DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on NCS-based Team Teaching Operation in Animation Related Department

애니메이션 관련학과 NCS기반 팀 티칭 운영방안에 관한 연구

  • Received : 2017.04.27
  • Accepted : 2017.05.25
  • Published : 2017.06.30

Abstract

NCS education was created to realize a society in which skills and abilities are respected, such as transcending specifications, establishing recruitment systems, and developing and disseminating national incompetence standards. At the university level, special lectures and job training are being strengthened to raise industrial experts. Especially, in the field of animation, new technologies are rapidly emerging and demanding convergent talents with various fields. In order to meet these social demands, there is a limit to the existing one-class teaching method. In order to solve this problem, it is necessary to participate in a variety of specialized teachers. In other words, rather than solving problems of students' job training and job creation, It is aimed to solve jointly, Team teaching was suggested as a method for this. The expected effects that can be obtained through this are as follows. First, the field of animation is becoming more diverse and complex. The ability to use NCS job-related skills pools can be matched with professors from other departments to enable a wider range of professional instruction. Second, it is possible to use partial professorships in other departments by actively utilizing professors in the university. This leads to the strengthening of the capacity of teachers in universities. Third, it is possible to build a broader and more integrated educational system through cooperative teaching of professors in other departments. Finally, the advantages of special lectures and mentor support of college professors' pools are broader than those of field specialists. A variety of guidance for students can be made with responsible professors. In other words, time and space constraints can be avoided because the mentor is easily met and guided by the university.

본 연구는 대학 수업에서 애니메이션관련 교육과정에 대해 NCS기반팀 티칭 교수학습사례를 제시하고 있다. NCS 교육은 스펙을 초월하고 채용시스템 정착과 국가직무능력표준 개발, 보급 등 실력과 능력이 존중받는 사회를 구현하기 위해 만들어졌다. 대학에서도 직무중심의 현장 전문인력 중심으로 대학 차원에서 직무특강 및 직무교육을 강화하고 있다. 특히, 애니메이션 분야는 새로운 기술이 급속도로 출현하고 있는 가운데 다양한 분야와의 융합형 인재를 요구하고 있다. 이러한 사회적 요구를 충족하기 위해서는 기존의 1인 1교과 수업방식에 한계가 있을 수 있으며 이를 해결하기 위해서는 직무별 세분화된 교수자의 다양한 참여가 필요하다. 즉, 학생들의 직무 교육 및 취업 창업의 문제를 전공교수 개인의 해결보다는 공동체적으로 해결하는데 목적이 있고 이를 위한 방안으로 팀 티칭을 제시하였다. 이를 통해 얻을 수 있는 기대효과로는 다음과 같다. 첫째, 애니메이션 분야가 갈수록 다양하고 융복합적으로 발전하는 추세에 따라 NCS직무와 관련된 능력단위 또는 능력단위 요소의 수행준거, 지식, 기술에 대한 전공 인력풀 활용으로 교수가 소속된 학과 이외의 타 학과 학생들과 매칭되어 보다 폭넓은 전문적 수업이 가능하다. 둘째, 대학 내부 전문가 교수를 적극적으로 활용하는 제도적 장치가 마련되어 자신의 소속 학과 이외의 타 학과에 부분적인 전문 역량 발휘가 가능하다. 이는 대학 내 교원역량강화 부문으로 연결된다. 셋째, 자신의 학과이외의 전문분야에 연관성 있는 전문교수의 협동수업을 통하여 보다 넓은 의미의 융합적이고 복합적인 대학만의 교육체계구축 할 수 있다. 마지막으로, 교내 교수인력풀의 전문특강과 멘토지원의 장점은 외부의 현장 전문가보다 학생의 다양한 이해와 요구를 수용할 수 있는 폭이 넓고, 학생에 대한 다각적인 지도가 책임교수와 이뤄질 수 있다. 학생이 필요로 하는 때 교내에서 쉽게 멘토를 만나 지도를 받기 때문에 시간적, 공간적 제약을 피할 수 있다.

Keywords

References

  1. 권낙원, 열린 수업 모형, 敎育發展論叢 (忠南大學校), 통권 19호 (1998).
  2. 배두본, 초등학교 영어 교육, 한국문화사 (1997).
  3. 김영치, 멘토링의 문제점과 활성화 방안에 관한 연구: 여성관리자에 대한 멘토링의 문제점을 중심으로, 산업경영지, 제2권, pp. 23-48. 1998.
  4. 박유신, 문화예술교육을 위한 교사차원 교육과정 개발과정 연구-만화 애니메이션 과목을 중심으로, 만화애니메이션연구, 통권 제43호 (2016), p.387-433.
  5. 이준표, 대학의 멘토링 시스템이 자기효능감과 대학생활 만족도에 미치는 영향에 관한 연구, 대전대학교 대학원 석사학위논문 (2012. 2).
  6. 임재환, 만화영상학의 학문적 체계화를 위한 융합적 연구, 만화애니메이션연구, 통권 제43호 (2016), p.285-320.
  7. 김재웅, 고민정, 한국단편애니메이션을 활용한 주제중심 통합교육 모형 연구, 만화애니메이션연구, 통원제20호 (2010), p.15.
  8. 국가직무능력표준, ncs.go.kr, 2017.4.20.
  9. Bauwens, J., & Hourcade, J. J. Cooperative teaching: Rebuilding the schoolhouse for all students. Austin, TX: PRO-ED, 1995.
  10. Cunningham, L. Team teaching : Where do we stand? Administrator's Notebook, 8, 1-4. 1960.
  11. J. E. Kim, "Effect of College Students' Mentoring on Adaptation to Campus Life and Satisfaction: with Focus on Difference Comparison by Trust on Mentor of Students with Food Service Major," Journal of Foodservice Management, Vol.11, No.2, pp. 77-79, 2008.
  12. S. H. Lee, "Influences of Mentoring Program on Adjustment to College Life and Self-esteem in Nursing College Students," The Journal of Korean Nursing Administration Academic Society, Vol.12, No.2, pp. 247-254, 2006.
  13. Team Teaching: Indicators of Expectations and Sources of Satisfaction John T. Seyfarth and Robert L. Canady The Clearing House Vol. 47, No. 7 (Mar., 1973), pp. 420-422. https://doi.org/10.1080/00098655.1973.11477774
  14. Thousand, J. S., & Villa, R. A. Strategies for educating learners with severe disabilities within their local home schools and communities. Focus on Exceptional Children, Vol. 23 (1990), pp. 1-24.