Digital Transformation Based on Chatbot in Legacy Environment

챗봇을 이용한 Legacy 환경의 Digital Transformation

  • 장정호 (가천대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김진수 (가천대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 이강윤 (가천대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2018.12.06
  • Accepted : 2018.12.31
  • Published : 2018.12.31

Abstract

As the utilization of chatbots grows and the AI market grows, many companies are interested. And everybody is spurring growth by offering chatbot build services so that they can create chatbots. This makes chatbots easier to service on the messenger platform, which is changing the existing application market. In this paper, we present a methodology for designing and implementing existing DB-based applications as instant messenger platform-based applications, and summarize what to consider in actual implementation to provide an optimal system structure. According to this methodology, we design and implement a chatbot that serves as an teaching advisor who provides information to the students in the curriculum. The implemented application objectively visualizes the user's desired information from the user's point of view and delivers it through the interactive interface quickly and intuitively. By implementing these services and real service, it is predicted that DB-based information providing applications will be implemented as chatbots and will be changed to bi-directional communication through an interactive interface. it is predicted that DB-based information providing applications will be implemented as chatbots and will be changed to bi-directional communication through an interactive interface. Enterprise legacy application will take chatbot technology as one of important digital transformation initiative.

챗봇의 활용도가 점점 커지고 AI 시장이 커지면서, 많은 기업 들이 관심을 가지고 있다. 그리고 누구나 챗봇을 만들 수 있게, 기업들이 챗봇 빌드 서비스를 제공함으로써 성장에 더욱 박차를 가하고 있다. 이렇게 쉽게 챗봇을 만들어 메신저 플랫폼에서 서비스 할 수 있게 됨으로써 기존 애플리케이션 시장에 변화가 일어나고 있다. 본 논문에서는 기존 DB 기반 애플리케이션들을 메신저 플랫폼 기반 애플리케이션으로 설계 및 구현하는 방법론을 제시하고, 실제 구현 시 고려해야 할 사항을 정리하여, 최적의 시스템 구조를 제공한다. 이러한 방법론에 따라 교육 과정에서 수강생들에게 정보를 제공하는, 교육 Advisor의 역할을 하는 챗봇을 설계 및 구현하였다. 구현한 애플리케이션은 사용자들이 원하는 정보를 사용자의 관점에서 객관화하여 대화형 인터페이스를 통해 신속하고 직관적으로 전달한다. 이러한 서비스를 구현하고, 실제 서비스해봄으로써, 앞으로 DB 기반 정보제공 애플리케이션들이 챗봇으로 구현되어 대화형 인터페이스를 통해 양방향 소통하는 방향으로 바뀔 것을 예측한다. 이러한 서비스를 구현하고, 실제 서비스해봄으로써, 앞으로 DB 기반 정보제공 애플리케이션들이 챗봇으로 구현되어 대화형 인터페이스를 통해 양방향 소통하는 방향으로 바뀔 것이다. 기업의 Legacy 애플리케이션은 인터넷과 모바일 환경으로의 전환에 이어 대화형 기반의 의사결정을 지원하는 챗봇이 Digital Transformation의 중요한 역할을 할 것이다.

Keywords

References

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  8. 왓슨으로 쉽게 개발하는 카카오톡 챗봇 Watson Conversation 서비스로 인공지능 대화 서비스 만들기https://developer.ibm.com/kr/watson/2017/01/13/watsonchatbot-1-watson-conversation/
  9. 플러스친구 자동응답 API https://github.com/plusfriend/auto_reply