DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Rural Cultural Tourism on the Image of Agricultural Products

농촌문화관광의 구성요소가 농산물 이미지에 미치는 영향

  • Received : 2017.11.06
  • Accepted : 2018.01.08
  • Published : 2018.02.28

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effect of rural cultural tourism factors on brand image of agricultural products. First, hardware component has a positive(+) effect on agricultural product brand image in part. Second, software component has a positive(+) effect on agricultural product brand image in part. Third, human resource factors have a positive (+) effect on agricultural product brand image in part The results showed that rural culture tourism constituent factor is an important factor affecting the image of agricultural products. This means that rural tourism can be an important factor in local income generation such as sales of agricultural products and regional development. It is necessary to develop strategies for rural development and income increase such as enhancement of attractiveness of rural cultural tourism elements and differentiation. In other words, the development of various strategies for rural cultural tourism elements can contribute to the image and activation of agricultural products.

본 연구는 농촌관광객을 대상으로 농촌문화관광요소가 농산물브랜드 이미지에 미치는 영향을 알아보고자 하였으며, 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 하드웨어 요소는 부분적으로 농산물 브랜드 이미지에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 소프트웨어 요소는 부분적으로 농산물 브랜드 이미지에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 인적자원 요소는 부분적으로 농산물 브랜드 이미지에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통해 농산물 브랜드 이미지에 영향을 미치는 각각의 농촌문화관광요소에 대해 다양한 전략을 개발하여 농촌문화관광의 활성화 전략개발 등이 이루어져야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 서철현, 김보미, 박혜준, "농촌관광 선택속성의 중요도-만족도에 관한 연구," 동북아관광연구, 제11권, 제4호, pp.63-83, 2015.
  2. 정찬성, 농촌관광 체험과 이미지에 관한 연구, 경기대학교 관광전문대학원, 박사학위논문, 2016.
  3. 최효영, 농촌관광 지원요소가 농촌관광사업 성과에 미치는 영향, 관동대학교 대학원, 박사학위논문, 2009.
  4. 김연희, 농촌관광교육의 인지적 특성과 교육성과 분석, 경북대학교 대학원, 박사학위논문, 2014.
  5. 이경진, 이현희, 송병화, "정부지원 농.산촌 마을체험프로그램 분류기준 및 특성분석," 농촌계획, 제13권, 제3호, pp.73-82, 2007.
  6. 이기웅, "지리산권 농촌문화관광마을의 발전전략: 곡성 상한말을과 구례 오미마을 사례를 중심으로," 동북아관광연구, 제7권, 제4호, pp.271-288, 2011.
  7. 임상봉, 김화경, "농촌 문화 관광의 활성화 방안," 관광정책학연구, 제12권, 제2호, pp.95-113, 2006.
  8. 농림부, 농촌 관광 종합안내서, 2004.
  9. 류인평, 장보경, "농촌체험 관광 연구 : 전북지역을 중심으로," 관광경영학연구, 제11권, 제2호, pp.1-24, 2007.
  10. 박호균, "농촌관광과 지원체계," 농촌지도와 개발, 제9권, 제2호, pp.161-171, 2002.
  11. B. Lane, "What is Rural Tourism?," Journal of Sustainable Tourism, Vol.2, pp.7-21, 1994. https://doi.org/10.1080/09669589409510680
  12. 우재영, 한국의 농촌관광 산업에 관한 연구, 단국대학교 대학원, 석사학위논문, 2002.
  13. 강성진, 손호기, "공정여행으로서 농촌관광 태도 및 만족과 참여의도에 영향을 미치는 요인 : 농촌체험마을 방문객을 대상으로," 관광연구, 제30권, 제5호, pp.313-333, 2015.
  14. 박시현, "농촌 6차산업화를 위한 농촌관광의 발전 방향," 한국농촌경제연구원 농정포커스, pp.1-21, 2013.
  15. 김종성, 농촌관광의 만족도가 농특산물 구매에 미치는 영향, 동신대학교 대학원, 박사학위논문, 2014.
  16. 양용석, 농촌관광 정책수립을 위한 입지성과 수익성 비교분석, 건국대학교 대학원, 박사학위논문, 2007.
  17. 최락인, "지역사회 농촌문화 콘텐츠 개발과 연계한 관광자원 개발 연구," 예술인문사회융합멀티미디어논문지, 제7권, 제6호, pp.661-670, 2017.
  18. 임상봉, 김화경, "농촌 문화 관광의 활성화 방안," 관광정책학연구, 제12권, 제2호, pp.95-113, 2006.
  19. 권정택, 관광이벤트의 방문동기와 사후 이미지가 만족과 재방문 의도에 미치는 영향, 대구대학교 대학원, 박사학위논문, 2001.
  20. 김기호, 정기한, 신재익, "관광지 요인, 관광지 이미지, 고객만족, 고객충성도 간의 관계에 관한 연구 : 통영 관광지를 중심으로," 관광연구, 제24권, 제6호, pp.157-172, 2010.
  21. 신영기, 관광안내정보시스템 품질요인과 지각된 유용성이 사용자 만족과 관광지 이미지에 미치는 영향, 경기대학교 대학원, 박사학위논문, 2012.
  22. S. Baloglu and K. W. McCleary, "A model of destination image formation," Annals of Tourism Research, Vol.26, No.4, pp.868-897, 1999. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(99)00030-4
  23. 이지위, 한국체류경험유무에 따른 국가이미지가 제품이미지에 미치는 영향 연구, 부산외국어대학교 대학원, 석사학위논문, 2016.
  24. 웅건용, 무연연, 김원겸, "국가이미지, 제품이미지 및 구매의도의 관계," 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제12호, pp.267-273, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.12.267
  25. 국선영, 농산물 공동브랜드 이미지에 관한 연구, 건각대학교 디자인대학원, 석사학위논문, 2009.
  26. 김만기, "농산물 브랜드이미지에 내포된 마케팅홍보 전략과 실제," 홍보학연구, 제8권, 제2호, pp.5-54, 2004.
  27. K. L. Keller(이상민 역), Strategic Brand Management ; Building, Measuring and Managing Brand Equity, 비즈니즈 북스, 2007.
  28. 김신애, 권기대, 이점수, "브랜드의 다차원적 이미지가 브랜드신뢰 및 충성도에 미치는 영향," 브랜드디자인학연구, 제16권, 제2호, pp.35-46, 2013.
  29. 강성필, 농산물 브랜드이미지가 브랜드신뢰 및 브랜드 충성도에 미치는 영향에 관한 연구 : 천안'하늘그린' 농산물 브랜드를 중심으로, 단국대학교 대학원, 석사학위논문, 2013.
  30. 국선영, 김병진, "농산물 공동브랜드의 이미지에 관한 연구 : 형태, 색채를 중심으로," 커뮤니케이션 디자인학연구, 제30호, pp.76-86, 2009.
  31. 강성필, 양성범, 김호, "농산물 브랜드이미지가 브랜드신뢰 및 충성도에 미치는 영향," 한국유기농업학회지, 제22권, 제4호, pp.629-643, 2014. https://doi.org/10.11625/KJOA.2014.22.4.629
  32. 정홍락, 지자체 농산물 공동브랜드 활성화를 위한 브랜드 이미지 개선 방안에 대한 연구 : 고창군 농산물 공동브랜드를 중심으로, 성균관대학교대학원, 석사학위논문, 2013.
  33. 안선홍, 지역농산물의 브랜드자산이 지역이미지와 지역 경제활성화에 미치는 영향, 경기대학교대학원, 박사학위논문, 2017