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Wearing Degree and Uneven Wearing Detection of Tires Using Horizontal Edge Information

가로 방향 에지를 이용한 자동차 타이어의 마모도 측정 및 편마모 여부 검출

  • 이태희 (지능형자동차부품진흥원) ;
  • 박은진 (경북대학교 전자공학부) ;
  • 김기주 (지능형자동차부품진흥원) ;
  • 최두현 (경북대학교 전자공학부)
  • Received : 2018.10.12
  • Accepted : 2018.11.05
  • Published : 2018.12.31

Abstract

Wearing degree and uneven wearing detection algorithm using horizontal edge information is proposed in this paper. The noise in the input image is removed by bilateral filter, and then edges are extracted from the filtered image by using the proposed mask. As the tire is worn, grooves of tire shoulder or sipes are changed more than the vertical grooves. Therefore the edges from grooves of tire shoulder or sipes have more information about the tire wearing than the edges from vertical grooves. Proposed mask that is reflected this feature is used to extract the horizontal edges. After edge extraction, the edge image is represented in two-level system. The edge pixels of the binarization image are used to decide the wearing degree and uneven wearing. This proposed method can be used easily without any other equipments. The proposed method is conducted with a real vehicle, and the experimental results show the good performance of the proposed method in detecting wearing degree and uneven wearing.

본 논문에서는 수평 방향의 경계선 정보를 이용한 마모 정도 및 편마모 검출 알고리즘을 제안한다. 입력 이미지의 노이즈는 양방향 필터로 제거한 다음 제안된 마스크를 사용하여 필터링된 이미지에서 경계선이 추출된다. 타이어가 마모됨에 따라, 타이어 숄더 또는 타이어 바퀴의 바닥에 팬 홈이 수직 홈보다 더 많이 바뀐다. 그러므로 타이어 숄더 또는 타이어 홈의 모서리는 수직 홈의 모서리보다 타이어 장착에 대한 정보가 더 많다. 제안 된 마스크는 이 특징을 반영하여 수평 모서리 추출에 사용된다. 경계선 추출 후, 경계선 이미지는 두 가지 레벨 시스템으로 표현된다. 이진화 이미지의 경계선 화소는 착용도 및 불균일한 착용을 결정하는 데 사용된다. 이 제안 된 방법은 다른 장비 없이 쉽게 사용할 수 있다. 제안 된 방법은 실제 차량을 사용하여 수행되었으며, 실험 결과는 착용도 및 착용 불균일성을 검출하는데 있어 제안 된 방법의 우수한 성능을 보여준다.

Keywords

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Fig. 1 Selected ROI.

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Fig. 2 Result of Bilateral Filtering for the ROI.

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Fig. 3 Proposed Mask for Edge Operator.

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Fig. 4 Result of Edge Operation on the Filtered Image.

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Fig. 5 Results of Binarization for the Edge Image.

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Fig. 6 Results of Binarization for Experimental Images. (a) 1,000km, (b) 10,000km, (c) 20,000km and (d) 40,000km.

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Fig. 7 Tire Tread Image Obtained from Experimental Vehicle. (a) 5,000km (b) 40,000km

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Fig. 8 Binarization Results for Tire Tread Images. (a) 5,000km (b) 40,000km

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Fig. 9 Uneven Worn Tire Image. (a) Result of Bilateral Filtering (b) Result of Binarization.

Table 1 Comparison of number of Pixels for Experimental Images.

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Table 2 Comparison of number of Pixels for Tire Tread Images.

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Table 3 Number of Pixels for Uneven Worn Tire Image.

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