DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of the Satisfaction Levels of Safety Education of Forest Workers

산림노동자의 정기안전교육 만족도 분석

  • Kim, Ki Dong (Forest Industry Research Division, National Institute of Forest Science)
  • 김기동 (국립산림과학원 산림산업연구과)
  • Received : 2018.09.07
  • Accepted : 2018.11.02
  • Published : 2018.12.31

Abstract

The purpose of this study is to analyze the satisfaction level of regular safety education to reduce and prevent accidents of forest workers. To achieve this goal, a questionnaire survey targeting 362 members of forest working group in National Forestry Cooperative Federation on the status of safety education, requirements for improving safety education, and satisfaction level of safety education. As a result of the analysis, the majority of the respondents said that the safety education should be improved by adding more training related to forestry work and practical education rather than the current lecture. In the effective safety education cycle, 43.8% of respondents said that the most effective once a week, and the most important factors that affect the satisfaction of safety education were the safety method and teaching ability, which were statistically significant.

본 연구는 산림노동자 즉 영림단원들의 안전사고 저감 및 예방을 위해 정기적으로 받고 있는 안전교육에 대한 영림단원의 만족도를 분석하여 안전교육 개선 방안을 제시하는데 목적이 있다. 연구방법은 전국의 산림조합 영림단원 362명을 대상으로 안전교육 실태, 안전교육 개선 요구사항 및 안전교육 만족도 등을 설문조사 하였으며 설문결과를 분석하여 안전교육 개선 방안을 도출하였다. 분석결과 영림단원들이 요구하는 안전교육 개선사항은 산림작업과 관련된 교육내용의 추가와 현재의 강의식 교육보다는 실습위주의 교육으로 개선되어야 한다는 의견이 다수였다. 또한 안전교육 실시 주기는 응답자의 43.8%가 주 1회가 가장 효과적이라고 응답하였다. 안전교육의 만족에 가장 영향을 주는 요인은 교육내용, 교육방법과 강사능력 중 교육방법과 강사능력이 통계적으로 유의성이 있는 것으로 나타나 안전교육에 대한 만족을 향상시키기 위해서는 교육방법의 개선과 강사능력 배양이 중요한 것으로 분석되었다.

Keywords

Table 1. Occupational safety and helth act. article 31.

HOMHBJ_2018_v107n4_428_t0001.png 이미지

Table 2. Socio-demographic characteristics of participants on questionnaire survey.

HOMHBJ_2018_v107n4_428_t0002.png 이미지

Table 3. Current status of safety education enforcement.

HOMHBJ_2018_v107n4_428_t0003.png 이미지

Table 4. Means and improvement of safety education.

HOMHBJ_2018_v107n4_428_t0004.png 이미지

Table 5. Effective safety education measures.

HOMHBJ_2018_v107n4_428_t0005.png 이미지

Table 6. Safety education satisfaction of forest workers.

HOMHBJ_2018_v107n4_428_t0006.png 이미지

Table 7. Factors affecting satisfaction of regular safety education of forest workers.

HOMHBJ_2018_v107n4_428_t0007.png 이미지

References

  1. Jo, J.H., Woo, H.S. and Park, M.H.K. 2009. An Empirical Study on the Influence of Industrial Safety Education to Workers in Construction Field. Journal of the Korea Safety management & Science 11(4): 43-55.
  2. Kim, K.D. and Choi, K. 2012. A Study on the Policy of Sustainable Domestic Timber Supply Using Delphi Technique and AHP. Journal of Korean Forest Society 101(3): 434-442.
  3. KFS (Korea Forest Service). 2018. Major Work Plan (in Korean). http://www.forest.go.kr
  4. Song, T.Y., Cho, G.H., Oh, J.h., Kim, J.W. and Kim, S.K. 2012. Forest Work Safety Manual. Korea National Institute of Foreset Science Research Data 463.
  5. Woo, H.S., Ryu, B.H. and Jo, J.H. 2009. A Study on the Effect of Safety Education to Prevent the Disasters and Accidents in Construction Field. Journal of KOSOS 24(3): 32-38.