DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Selection Criteria of Media for the Textbook: Based on the Review of domestic and foreign Media Rating Systems

교과용도서 내 영상물 선정 기준 연구: 국내외 영상물 등급 제도를 중심으로

  • Received : 2017.05.01
  • Accepted : 2017.06.02
  • Published : 2017.06.30

Abstract

This study is a basic study to prepare policies related to selecting media to be included in textbooks. Researchers looked at previous studies focusing on how media affect children's and adolescent's emotions according to their developmental stages. Researchers also wanted to identify how the media is related to student emotions, health, and educational effectiveness. The researchers then examined a wide range of domestic media review and rating criteria, and argued that it is necessary to institutionalize the rating system of media at national level policy level. Based on the previous discussion, the researchers made seven suggestions. First, it is necessary to specify media selection criteria in the guidelines for issuing textbooks at the national level. Second, guidelines are needed to help review the political neutrality and human rights aspects of the media for inclusion in textbooks. Third, media selection guidelines in textbooks should be detailed with reference to categories and age based criteria of domestic and foreign media rating system. Fourth, the media rating system should be applied flexibly if there is a clear educational purpose. Fifth, institutional support is needed for setting guidelines for media collection of textbooks. Sixth, media experts should participate in the whole process of textbook development. Seventh, educational programs should be implemented to support teachers to use self directed learning by using educational media in classroom instruction.

본 연구는 교과용도서 내 영상물 수록이 활발해짐에 따라 영상물 선정의 기준과 관련된 정책을 마련하기 위하여 실행된 기초연구이다. 이를 위해 먼저 영상물이 어린이 및 청소년의 발달단계에 따른 정서적 영향에 대한 연구를 살펴보고 영상물과 학생의 정서 및 건강, 교육적 효과성 간의 관련성을 밝히고자 하였다. 이후 국내외 영상물 관련 심의 및 등급분류 기준을 폭넓게 검토함으로써 국가 수준의 정책 차원에서 영상물 등급제를 제도화 할 필요가 있음을 주장하였다. 위의 사항을 바탕으로 연구자들은 일곱 가지 제언을 하였다. 첫째, 교과용도서 편찬상의 유의점 및 편수자료 등에 영상물 선정 기준을 명시할 필요가 있다. 둘째, 교과용도서에 수록하기 위한 영상물의 정치적 중립성과 인권 측면을 검토하는 데 도움이 되는 지침이 필요하다. 셋째, 국내외 영상물 등급 제도의 범주 항목 및 연령별 준거를 참고하여 교과용도서 내 영상물 선정 지침을 상세화해야 한다. 넷째, 명백한 교육적 목적이 있을 경우에 한하여 영상물 등급 제도를 유연하게 적용할 수 있도록 한다. 다섯째, 교과용도서의 영상물 수록 지침 설정을 위한 제도적 지원이 필요하다. 여섯째, 교과용도서 개발 전 과정에 영상물 전문가 집단이 참여해야 한다. 일곱째, 교실 수업에서 교육용 영상물을 활용하여 자기주도적 학습을 할 수 있도록 교사 교육 프로그램을 병행해야 한다.

Keywords

References

  1. 김재웅, 박유신. 애니메이션 교육 표준 분석 및 개선점 연구, 만화애니메이션 연구, (2013), 63-90.
  2. 교육부, 교과용도서에 관한 규정 대통령령 제 27864호 (시행 2017.2.22.), 2017.2.22., 일부 개정.
  3. 교육부, 한국교육과정평가원, 2015 개정 교육과정에 따른 교과용도서 개발을 위한 편찬상의 유의점 및 검정기준, 2015.
  4. 구정화, 인권친화적 초․중등학교 인권교육 내용 체계화 연구, 국가인권위원회, 2007.
  5. 권만우, 심재웅, 정홍인, 영상물 등급분류의 과학화, 나무와 숲, 2013.
  6. 김이경, 이성규, 이향기, 지선하, 국내 청소년의 과거 영화 속 흡연장면 노출 정도와 현재 흡연유무와의 관련성, 보건사회연구, Vol.33, No.4. (2003), pp. 497-517.
  7. 로렌스 콜버그, 문용린 역, (콜버그)도덕성 발달 이론, 아카넷, 2000.
  8. 손지현, 이정기, 박기범, 박유신, 교과용도서 사진.삽화.영상 선정 시유의점 연구, 교육인적자원부, 2016.
  9. 영상물등급위원회, 영상물 등급분류 워크북, 2015.
  10. 이미숙, 송정식, 한.일 초등학교 1, 2학년 국어교과서를 통해 본 양국의 사회.문화적 가치관 연구: 교과서 정책 및 삽화를 중심으로. 일본학보, Vol.90. (2012), pp. 65-77.
  11. 이미숙, 한.일 초등학교 국어교과서를 통해 본 양국의 사회.문화적 가치관 연구: 저.중.고학년의 변화에 주목하여, 일본학보, Vol.95. (2013), pp. 31-45.
  12. 이아람찬, 영화교육론: 이론과 실제, 커뮤니케이션북스, 2005.
  13. 이용관, 할리우드의 검열체계, 영화연구, Vol.12. (1991), pp. 79-96.
  14. 조혜정, 박선이, 양이정, 세계의 영화 등급분류 쟁점과 청소년 보호, 나무와 숲, 2013.
  15. 황준성, 김성식, 김현진, 온정덕, 장덕호, 정순원, 주형미, 임소현, 조옥경, 2015년 이후의 디지털교과서 사업 재구조화 및 추진전략 방안, 기술보고 (TR 2014-00-2). 한국교육개발원. 2014, p. 47.
  16. Bryant, J., & Rockwell, S. C, "Effects of massive exposure to sexually oriented prime-time television programming on adolescents' moral judgment", Media, children, and the family: Social scientific, psychodynamic, and clinical perspectives, (1994), pp. 183-195.
  17. Zillmann, D."Excitation transfer in communication-mediated aggressive behavior", Journal of experimental social psychology, Vol.7, No.4. (1971), pp. 419-434. https://doi.org/10.1016/0022-1031(71)90075-8
  18. Gentile, D. A., & Walsh, D. A, "A normative study of family media habits". Journal of Applied Developmental Psychology, Vol.23, No.2. (2002), pp. 157-178. https://doi.org/10.1016/S0193-3973(02)00102-8
  19. Harris, R. J., & Sanborn, F. W, A cognitive psychology of mass communication, Routledge, 2013.
  20. Lesser, H. (Ed.), Television and the preschool child: A psychological theory of instruction and curriculum development, Academic Press, 1977.
  21. McKenzie-Mohr, D., & Zanna, M. P, "Treating women as sexual objects: Look to the (gender schematic) male who has viewed pornography", Personality and Social Psychology Bulletin, Vol.16, No.2. (1990), pp. 296-308. https://doi.org/10.1177/0146167290162010
  22. Tickle, J. J., Sargent, J. D., Dalton, M. A., Beach, M. L., Heatherton, T, "Favourite movie stars, their tobacco use in contemporary movies and its association with adolescent smoking", Tob Control, Vol. 10. (2001), pp. 16-22. https://doi.org/10.1136/tc.10.1.16
  23. 영국 영화 등급 위원회, http://www.bbfc.co.uk/, 검색일자 2017년 4월 30일.
  24. 경향신문, 현장선 "무용지물"이라는데...디지털 교과서 또 강행 (2016.8.28.), http://news.khan.co.kr/kh_news/khan_art_view.html?artid=201608282231015&code=940401#csidx1d8311547d56c648d475df3e3691691, 검색일자 2017년 4월 3일.