DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Serious Game Elements of the Contents for Smart Device Based First-Aid Education

스마트 기기 기반 응급 처치 교육 콘텐츠의 기능성 게임 요소 분석 연구

  • 서동희 (남서울대학교 영상예술디자인학과)
  • Received : 2017.05.01
  • Accepted : 2017.05.31
  • Published : 2017.06.30

Abstract

Korea has suffered numerous casualties due to a lot of accidents caused by safety insufficiency in recent years. Therefore, safety education is more important than ever before, and 'how to educate with what contents' is an important subject. Especially, experience education is effective rather than theoretical education because of the nature of safety education. However, it is not easy to design and develop these safety education programs. There is not much opportunity to access first-aid training, which is a part of safety education, unless it is compulsory to learn through public institutions. As a result, program utilization on safety education in Korea is still insufficient to what it should be. With that taken into account, this study proposed an effective serious game with fun and immersion for medical first-aid education. To do this, we analyzed five medical games through 20 cases of first-aid applications and elicited five factors that enhance the usability of serious games. With an analysis of five medical games, we selected one game to borrow the game rules, and applied the elicited five elements in the forms of level-up structure, iterative learning, compensation outcomes, competition system, and information transfer. The proposed medical education functional games should have 1) a character that plays a role of a patient, 2) a narrative flow that shows the situation, 3) the user should judge the situation and induce first aid. 4) compensation, levels, and simple repetition should be designed, and 5) information should be shared with the others in the given community. The results of this study is believed to contribute to enhance the medical emergency education in Korea.

우리나라는 최근 세월호 사건 등 안전 불감증으로 인한 많은 사고로 인해 수많은 인명피해를 입었다. 따라서 안전교육이 어느 때 보다 중요한 시기이며 여기에는 '어떤 콘텐츠로 어떻게 교육할 것인가'가 중요한 주제이고 특히 안전교육의 특성상 이론 교육이 아닌 체험 교육이 효과적이다. 그러나 이런 안전교육 프로그램을 접하기란 쉬운 일이 아니며 안전교육의 일환인 응급 처치에 대한 교육은 공공기관을 통해 의무적으로 배우지 않으면 접할 기회가 많지 않아 아직까지도 우리나라의 안전 교육에 대한 프로그램 활성도는 미미한 수준이다. 본 논문은 이런 문제를 인식하고 의료 응급처치 교육을 위해 재미와 몰입을 가미한 효과적인 기능성게임을 제안한다. 이를 위해 응급처치 정보 애플리케이션 20가지 사례를 통해 의료 게임 5개를 분석하고 기능성게임의 지속 사용성을 높이는 5가지 요소를 도출하였다. 5개의 의료게임분석을 통해 1개의 게임을 선택하여 게임 방식을 차용하고, 5가지 요소를 level-up 구조, 반복학습, 보상결과, 경쟁 구조, 정보전달의 형태로 적용하였다. 제안된 의료 교육 기능성 게임은 1) 환자의 역할을 하는 캐릭터가 있어야 하며, 2) 상황을 보여주는 내러티브 흐름에서 3) 사용자가 상황을 판단하고 응급 처치를 하도록 유도해야한다. 또한 4) 보상과 레벨 그리고 단순하게 반복하는 기능이 디자인되어야 하며 5) 커뮤니티로 타인과 정보가 공유될 수 있어야 한다. 향후 본 연구의 결과로 구현된 콘텐츠는 우리나라 의료 응급처치 교육의 대중화에 기여할 것이라 사료된다.

Keywords

References

  1. 박남희, 안전교육 전문인력 양성 활성화 방안 연구, 국민안전처, 2015.
  2. 송창영, 국민안전 교육과정 개발연구, 중앙공무원 교육원, 2014.
  3. 차우규, 교원양성과정을 위한 안전교육 교재 개발, 한국 교원대학교 인구교육센터 안전교육연구실, 2015.
  4. 민슬기, 김성훈, 학습자 몰입 증진을 위한 스마트 e-러닝의 게이미피케이션 적용 연구, 한국디자인문화학회지, 2015, 21 (4), pp. 177-187
  5. 이민기, 심폐소생술 학습을 위한 기능성게임 디자인 연구, 광운대학교 정보 콘텐츠 대학원 석사 학위 논문, 2011
  6. 이영숙, 신승윤. 기능성 게임의 게임요소 시각화 연구, 한국 디자인 트랜드 학회, 2013, p.363-373. 재인용
  7. 이혜림, 우정현, 박만수, 이대영, 정의준. 게이미피케이션 사례분석을 통한 효과적 개발방향 연구, Korean Society For Computer Game, 2014, 27 (1), pp. 141-151
  8. 이혜림, 정의준, 보건 의료용 기능성 게임의 효과적 개발 방향 연구, Journal of Korea Game Society, 2013, 13 (4), pp. 73-90 https://doi.org/10.7583/JKGS.2013.13.4.73
  9. Juliane Teschner, Serious Games in Medical Education as Learning Tools. Master thesis, University of Twente, 2016.5, p.50
  10. Mary Ulicsak, Futurelab, Games in Education: Serious Games, 2010, pp. 20
  11. 박수진, "심폐소생술 꾸준히 익힌 버스기사, 승객 살렸다", 2016.7.8. http://news.sbs.co.kr/news/endPage.do?news_id=N1003669853
  12. 김현아, "국내스마트폰OS점유율, 안드로이드 $\downarrow$, iOS $\uparrow$", http://www.edaily.co.kr/news/NewsRead.edy?SCD=JE31&newsid=01305446612552816&DCD=A00503&OutLnkChk=Y, 2016.2.21
  13. Headcrash Industries. 3DiTeams, https://headcrash.industries/portfolio/3diteams/, 2015.