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A Study on OTT Content's Characteristics: Focusing on User Characteristics and Place of Use

OTT를 통해 제공되는 콘텐츠 특성에 관한 연구 -이용자 특성과 이용 장소를 중심으로-

  • 함민정 (연세대학교 정보대학원 ICT.콘텐츠 트랙) ;
  • 신유진 (연세대학교 정보대학원 디지털 경영 트랙) ;
  • 이상우 (연세대학교 정보대학원)
  • Received : 2017.12.28
  • Accepted : 2018.02.24
  • Published : 2018.03.28

Abstract

The OTT service in Korea is not as popular as that in the U. S. This study argues that one of the major reasons of poor performance of OTT in Korea is that the OTT service providers did not acquire attracting contents, thus failing to appeal to Korean users. The other reason is Korean users are not willing to use OTT services because of high telecommunications fees to use OTT services. That is why most OTT users are using OTT services in WiFi zones, such as house, workplace, or school. This study investigated the popular OTT contents in recent three years, and how these popular OTT contents are provided in OTT service platforms, and how these contents are used in different places. The results of this study may provide several implications for OTT service providers' strategies in the future, and propose policy implications for the development of OTT services in Korea.

미국 등의 해외 주요국과 달리, 한국에서는 OTT 서비스가 크게 확산되지 않았다. 본 연구에서는 국내 OTT 서비스가 활성화되지 못한 주요 원인들로 OTT 사업자들이 서비스 초기에 이용자의 선호 콘텐츠를 제공하지 못했다는 점과 와이파이(Wifi)가 없는 곳에서 OTT 이용 시 개인 데이터가 소진되어 이용 요금에 부담을 느끼므로 OTT 서비스 이용에 제한이 있다는 점에 초점을 두었다. 정보통신정책연구원의 한국미디어패널조사 자료를 이용해, 최근 3년 사이 성장세를 보이고 있는 국내 OTT 서비스 시장에서 이용자의 주요 이용 콘텐츠와 이용자들의 인구통계학적 특성에 따른 주요 이용 콘텐츠, 이용자의 OTT 서비스 주요 이용 장소와 원하는 시간과 장소에서 편하게 사용할 수 있다는 OTT 서비스의 최대 장점이 잘 발휘되고 있는지 여부를 알아본다. 이러한 분석 결과는 OTT 서비스 사업자가 앞으로 서비스 활성화를 위해 어떤 문제를 해결하고, 어떤 전략을 세워나가야 하는 지에 대한 시사점을 제안한다.

Keywords

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