DOI QR코드

DOI QR Code

Conflict resolution and political tasks on the usage of beauty care devices by beauty artists

미용업종사자의 미용기기 사용에 대한 분쟁해결과 정책적 과제

  • 김주리 (장안대학교 건강과학부 뷰티케어과)
  • Received : 2017.05.01
  • Accepted : 2017.05.26
  • Published : 2017.06.01

Abstract

In contemporary society interest in and consumption of beauty treatment are increasing, raising interest in health and beauty. However, beauty-related laws are becoming factors of hindrance of beauty development. Currently the Public Health Control Act plays a basic role in the beauty art business in Korea, However the contents are in discord with international laws and its definition is not clear. Therefore it is causing conflicts of different occupations and job associations which are similar to art business. Especially, because neither definitions nor policies on beauty care devices exist in the Public Health Control Act, beauty care devices using in foreign countries cannot be used in Korea due to classification as medical devices. Under this circumstance, therefore, beauty care device uses by beauty artists violate the law. The government has tried to solve these irrational regulations. Recently, the Small and Medium Business Administration announced 'the improvement plan of small business and young founders site regulation for public economy recovery' in a ministerial meeting on December 28, 2016. Regulations on policy preparation for skincare devices were inclusive in this announcement. It is the question whether the regulations will be executed or not. Even though beauty industrial competitiveness was presented in the 18th Presidential Council on National Competitiveness in 2009, it was not practiced. The proposal bills for beauty law improvement have been put forth several times since 2000 including an improvement plan for regulating beauty care devices. However, so far there have been no improvements. The damage on the regulation classifying beauty devices as medical devices is not only restricted to skincare. This develops beauty devices and the beauty industry which imports and exports beauty devices. When beauty devices are exported, complicated procedures are unavoidable and when beauty devices are imported, irrational problems like reregistration procedures and costs occur. The reason why an improvement plan has not gone into practice is the resistance of the dermatologists' association. Dermatologists tend to stand positively against harming public health by saying that beauty devices used by beauty artists cause people to suffer side effects. In contrast, anyone who has a licence to use beauty devices is able to use them in foreign countries. It is not only infringement of one's right as a beauty artist but also people's right to receive beauty care services. With this reason, Korean's current law under which beauty devices are ruled as medical devices should be revised with accordance to domestic surroundings. Therefore in order to advance and globalize the beauty industry, the support and cooperation of the Korean government and relevant associations is needed to legislate and revise the beauty devices laws. The relevant associations abandon regional self-centeredness and cooperate to define ranges, size and management of beauty devices for safe use. If no collaboration exists, an arbitration agency should be established to solve the problem.

Keywords

References

  1. 강수미, "중재판정의 효력에 관한 연구" 중재연구, 제27권 제1호, 한국중재학회, 2017.3, pp.59-84.
  2. 김경배, "중재인의 공정성과 독립성에 관한연구", 중재연구, 제18권 제1호, 한국중재학회, 2008.3, pp.31-47.
  3. 김대현 보건복지회 전문위원, "손범규의원 대표발의 미용업법안 검토보고서", 보건복지위원회, 2010.12.
  4. 김승기 보건복지회 수석전문위원.김세현 입법조사관, "남인순의원.김춘진 대표발의 공중위생관리법 일부개정법률안 검토보고서", 보건복지위원회, 2015.2.
  5. 김유진, "미용업법안(제7091호)검토보고서", 국회보건복지위원회, 2007.
  6. 김정원, "한국뷰티산업의 현황", 한국의류산업학회지, 제11권 제1호, 한국의류산업학회, 2009, pp.1-5
  7. 김주리, "미용업 및 미용업 종사자의 법적보호를 위한 입법정책적 연구", 동국대학교 일반대학원 박사학위 논문, 2016
  8. 김춘진, "공중위생관리법 일부개정법률 발의안", 김춘진의원실, 2015.1.9.
  9. 김형숙 외, 미용학개론, 영림미디어, 2015.
  10. 남기성 외, 산업."직업별 고용구조조사", 한국고용정보원, 2008.
  11. 남인순, "공중위생관리법 일부개정법률 발의안", 남인순의원실, 2014.12.22.
  12. 문희, "미용업법안", 문희의원실, 2007.7.4./7.13.
  13. 보건복지가족부, "여성일자리 창출을 위한 뷰티경쟁력 강화 방안", 제18차 국가경쟁력강화위원회 회의자료, 한국개발연구원, 2009,
  14. 보건복지회 수석전문위원, "문희의원 대표발의 미용업법안 검토보고서", 보건복지위원회, 2007.11
  15. 보건복지회 수석전문위원, "정형근의원 대표발의 미용업법안 검토보고서", 보건복지위원회, 2007.11.
  16. 손범규, "미용업법안", 손범규의원실, 2009.5.7.
  17. 신군재, "중재인선정 및 분야별 중재인 특성에 관한 연구", 중재연구, 제19권 제3호, 한국중재학회, 200912, pp.141-160.
  18. 안인환, "뷰티테마단지지정방안", 한국보건산업진흥원, 2011.
  19. 이경란․김민선, "뷰티산업의 문화 마케팅을 접목한 기업이미지 향상에 대한 사례연구", 한국미용학회지, 제16권 제1호, 한국미용학회, 2010, pp.234-243
  20. 이재선, "뷰티산업을 미래의 신성장 동력 산업으로- '뷰티산업진흥법' 제정을 위한 입법공청회 자료집", 이재선의원실, 2010.8.
  21. 이재선, "뷰티산업진흥법안", 이재선의원실, 2011.2.
  22. 임광섭, "미국의 의료기기와 미용기기 관련 법제", 최신 외국법제정보, 법제처, 2015. 5,
  23. 정보연, 김은화, "피부미용실에서의 피부미용기기 사용실태 연구", 대한피부미용학회지, 제6권 제1호, 대한피부미용학회, 2010. pp.154-164
  24. 정재룡 보건복지회 전문위원, "이재선의원 대표발의 뷰티산업진흥법안 검토보고서", 보건복지위원회, 2011.6.
  25. 정재룡 보건복지회 전문위원.최남근 입법조사관, "신상진의원 대표발의 미용사법안 검토 보고서", 보건복지위원회, 2011.6.
  26. 정형근, "이미용업 법안", 정형근의원실, 2007년 7.4/10.1.
  27. 조성준, "미용사법안", 조성준의원실, 2000.2.24.
  28. 최연식 외, "이미용기기 제도도입 및 관리 방안 연구" 보건복지부, 2012.
  29. 황순욱 외, "국민건강보호를 위한 피부미용 실태조사 및 제도개선 방안 연구", 보건산업진흥원, 2008.
  30. 消費者委員會, エステ.美容医療サービスに関する消費者問題についての建議, 2011. 12. pp.1-2.
  31. 이나리, "피부미용기기 법제화, 기준규격 합의점 필요", 코스인코리아닷컴, 2015.1.16.자. 접속일 2015.10.15. http://www.etnews.com/20150116000185
  32. 이민영, "뷰티산업진흥법, 의료계 반발불구 추진에 가속도" medifonews, 2011.11.21.자, 접속일 2015.10.15. http://www.medifonews.com/news/article.html?no=78848
  33. 중소기업청, "소상공인 및 청년창업 현장규재 개선방안을 발표합니다." 2016.12.29. 접속일 2017.05.05. http://blog.naver.com/bizinfo1357/220897749303
  34. 영국 식약청홈페이지, 2017.5.8. 접속 https://www.gov.uk/guidance/decide-if-your-product-is-a-medicine-or-a-medical-device
  35. 미국 식품의약국 홈페이지, 2015.12.18. 접속 www.fda.go.kr

Cited by

  1. 비건 뷰티와 뷰티산업의 연관성에 관한 연구 vol.19, pp.1, 2017, https://doi.org/10.14400/jdc.2021.19.1.045
  2. Developing Sustainable Competitive Strategies in the Beauty Service Industry: A SWOT-AHP Approach vol.13, pp.19, 2021, https://doi.org/10.3390/su131910852