References
- 강완.백석윤(2002). 초등수학교육론, 서울:동명사.(Kang,W. & Baek,S,Y(2002).Elementary MathematicsEducation. Seoul: Dongmyoungsa.)
- 고상숙.박만구.한혜숙(2013). 교구 및 공학도구를활용한 수학적 과정중심 평가에 관한 교사들의 인식. 한국학교수학회논문집, 16(4), 675-694.(Koh,S.S., Park,M.G., Han,H.S.(2013). Teachers' perceptions on process-focused mathematics assessment using manipulatives and technological devices. Journal of the Korean School Mathematics Society, 16(4), 675-694.)
- 교육부(2016). 보도자료, 서울:교육부.(Ministry of Education(2016). Press release, Seoul: Ministry of Education.)
- 교육부(2013). 초등학교 1-2학년군 수학 교과서, 교사용 지도서. 서울:교육부.(Ministry of Education(2013). Mathematics textbooks for 1st and 2nd graders in elementary school, instruction manual for teachers. Ministry of Education.)
- 교육부(2017). 초등학교 1-2학년군 수학 교과서, 교사용 지도서. 서울:교육부.(Ministry of Education(2017). Mathematics textbooks for 1st and 2nd graders in elementary school, Instruction manual for teachers. Ministry of Education.)
- 교육부(2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호. 서울:교육부(Ministry of Education(2015). Mathematics curriculum. Ministry of Education Notice 2015-74. Ministry of Education)
- 교육부(2017). 수학 교구 기준안 정비 및 활용 활성화안내(시.도교육청 공문). 교육부.(Ministry of Education(2017). Guidance on the revision and application of the mathematics instruction standard(official documents of city and provincial office of education). Ministry of Education.)
- 김남희(1999a). 수학의 기본 구조 지도와 딘즈블럭, 대한수학교육학회지 , 1(1), 305-324.(Kim,N.H.(1999a). The basic structure of mathematics and dienes blocks, School Mathematics, 1(1), 305-324.)
- 김남희(1999b). 학교수학 학습에서 퀴즈네어 막대 활용. 대한수학교육학회지, 1(2), 699-721.(Kim,N.H.(1999b). The use of quiznair bars in school mathematics learning, School Mathematics, 1(2), 699-721)
- 김민경(2005). 패턴블록을 활용한 구체적 조작활동에 관한소고-분수학습을 중심으로-, 한국수학교육학회시리즈A, 44(1), 125-141.(Kim,M.K.(2005). Specific manipulation activities using pattern blocks - focused on fractional learning-The Korean Mathematical Society's Series A, 44(1), 125-141.)
- 김응태․박한식․우정호(1996). 수학교육학개론, 서울:서울대학교출판부.(Kim,E.T., Park,H.S., & Woo,J.H.(1996). Introduction to the Department of Mathematical Education, Seoul National University Press.)
- 김정하(2000). Dienes의 수학 학습 원리의 구체화 방안 연구. 인천교육대학교 교육대학원 석사학위논문.(Kim,J.H.(2000). A Study on the Refinement of the Principles of Mathematics. A master's degree from Incheon National University of Education.)
- 김해규.박선희(2006). 초등수학에서 교구의 활용에 대한 선행연구물의 활용 방안. 한국수학교육학회지시리즈E 〈수학교육논문집>, 20(2), 179-205.(Kim,H.k., Park, S.H.(2006). Utilization of Pre-Research Study for the Use of Parishes in Primary Mathematics. J. Korean Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 20(2), 179-205.)
- 나귀수(2002). 연구보고 RRC 2002-4-3, 초등학교 수학과 교수․학습예시 자료집. 한국교육과정평가원.(Na,G.S.,(2002). Research Report RRC 2002-4-3, Elementary school mathematics professor, sample case book, KICE.)
- 남승인(2003).초등학교 수학학습에서 교구활용에 관한연구-칠교판 활용을 중심으로-. 대구교육대학교 논문집, 38, 109-134.(Nam,S.I.(2003). A study on the using of manipulative material in the elementary school mathematics education: Based on tangram. Thesis Collection of Daegu National University of Education, 38, 109-134.)
- 남억우 외(1987). 교육학대사전. 서울:교육과학사.(NAm, E.W. et al.(1987). Educational Dictionary. Historyof Education Science.)
- 류선미.박영희(2007). 초등학교 수학과 조작교구 활용실태 및 활성화 방안에 대한 조사 연구. 교과교육학연구, 11(1), 15-38.(Ryu,S M. & Park,Y.H.(2007). A study on the uses and the activation plan for the manipulative material in elementary mathematics. Journal of the Research Institute of Curriculum Institution, 11(1), 15-38.)
- 박만구(2016). 예비교사의 관점에서 본 초등수학 수업에서 교구의 의미와 사용 방법 분석. 한국수학교육학회지 시리즈C , 19(1), 61-78.(Park,M.G.(2016). Analysis of the Meaning and Usage of Diocese in Elementary Mathematics Classes from the Perspective of Pre-service Teachers. Education of Primary School Mathematics, 19(1), 61-78.)
- 서울대학교 사범대학 교육연구소(1995). 교육학 용어사전, 서울:배영사.(Seoul National University of Education(1995). Education dictionary. Baeyoungsa.)
- 손숙현(2000). 수학교구를 활용한 클럽활동이 학생들의 수학적 성향 및 도형 학습력에 미치는 영향. 대구교육대학교 대학원 석사학위논문.(Son, S.H.(2000). Effects of Club Activities on Students ' mathematical inclination and ability to learn shapes from the Department of Mathematics. A master's degree from Daegu National University of Education.)
- 안병곤(2003). 초등수학수업에서 활동중심 교수․학습자료 활용에 대한 조사연구. 대한수학교육학회지, 5(2), 241-257.(Ahn,B.G(2003). A Study on the Use of Activity-Based Teaching and Learning Materials in Elementary School Mathematics. School Mathematics, 5(2), 241-257.)
- 안병곤(2012). 초등 수학 교과서의 학습 활동유형에 대한 분석. 대한수학교육학회지, 14(1), 151-163.(Ahn,B.G(2012). An Analysis of the Types of Learning Activities in Elementary Mathematics Textbooks.School Mathematics, 14(1), 151-163.)
- 안주형(2001). 탱그램과 모자이크 퍼즐을 활용한 수학과 수업분석에 관한 연구. 인천교육대학교 대학원석사학위논문.(Ahn,J.H.(2001). A study on mathematics and classroom analysis using TANGRAM and mosaic puzzles. Master Thesis, The Graduate School of Inchon National University of Education.)
- 이경화.정혜윤.강완.안병곤.백도현(2017). 수학교구의 교수학적 원리와 표준안 개발. 한국수학교육학회시리즈 E, 31(2), 203-222(Lee, K.H., & Kang. W. & Chung, H.Y & Ahn,B.Y & Baek, D. Y.(2017). Development of Pedagogical Principles and Standards for Mathematics Teaching. J. Korean Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 31(2), 203-222)
- 이명희(2003). 패턴블록 조작활동이 공간감각 발달에 미치는 영향, 대구교육대학교 교육대학원 석사학위논문.(Lee,M.H.(2003). Effects of Pattern Block Operation on the Development of Spatial Senses, Master Thesis, TheGraduate School of Daegu National University of Education.)
- 이성애(1999). 수학 클럽활동 자료의 개발 연구, 대구교육대학교 대학원 석사학위논문.(Lee,S.A.(1999). Development of Activity materials for the Mathematical Club, Master's Degree from Daegu National University of Education.)
- 이형미(2016). 초등 수학 교과서에 나타난 수학 교구비교 분석 -한국, 미국, 핀란드를 중심으로-. 서울교육대학교 석사학위논문.(Lee, H.M.(2016.08). Comparative Analysis of Mathematical Elements in Elementary Mathematics Textbooks - Focusing on Korea, USA and Finland. Master's Thesis, Seoul National University of Education)
- 정동권(2001). 수학교실에서 기하판의 활용 의의와 활용사례분석. 학교수학, 3(2), 447-473.(Chung,D.K.(2001). An analysis of the implications of the application and use cases of the lower plates in mathematics classrooms, School mathematics, 3(2), 447-473.)
-
조벽(1999). 새시대 교수법. 한국수학교육학회 , 15(4), 28-35.(Cho,B.(1999). Teaching method for the new age. The Korean Society for Applied Mathematics Education
, 15(4), 28-35.) - 최은주.최창우(2009). 초등수학 수업에서 교구의 활용에 대한 사례연구, 한국초등수학교육학회지,13(1), 31-49.(Choi,E.J., Choi,C.W.(2009). Case Studies on the Use of Parishiones in Primary mathematics lessons, Journal of Korean Elementary School Education, 13(1). 31-49.)
- 한국과학창의재단(2017). 수학 수업용 교구 표준안 개발 연구, 한국과학창의재단.(Korea Science Foundation (2017). Development of paradigm standard for mathematics class. Korea Foundation for the Advanced of Science & Creativity.)
- Bruner, J. S. (1966). Toward a theory of instruction. Cambridge, MA: Belkapp Press.
- Dienes, Z. P. (1960). Building up mathematics. Hutchinson Educational.
- Piaget, J. (1971). The psychology of intelligence. Boston: Routledge and Kegan.
- Remillard, J. T., & Heck, D. J. (2014). Conceptualizing the curriculum enactment processin mathematics education. ZDM, 46(5), 705-718. https://doi.org/10.1007/s11858-014-0600-4
- Sowell, E. J. (1989). Effects of Manipulative Materials in Mathematics Instruction. Journal for Research in Mathematics Education, 20(5), 498-505. https://doi.org/10.2307/749423
- Spikell, M. A. (1993). Teaching Mathematics with Manipulatives: A Resource of Activities for the K -12 Teacher. Allyn & Bacon. Boston, MA02116.
- Suydam, M. N. & Higgins, J. L. (1977). Activity-based learning in elementary school mathematics: Recommendations from research. Ohio: ERIC.
- Zbiek, R. M., Heid, M. K., Blume, G. W., & Dick,T. P. (2007). Research on technology in mathematics education, A perspective of constructs. In F. K. Lester (Ed.). Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 1169-1207). Charlotte, NC: Information Age.