Development of Instructional materials using various convex lenses 'VR glasses' for area of Communication technology of the 2015 Revision Curriculum in middle school

2015 개정 중학교 교육과정 통신기술 영역에서 다양한 볼록렌즈를 사용한 'VR 글라스' 수업자료 개발

  • Received : 2018.01.30
  • Accepted : 2018.03.20
  • Published : 2018.03.31

Abstract

The purpose of this study is to develop a using various convex lenses 'VR glasses' instructional materials for area of communication technology of the 2015 Revision Curriculum in middle school. This study was progressed depend on ADDIE model. In the analysis step, a necessity of developing the instructional materials was confirmed through social needs and leaner's needs and literature researches were reviewed about the 2015 Revision Curriculum and virtual reality and confirmed the area of communication technology related to VR glasses. The communication process of information was selected as a communication technology area related to VR glass. In the design step, Based on the analysis stage, instructional objectives were set and instructional method and medium were selected. In the development step was developed instructional materials, what are teaching-learning guidance, power-point presentations, the paper for group learning activities, Individual portfolio, and using various convex lenses VR glasses example. As a result of 'VR glasses' using various convex lenses, the viewing angle was enlarged when the diameter of the convex lens was large, but it was difficult to quantify it. In the implementation step, the instructional materials developed for middle school students was applied. In the evaluation step, instructional materials were modified and improved through a students evaluation, experts evaluation.

본 연구의 목적은 2015 개정 중학교 교육과정 통신기술 영역에서 다양한 볼록렌즈를 사용한 'VR 글라스' 수업자료를 개발하는데 있다. 이 연구는 ADDIE 모형을 기반으로 개발하였다. 분석단계에서는 학습자 및 사회적 요구분석을 통해 수업자료 개발의 필요성을 확인하였고 2015 개정 교육과정 및 가상현실에 대한 문헌을 고찰하여 VR 글라스와 관련 있는 통신기술 영역을 확인하였다. VR 글라스와 관련 있는 통신기술 영역으로 정보의 통신과정을 선정하였다. 설계단계에서는 분석단계를 바탕으로 학습목표를 설정하고 교수전략 및 교수매체를 선정하였다. 개발단계에서 개발된 수업자료는 교수 학습지도안, 수업용 PPT, 모둠활동지, 개인별 포트폴리오 활동지, 다양한 볼록렌즈를 사용한 'VR 글라스'의 예시이다. 다양한 볼록렌즈를 사용하여 VR 글라스를 제작한 결과 볼록렌즈의 지름이 큰 경우 시야각이 더 확장되었으나 이를 수치화하기 어려웠다. 실행단계에서는 중학생들 대상으로 실제 수업에 적용하였으며 평가단계에서는 학습자 및 전문가 평가를 통해 수업자료를 개선하였다.

Keywords

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