DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Disputes and its Improvement in the Process of Producing Digital Music Source

대중음악 음원제작과정에서의 분쟁발생과 그 개선점에 대한 고찰

  • 강다혜 (홀리후드 뮤직 ent, 동아방송예술대학교)
  • Received : 2017.04.27
  • Accepted : 2017.05.26
  • Published : 2017.06.01

Abstract

The purpose of this study is to find a solution to disputes in the process of producing digital music sources. At present, the center of the world music market including the domestic market has been completely transformed from the tangible musical record market to the intangible sound source market. Due to these environmental changes, the music production process becomes industrialized and specialized, causing conflicts of interest among the individuals in the process. First of all, this study examined changes in the music market which is the background of the dispute, identified the problems of the process and suggested solutions while summarizing the meaning and role of each process of producing a sound source that may arise during the sound production process. This study covers plagiarism between producers, copyright infringement of the creator against assistant creator caused by the industrialization and division of the production environment, issues related to the rights of sound engineers whose role and importance become bigger as acoustic technology develops and music genres become more diverse, and vertical hierarchy due to the formation of oligopoly by several distributors with huge capital. As a result of the study, it was concluded that Alternative Dispute Resolution (ADR) system is suitable for solving these problems. Specific methods of using ADR include activation of the dispute settlement system of the Korea Copyright Commission, active use of the arbitration clause specified in the standard contract, and recalculation of labor costs and earnings from copyright through mutual negotiations. This paper can be differentiated from previous studies in that it studied overall problems that might arise in the process of digital music source production and suggested ADR utilization as the solution.

Keywords

References

  1. 권기일, 문화예술산업법, 선비문화예술, 2017.
  2. 김경배, "대대적 분쟁해결제도의 활성화 방안에 관한 고찰", 중재연구, 제12권 1호, 한국중재학회, 2002.
  3. 김선정, "ADR을 통한 저작권분쟁 해결에 관한 검토", 중재연구, 제21권 2호, 한국중재학회, 2011.
  4. 김용길, "지식재산권분쟁의 재판 외 해결제도에 관한 연구", 중재연구, 제19권 제1호, 한국중재학회, 2009.
  5. 김정욱, "유/무선 융합환경에서의 음악산업 구조분석과 뉴 비즈니스 모델 연구", 경희대학교대학원 박사논문, 2011.
  6. 김진우.유지연.이아름.이창호.허영아, 뮤직비지니스 바이블, 박하, 2016.
  7. 김윤전, "저작권인센티브의 관점에서 본 국내 디지털음원시장의 저작권제도 고찰", Law & Technology, 제12권 제3호, 서울대학교 기술과법센터, 2016.
  8. 김홍석, "국제 지식재산권 분쟁 해결을 위한 ADR 활용 방안에 대한 연구", 고려대학교 대학원 박사학위 논문, 2016.
  9. 남우정, "M기획.사운드엔지니어3 저작권부터 홈레코딩까지.. 설자리가 사라진다.", MBN, 2016년 4월 20일자.
  10. 대법원 2015.8.13. 선고 2013 다 14828
  11. 유동길, K-pop 뮤직비즈니스의 이해, Aximu, 2015.
  12. 마이클 채넌, 음악 녹음의 역사: 에디슨에서 월드뮤직까지, 박기호 역, 동문선, 2005.
  13. 문화체육관광부, "음악저작물 사용료 징수규정 개정에 따른 신구조문대비표 및 개정전문", https://www.mcst.go.kr
  14. 서울중앙지방법원 2012.2.10. 선고 2011가합70768
  15. 서울중앙지방법원 2013.8.14. 선고 2012가합48232
  16. 서울고등법원 2013.1.12. 선고 2012나24707
  17. 손아람, "문화예술계 나쁜 관행, 법의 구멍을 막아라", 경향신문,2017년 3월 4일자.
  18. 오대석, "음원업계 빅4 지난해 모두 성장 매출 합계 8000억 돌파", etnews, 2017년 2월 15일자.
  19. 오대석, "로엔, 지니, 벅스, 매출 쑥 볼륨커지는 스트리밍 시장", Etnews, 2017년 5월 17 일자.
  20. 이영호.소병희, "엔터테인먼트 산업 내 분쟁 해결 방안으로서의 중재 제도", 문화정책론, 제25집 1호, 한국문화관광연구원, 2011.
  21. 이주연, "국제 지식재산권 분쟁 해결을 위한 중재의 활성화 방안 -국내 ADR 기관의 발전방안을 중심으로-", 중재연구, 제23권 제2호, 한국중재학회, 2013.
  22. 임남수, "엔터테인먼트 산업에 대한 저작권법상 보호에 관한 연구: 음악산업을 중심으로", 전남대학교 대학원 박사 논문, 2015.
  23. 장진원, "동영상, 음원수익의 새 금맥 스트리밍: 월정액으로 무제한 감상.국내 디지털 음원 수익의 91% 차지", 한국경제매거진, 통권 1043호, 한경비지니스, 2015.
  24. 전병준, "음원의 디지털화에 따른 음악 시장의 변화에 관한 연구", 통상정보연구, 제7권 제4호, 한국통상정보학회, 2005.
  25. 정지영, "한국 온라인 음악시장의 음악사용료 징수규정과 창작자를 위한 저작권료 수익구조", 디지털융복합연구, 제13권 제1호, 한국디지털정책학회, 2015.
  26. 정헌일, "폐쇄적 DRM 전략이 음악시장에 미친 영향과 정책적 시사점", 한국문화관광연구원, 2008.
  27. 조유빈, "응답하라 1997에 숨겨진 유령작곡가들의 눈물", 시사저널, 2016년 9월 24일자.
  28. 최승수, "엔터테인먼트 산업에서의 중재 활성화 방안", 중재, 제326호, 대한상사중재원, 2008.
  29. 최영준, "사운드 디자인과 레코딩", 예솔, 2005.
  30. 한국음악저작권협회, "음악저작물 사용료 분배규정", https://www.komca.or.kr/
  31. 한국음악실연자협회, "저작권료 산정기준 징수분배", http://www.fkmp.kr/
  32. 한국콘텐츠진흥원 산업진흥정책본부, 2016 음악 산업백서, 한국콘텐츠진흥원, 2017.
  33. 황지영, "한국 디지털 음악 시장의 현황 및 수익분배구조 개선방안에 관한 연구", 동아대학교 석사학위 논문, 2012.
  34. International Federation of the Phonographic Industry, "The Global Music Report 2017"