervision: Implications for clinical supervisors," The Clinical Supervisor, Vol.30, No.1, pp.1-18, 2011. https://doi.org/10.1080/07325223.2011.532019
  14. J. Prasko and J. Vyskocilova, "Countertransference during supervision in cognitive behavioral therapy," Activitas Nervosa Superior Rediviva, Vol.52, No.4, pp.253-262, 2010.
  15. 전수경, "상담심리전문가들이 경험을 통해 지각된 숙련상담자의 특성에 대한 연구," 가족과 상담, 제6권, 제1호, pp.23-41, 2016.
  16. 하 정, "상담전문가의 역전이 관리 과정," 한국심리학회지, 제28권, 제2호, pp.311-337, 2016.
  17. D. J. Tobin, "Countertransference and the hidden client in counselor training and supervision," The Journal of the Pennsylvania Counseling Association, Vol.5, pp.19-29, 2003.
  18. 김명화, 홍혜영, "초심 수퍼바이저의 수퍼비전 교육 필요성에 대한 합의적 질적 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제2호, pp.573-594, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.02.573
  19. 방기연, 김만지, 상담수퍼비전의 주요사건, 시그마프레스, 2005.
  20. J. Vyskocilova and J. Prasko, "Countertransference, schema modes and ethical considerations in cognitive behavioral therapy," Activitas Nervosa Superior Rediviva, Vol.55, No.1-2, pp.33-39, 2013.
  21. D. J. Kiesler, "Therapist countertransference: In search of common themes and empirical referents," Journal of Clinical Psychology, Vol.57, No.8, pp.1053-1063, 2001. https://doi.org/10.1002/jclp.1073
  22. 양정연, 상담자 내담자 애착 유형 조합에 따른 작업동맹과 역전이 행동, 광운대학교 대학원, 석사학위논문, 2011.
  23. S. M. Friedman and C. J. Gelso, "The development of the inventory of countertransference behavior," Journal of clinical psychology, Vol.56, No.9, pp.1221-1235, 2000. https://doi.org/10.1002/1097-4679(200009)56:9<1221::AID-JCLP8>3.0.CO;2-W
  24. J. L. Dimino, "The interns play: A mimetic approach to introducing and working with countertransference in professional training," Journal of College Student Psychotherapy, Vol.23, No.3, pp.184-195, 2009. https://doi.org/10.1080/87568220902793939
  25. C. Jacobs, "Violations of the supervisory relationship: An ethical and educational blind spot," Social Work, Vol.36, No.2, pp.130-135, 1991.
  26. N. Ladany, M. G. Constantine, K. Miller, C. D. Erickson, and J. L. Muse-Burke, "Supervisor countertransference: A qualitative investigation into its identification and description," Journal of Counseling Psychology, Vol.47, No.1, pp.102-115, 2000. https://doi.org/10.1037/0022-0167.47.1.102
  27. S. H. Teitelbaum, "Aspects of the contract in psychotherapy supervision," Psychoanalysis and Psychotherapy, Vol.8, No.1, pp.95-98, 1990.
  28. C. E. Watkins Jr, "Toward a tripartite vision of supervision for psychoanalysis and psychoanalytic psychotherapies: Alliance, transference-countertransference configuration, and real relationship," The Psychoanalytic Review, Vol.98, No.4, pp.557-590, 2011. https://doi.org/10.1521/prev.2011.98.4.557
  29. 소수연, 수퍼바이저의 효과적인 수퍼비전 요소 탐색과 수퍼비전 수행 척도 개발에 관한 연구, 가톨릭대학교 대학원, 박사학위논문, 2012.
  30. 장세미, 수퍼바이저 발달 요소 탐색 및 수퍼바이저 발달 척도 개발, 가톨릭대학교 대학원, 박사학위논문, 2016.
  31. 이광숙, 최균, "후기고령노인의 자살시도 경험," 한국콘텐츠학회, 제15권, 제7호, pp.244-254. 2015. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.07.244
  32. 성향숙, "결혼이민여성의 가족생활 적응전략," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제7호, pp.316-327, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.7.316
  33. A. Giorgi(Ed.), Phenomenology and psychological research, Pittsburgh, PA: Duquesne University Press, 1985.
  34. J. A. Smith, P. Flowers, and M. Larkin, Interpretative phenomenological analysis: Theory, method and research, Los Angeles: Sage, 2009.
  35. 전정운, 초심 수퍼바이저의 전문성 발달과정 연구, 백석대학교 기독교전문대학원, 박사학위논문, 2012.
  36. 노문선, 기독교 상담자의 역전이 경험에 대한 연구. 백석대학교 기독교전문대학원, 박사학위논문, 2009.
  37. E. G. Guba and Y. S. Lincoln, Effective evaluation: Improving the usefulness of evaluation results through responsive and naturalistic approaches, Jossey-Bass, 1981.
  38. 박병금, "결혼이민여성의 가족적응 과정에 관한 현상학적 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제2호, pp.277-295, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.02.277
  39. 장정연, "청소년의 비행또래에 대한 구조와 본질에 관한 현상학적 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제4호, pp.211-226, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.04.211
  40. J. A. Walker and L. A. Gray, Categorizing supervisor countertransference, Paper presented at the annual meeting of the Society for Psychotherapy Research International Conference, Santa Barbara, CA, 2002.
  41. C. Cartwright, P. Rhodes, R. King, and A. Shires, "Experiences of countertransference: Reports of clinical psychology students," Australian Psychologist, Vol.49, No.4, pp.232-240, 2014. https://doi.org/10.1111/ap.12062
  42. D. P. Ligiero and C. J. Gelso, "Countertransference, attachment, and the working alliance: The therapist's contribution. Psychotherapy," Theory, Research, Practice, Training, Vol.39, No.1, pp.3-11, 2002. https://doi.org/10.1037/0033-3204.39.1.3
  43. N. Ladany, Y. Mori, and K. E. Mehr, "Effective and ineffective supervision," The Counseling Psychologist, Vol.41, No.1, pp.28-47, 2013. https://doi.org/10.1177/0011000012442648
  44. 방기연, "상담심리사의 수퍼비전 경험에 대한 질적 분석," 한국심리학회지, 제18권, 제2호, pp.233-254, 2006.
  45. C. A. Falender and E. P. Shafranske, "Psychotherapy-based supervision models in an emerging competency-based era: A commentary," Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, Vol.47, No.1, pp.45-50, 2010. https://doi.org/10.1037/a0018873
  46. 최명균, 노인상담에서 상담자의 역전이 경험, 백석대학교 대학원, 박사학위논문, 2012.
  47. 이소연, 최바울, 이정선, 서영석, "수퍼바이저가 경험한 상담수련생의 전문적 역량의 문제," 한국심리학회지, 제26권, 제2호, pp.245-270, 2014.
  48. J. T. Duffy and D. A. Guiffrida, "The Heroic Supervisor: Using the Hero's Journey to Facilitate Development in Supervisors-in-Training," The Clinical Supervisor, Vol.33, No.2, pp.144-162, 2014. https://doi.org/10.1080/07325223.2014.978587