Abstract
As the amount of data increases exponentially, the recommender system is attracting interest in various industries such as movies, books, and music, and is being studied. The recommendation system aims to propose an appropriate item to the user based on the user's past preference and click stream. Typical examples include Netflix's movie recommendation system and Amazon's book recommendation system. Previous studies can be categorized into three types: collaborative filtering, content-based recommendation, and hybrid recommendation. However, existing recommendation systems have disadvantages such as sparsity, cold start, and scalability problems. To improve these shortcomings and to develop a more accurate recommendation system, we have designed a recommendation system as a factorization machine using actual online product purchase data.
데이터의 양이 기하급수적으로 증가함에 따라 추천 시스템(recommender system)은 영화, 도서, 음악 등 다양한 산업에서 관심을 받고 있고 연구 대상이 되고 있다. 추천시스템은 사용자들의 과거 선호도 및 클릭스트림(click stream)을 바탕으로 사용자에게 적절한 아이템을 제안하는 것을 목적으로 한다. 대표적인 예로 넷플릭스의 영화 추천 시스템, 아마존의 도서 추천 시스템 등이 있다. 기존의 선행 연구는 협업적 여과, 내용 기반 추천, 혼합 방식의 3가지 방식으로 크게 분류할 수 있다. 하지만 기존의 추천 시스템은 희소성(sparsity), 콜드스타트(cold start), 확장성(scalability) 문제 등의 단점들이 있다. 이러한 단점들을 개선하고 보다 정확도가 높은 추천 시스템을 개발하기 위해 실제 온라인 기업의 상품구매 데이터를 이용해 factorization machine으로 추천시스템을 설계했다.