DOI QR코드

DOI QR Code

A Structural Model Analysis of the Effects of Attachment, Temperament, and Playfulness on Preschool Children

유아 놀이성에 영향을 미치는 기질, 애착 간의 구조모형분석

  • Lee, Chae Ho (Dept. of Child and Family Welfare, Ulsan University)
  • 이채호 (울산대학교 아동가정복지학과)
  • Received : 2018.04.30
  • Accepted : 2018.06.21
  • Published : 2018.06.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the structural relationship among preschool children's attachments, preschool children's temperaments and children's playfulness. Participants of this study were 275 child care teachers and preschool child mother's from U-city. The collected data were analyzed by structure equation model analysis using SPSS and AMOS program. Fitness was evaluated using the ${\chi}^2$, RMSEA, NNFI, CFI, and SRMR. The results of this study were as follows. First, there was a positive correlation between preschool children's attachments and preschool children's playfulness, and a positive correlation between preschool children's temperaments and preschool children's playfulness. Second, preschool children's attachments had a significant direct effect on preschool children's playfulness and preschool children's temperaments also had a significant indirect effect on preschool children's playfulness.

본 연구의 목적은 구조방정식모델을 이용하여 유아 기질과 애착이 어떠한 경로로 유아 놀이성에 영향을 주는가를 살펴보고자 하는 것이었다. 이를 위해 U시에 소재한 유치원에 재원중인 만 5세 유아 275명을 연구대상으로 유아 놀이성(CPS), 기질(DOST-R) 및 애착(IPPA)을 측정하였다. 수집된 자료는 SPSS와 AMOS 프로그램을 통하여 기술통계, Pearson 상관계수 및 구조모형분석을 실시하였다. 모형의 적합도는 ${\chi}^2$, RMSEA, NNFI, CFI 및 SRMR로 평가되었다. 연구결과를 살펴보면 첫째, 유아 기질과 유아 놀이성 간에 정적상관관계가 나타났으며 유아 애착과 유아 놀이성간에도 정적상관관계가 나타났다. 둘째, 유아 애착은 유아 놀이성에 직접효과가 있는 것으로 나타났고 유아 기질은 유아 애착을 거쳐 유아 놀이성에 간접효과가 있는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 강지혜, 이경님(2011). 유아의 개인적 요인과 어머니의 양육행동이 유아의 놀이성에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 7(2), 159-180.
  2. 구미향, 이양희(2000). 영아기 애착관련 변인과 모성행동 특성분석. 아동학회지, 21(4), 81-103.
  3. 권숙화(2008). 어머니의 애착유형이 유아의 창의성과 놀이성에 미치는 영향. 위덕대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  4. 문수백(2009). 구조방정식모델링의 이해와 적용. 서울: 학지사.
  5. 박경자(1999). 영아의 애착안정성에 영향을 미치는 변인: 어머니의 민감성과 영아의 기질. 아동학회지, 20(3), 3-17.
  6. 박응임(1995). 영아-어머니간의 애착유형과 그 관련변인. 이화여자대학교 대학원 박사학위청구논문.
  7. 박인숙(2013). 유아의 적응에 영향 미치는 기질, 놀이성, 어머니의 양육효능감 간의 구조모형분석. 한국보육학회지, 13(3), 283-302.
  8. 백상수, 황윤세(2014). 어머니-유아 애착과 교사-유아 관계가 유아의 놀이 특성에 미치는 영향. 열린유아교육연구, 19(1), 203-221.
  9. 서주현(2009). 유아의 기질, 어머니의 양육태도와 조화적합성이 유아의 지적능력에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 박사학위청구논문.
  10. 손혜련(1996). 유아의 사회적 능력과 모자간 애착, 유아 기질 및 어머니의 양육행동간의 관계. 가톨릭대학교 대학원 석사학위청구논문.
  11. 우수경(2008). 유아의 성, 기질, 정서능력 및 사회적 능력이 놀이성에 미치는 영향. 미래유아교육학회지, 15(1), 259-280.
  12. 유애열(1994). 유아의 상상놀이와 교사개입에 관한 관찰연구. 연세대학교 대학원 박사학위청구논문.
  13. 유효순(2012). 어머니 자신의 애착표상, 양육행동 및 유아의 기질과 유아 애착간의 구조모형분석. 유아교육학논집, 16(3), 49-70.
  14. 이숙재(2004). 부모에 대한 애착 유형에 따른 유아의 놀이행동 및 정서표현. 한국영유아보육학, 38, 85-103.
  15. 이영환(1992). '낯선 상황'에서 영아의 아버지에 대한 애착유형. 경희대학교 대학원 박사학위청구논문.
  16. 이은하(2012). 유아의 기질, 교사-유아 관계, 친사회적 행동이 유아의 놀이성에 미치는 영향. 경성대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  17. 이혜은(2005). 영아의 애착안정성과 놀이성 및 어머니의 놀이 참여수준과의 관계. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  18. 정혜욱(2104). 유아의 기질, 어머니의 기질만족도 및 양육효능감이 유아의 놀이성에 미치는 영향. 열린유아교육연구, 19(2), 339-360.
  19. 조은정, 정주선(2011). 유아-어머니 애착유형에 따른 놀이특성 및 사회적 기술과의 관계. 아동교육, 20(1), 251-264.
  20. 최진영, 신나나(2016). 만 4세 유아의 애착 안정성과 놀이성이 사회적 능력에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 12(2), 219-238. https://doi.org/10.14698/jkcce.2016.12.02.219
  21. 최현미(2013). 유아 자아존중감과 관련된 변인들 간의 구조모형 분석: 기질, 어머니와 애착, 유아-교사관계, 또래관계를 중심으로. 유아교육연구, 33(5), 67-87.
  22. 허혜경(2013). 유아의 놀이성에 영향을 미치는 유아의 성, 기질 및 어머니의 양육효능감에 대한 효과분석. 한국보육학회지, 13(2), 83-102.
  23. 홍계옥(1994). 유아의 기질 및 어머니의 양육행동과 모자 애착행동 간의 관계. 고려대학교 대학원 박사학위청구논문.
  24. 홍세희(2000). 구조방정식 모형의 적합도 지수 산정기준과 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177.
  25. 황윤세, 최미숙(2007). 기질과 사회적 유능감이 유아 놀이성에 영향을 미치는 구조모형 분석. 열린유아교육연구, 12(2), 48-66.
  26. 황현주, 정옥분(2006). 영아에 대한 어머니 애착과 관련변인. 인간발달연구, 13(4), 95-115.
  27. Armsden, G. C., & Greenberg, M. T. (1987). The inventory of parent and peer attachment: Individual differences and their relationships to psychological well-being in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 16, 427-454. https://doi.org/10.1007/BF02202939
  28. Barnett, L. A. (1990). Playfulness: Definition, designing, and measurement. Play & culture, 3. 319-336.
  29. Barnett, L. A. (1991). The playful child: Measurement of disposition to play. Play & culture, 4. 51-74.
  30. Bollen, K. A., & Long, J. S. (1993). Testing structural equation models. Newbury Park, CA: Sage Publications.
  31. Bowlby, J. (1969). Attachment and Loss: Vol. I: Attachment. NY: Basic Books.
  32. Browne. M. W., & Cudeck, R. (1989). Single sample cross-validation indices for covariance structures. Multivariate Behavioral Research, 24. 445-455. https://doi.org/10.1207/s15327906mbr2404_4
  33. Buss, A., & Plomin, R. (1984). Temperament: Early developing personality traits. Hillsdale. NJ: Erlbaum.
  34. Coffman, S., Levitt, M. M., & Guacci-Franco, N. (1995). Infant-mother attachment: Relationships to maternal responsiveness and infant temperament. Journal of Pediatric Nursing, 10(1), 9-18. https://doi.org/10.1016/S0882-5963(05)80094-6
  35. Decarlo, L. T. (1997). On the meaning and use of kurtosis. Psychological Methods, 2, 292-307. https://doi.org/10.1037/1082-989X.2.3.292
  36. Goldsmith, H. H., & Alansky, J. A. (1987). Maternal and infant temperamental predictors of attachment: A meta-analytic reviews. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 805-816. https://doi.org/10.1037/0022-006X.55.6.805
  37. Howard-Jones, P. A., Taylor, J., & Sutton, L. (2002). The effects of play on the creativity of young children. Early Child Development and Care, 172, 323-328. https://doi.org/10.1080/03004430212722
  38. Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118
  39. Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.). New York: The Guilford Press.
  40. Lieberman, J. N. (1965). Playfulness and divergent thinking: An investigation of their relationship at the kindergarten level. Journal of Genetic Psychology, 107(2), 219-224. https://doi.org/10.1080/00221325.1965.10533661
  41. Lieberman, J. N. (1977). Playfulness: Its relationship to imagination and creativity. New York, NY: Academic Press.
  42. Lytle, R. & Lytle, D. (2000). Adative Recreation Play, Playfulness, and Expressive Activities. The Exceptional Paren,. 30(12), 64-65.
  43. Main, M. (1983). Exploration, play, and cognitive functioning related to infant-mother attachment. Infant Behavior and Development, 6, 167-174.
  44. Mangelsdorf, S, C. & Frosch, C. A. (2000). Temperament and attachment: One construct or two? Advances in Child Development and Behavior, 27, 181-220.
  45. Pellis, S. M., & McKenna, M. (1992). Intrinsic and extrinsic influences on play fighting in rats: effects of dominance, partner's playfulness, temperament and neonatal exposure to testosterone propionate. Behavioral Brain Research, 50(1-2), 135-145. https://doi.org/10.1016/S0166-4328(05)80295-5
  46. Pepler, D., & Ross, H. (1981). The effect of play on convergent and divergent problem-solving. Child Development, 52, 1202-1210. https://doi.org/10.2307/1129507
  47. Rengel, K. (2014). Preschool Teachers' Attitudes towards Play. Croatian Journal of Education. 16(1), 113-125.
  48. Rose-Krasnor, L., Rubin, K., Booth, C., & Coplan, R. (1996). The relation of maternal directiveness and child attachment security to social competence in preschoolers. International Journal of Behavioral Development, 19(2), 309-325. https://doi.org/10.1177/016502549601900205
  49. Rothbart, M. K., & Bates, J. E. (2006). Temperament. In W. Damon, R. Lerner, & N. Eisenberg (Eds.), Handbook of child psychology: Vol. 3. Social, emotional, and personality development (6th ed., pp. 99-166). New York: Wiley
  50. Rubin, K. H., Fein, G. C., & Vandenberg, B. (1983). Play. In P. H. Mussen (Ed.), Handbook of child psychology: Socialization personality and social development (4th ed., pp. 639-774). NY: Wiley.
  51. Russ, S. W., & Kaugars, A. S. (2001). Emotions in children's play and creative problem solving. Creativity Research Journal, 13, 211-219. https://doi.org/10.1207/S15326934CRJ1302_8
  52. Steiger, J. H. (1990). Structural model evaluation and modification: An interval estimation approach. Multivariate Behavioral Research, 25, 173-180. https://doi.org/10.1207/s15327906mbr2502_4
  53. Stright, A, D., Gallagher, K. C., & Kelley, K. (2008). Infant Temperament Moderates Relaltions Between Maternal Parenting in Early Childhood and Children's Adjustment in First Grade. Child Development, 79(1), 186-200. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2007.01119.x
  54. Thomas, A., & Chess, S. (1986). The New York longitudinal study: From infancy to early adult life. In R. Plomin & J. Dunn (Eds.) The study temperament changes, continuities, and challenges. Hillsadale, NJ: Earlbaum.
  55. Tribble, C. (1996). Individual differences in children's entrance strategies into preschool peer groups as a function of the quality of the mother-child attachment relationship. Unpublished dissertation, Universtiy of California, Berkeley.
  56. Van Hoorn, J., Nourot, P. M., Scales, B., & Alward, K. R. (2003). Play at the Center of the Curriculum (3rd ed.). Columbus, OH: Merrill.
  57. Vaughn, B. E., Lefever, G. B., Seifer, R., & Barglow, P. (1989). Attachment behavior, attachment security, and temperament during infancy. Child Development, 60, 728-737. https://doi.org/10.2307/1130738
  58. Vaughn, B. E., Stevenson-Hinde, J., Waters, E., Kotsaftis, A., Lefever, G., B., Shouldice, A., Trudel, M., & Belsky, J. (1992). Attachment security and temperament in infancy and early childhood: Some conceptual classifications. Developmental Psychology, 28, 463-473. https://doi.org/10.1037/0012-1649.28.3.463
  59. Windle, M., & Lerner, R. M. (1986). Reassessing the dimension of temperamental individuality across the life span: The Revised Dimensions of Temperament Survey(DOTS-R). Journal of Adolescent Research, 1(2), 213-230. https://doi.org/10.1177/074355488612007
  60. Youell, B. (2008). The importance of play and playfulness. European Journal of Psychotherapy and Counseling, 10(2), 121-129. https://doi.org/10.1080/13642530802076193