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Performance and Genre Diversity of Pre-produced Drama

사전제작 드라마의 성과와 장르 다양성

  • 노동렬 (성신여자대학교 미디어커뮤니케이션학과)
  • Received : 2018.05.14
  • Accepted : 2018.07.12
  • Published : 2018.07.28

Abstract

Pre-production has become one of the more noticeable new trends in the Korean drama industry. The trend is being led both by the outsourcing producers and the incumbent broadcasting companies. In particular, the broadcasting companies seem to favor the mode of pre-production more and more, and that is happening not only when they are working on their own but also when collaborating with outsourcing producers. It has been generally proven and believed that the recruitment of A-list production factors is one sure way to produce better commercial results in the Korean drama industry. Then, the recent phenomenon of the pre-production is happening with the lack of the of A-list factors' participation. Especially, A-list writers have been showing a high degree of reluctance to take part in the pre-production, mentioning the inability to reflect the audience's responses on their stories. While the pre-prodction is being adopted in various genres, it is observed that the pre-produced dramas with multi-genre features have a higher chance to succeed.

드라마제작산업에서 사전제작 방식은 활성화되는 추세에 있다. 외주제작사의 사전제작이 급격히 증가하고 있고, 지상파방송사들은 자체 사전제작은 물론 외주제작사와의 공동 사전제작 방식을 확대하고 있다. 성공의 불확실성을 최소화하기 위한 전략으로 A급 생산요소를 결합한 드라마의 성과가 긍정적으로 나타나고 있지만, A급 생산요소를 참여시키지 않은 사전제작가 증가 추세에 있다. 특히 A급 연기자에 비해서 A급 작가의 사전제작 참여율이 현저히 저조한데, 그 이유는 시청자의 반응을 즉각적으로 스토리에 반영하지 못하는 사전제작의 특징으로 인한 A급 작가들의 거부감이 반영된 것으로 판단된다. 사전제작 드라마의 장르 다양성이 증가하고 있고, 다양한 장르적 요소를 결합하여 제작한 사전제작 드라마일수록 성공의 가능성이 높게 나타나고 있다.

Keywords

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