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A Study on the Effect of Accept Intention for Internet-Only Bank According to Service Providers

서비스 제공자에 따른 인터넷 전문은행 서비스 수용의도에 미치는 영향에 관한 연구

  • Jung, Sung-Gwang (Department of Business Administration, Busan University of Foreign Studies)
  • 정성광 (부산외국어대학교 경영학과)
  • Received : 2018.11.12
  • Accepted : 2018.12.10
  • Published : 2018.12.31

Abstract

The purpose of this study is to examine service acceptance process of Internet-Only Bank centered on perceived usefulness, confirmation, service satisfaction, adoption intention. this study examine relation of perceived usefulness, confirmation, service satisfaction based on previous studies. And we examine the effect of Internet-Only Bank satisfaction on adoption intention. Also, we studied the relationship between perceived usefulness, confirmation, service satisfaction according to Internet-Only Bank services providers. The following are main results of this study. First, perceived usefulness, confirmation have significant effects on service satisfaction. Second, service satisfaction of Internet-Only Bank have a positive effect on adoption intention of Internet-Only Bank. Third, The relationship between perceived usefulness, confirmation and service satisfaction is differ depending on Internet-Only Bank services providers. Based on these findings, in this study examined the significant influence of Internet-Only Bank. Through this study, we propose to marketing practitioners the need for a splitted strategy based on Internet-Only Bank services providers.

오늘날 소비자 욕구는 기술의 발전과 사회 패러다임의 변화로 더욱 세분화되고 증대되고 있다. 이에 각 기업들은 소비자 욕구에 적합한 서비스와 제품을 제공하기 위해 지속적인 혁신을 시도하고 있다. 한편, 이러한 소비자 욕구에 대한 지속적인 관심은 은행 서비스에도 적용된다. 본 연구는 인터넷 전문은행의 서비스 수용과정에 대해 인지된 유용성, 기대 충족도, 서비스 만족, 서비스 수용의도를 중심으로 알아보고자 한다. 또한 인지된 유용성, 기대 충족도, 서비스 만족, 서비스 수용의도의 관계는 인터넷 전문은행 서비스 제공자(케이뱅크, 카카오뱅크)에 따라 어떠한 차이가 나는지 밝혀보고자 하였다. 연구의 주요결과를 살펴보면 첫째, 인지된 유용성은 서비스 만족에 유의한 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 둘째, 기대 충족도는 서비스 만족에 유의한 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 셋째, 인터넷 전문 은행의 서비스 만족은 서비스 수용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 넷째, 인지된 유용성, 기대 충족도가 서비스 만족, 서비스 수용의도의 관계는 인터넷 전문은행 서비스 제공자에 따라 다르다는 것을 알 수 있다. 마지막으로, 본 연구를 통하여 인터넷 전문은행 서비스 제공자에 따라 차별적 접근의 필요성을 마케팅 실무자에게 제안하였다. 이와 더불어 연구의 결론 부분에는 향후 연구 방향에 대해서도 기술하였다.

Keywords

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