Abstract
In this paper, I theoretically considered joining and separating activities and revisited the textbooks from 7 countries and Korean mathematics textbooks from 5th revised curriculum to 2015 revised curriculum to find implication for the treatment of 0 in the joining and separating activities. The 'joining' has definition and properties similar to addition, but the 'separating'is difficult to define and is not considered to have properties similar to subtraction. In the sense of computation, joining and separating can be seen as' part-part-to-whole' situations, but are just part of the addition and subtraction situations. The analysis of textbooks from 7 counties showed that Singapore and Malaysia textbooks already studied zero and then included it in joining and separating activities, but other countries did not include it as joining and separating activities. The textbooks of South Korea have consistently suggested not to include zero, but teacher's guide has shown that there is a little consistency in the treatment of zero. As a conclusion, I suggested that it was necessary to propose a proper context of the situation in order to introduce joining and separating without including 0 in terms of student level and to propose that a more consistent presentation of zero handling in the teaching in the teacher's guide.
본 논문은 모으기와 가르기 활동에서 0의 처리에 대한 시사점을 찾기 위해 모으기와 가르기 활동을 이론적으로 고찰하고 7개국의 교과서와 5차 교육과정부터 2015 개정 교육과정에 따른 우리나라 수학 교과용 도서를 분석하였다. 모으기는 덧셈과 유사한 정의와 성질을 지니지만, 가르기는 정의하기 어려우며 뺄셈과 유사한 성질을 지닌다고 보기 어렵다. 연산의 의미상으로는 모으기와 가르기는 '부분-부분-전체(part-part-whole)' 상황으로 볼 수 있으나 덧셈과 뺄셈 상황의 일부분에 해당한다고 볼 수 있다. 외국 교과서를 분석한 결과, 싱가포르와 말레이시아 교과서에서는 0을 이미 학습한 후 0을 모으기와 가르기 활동에서 포함하나, 그 밖의 국가들은 0을 모으기와 가르기 활동에서 포함하지 않는 것으로 확인되었다. 우리나라 교과서에서는 0을 포함하지 않도록 일관되게 제시해 왔으나, 교사용 지도서에서는 0의 처리 여부에 대해 일관되지 않음을 확인할 수 있었다. 이에 따라, 학생 수준을 고려하여 모으기와 가르기에서 0을 포함하지 않고 도입하고자 할 때에는 이에 적절한 상황 맥락 제시가 필요하며, 교사용 지도서에서도 보다 일관성 있는 제시가 필요함을 제안하였다.