DOI QR코드

DOI QR Code

Macro Analysis on the Supply and Demand of New-coming Directors in the Korean Movie Industry over the Years (1971-2016)

신인 영화감독의 한국영화시장 진출에 대한 거시 분석

  • Received : 2017.02.15
  • Accepted : 2017.03.13
  • Published : 2017.04.28

Abstract

Over the years(1971 to 1987), only 20 Korean film production companies had been granted the exclusive rights to make Korean films in Korea and to import foreign films with a quota system. They had been making trashy Korean movies to secure import quotas of foreign films. Newcomer's entry of market had also been limited and the growth of Korean films through innovation had been hampered. In the same period, The annual number of Rookie director is 10, the portion of debut films of all Korean films is 10.62%, and the audience portion of debut is only 10.5% of Korean movie audience. From 2004 to 2016, total number of rookie directors is 874, and 61.72% of 1,416 directors who made his debut over the 46 years from 1971 to 2016. This is far more than the number of directors who debuted for the last 32 years. From 2004 to 2016, the annual number of rookie directors is 62.15 and their debut film occupies 39.58% of the total amount of Korean movies released and 32.8% of the audience number. Since the full opening of the domestic market to foreign films industries in 1988, the liberalization of independent film production in 1999, as a result of innovation of a competitive system, the Korean movies have been loved by audiences. However, there are concerns that the decline of the screen quota in 2006, the monopoly of the 4 major distributors, increase in indie movies and Semi-adult movies for VOD, could be the potential threat for future innovation in Korean cinema.

1971년-1987년까지 20여개의 한국영화제작사에게 한국영화제작을 할 수 있는 독점적 권리를 주고, 이들이 만드는 영화의 편수와에 연계한 외국영화 수입편수 쿼터제를 유지하여 인위적으로 수요와 공급을 조절한 결과, 졸속의 한국영화가 만들어지고, 한국영화는 관객들의 외면을 받았다. 신선한 피의 수혈도 폐쇄적인 시장때문에 제한되어 혁신을 통한 한국영화의 성장을 저해하여 왔다. 같은 기간, 한국영화편수점유율은 66.19%인데, 관객점유율은 28.76%, 연간 개봉 한국영화편수는 92.24편, 외국영화의 편수는 47.76편에 불과하고, 연간 데뷔감독 수는 10명, 데뷔작품의 편수비중은 10.62%, 관객비중은 한국영화관객비중의 10.5%에 불과하다. 총 46년간 데뷔한 감독 수 1,416명의 61.72%인 874명이 2004년-2016년까지 13년간 데뷔한 감독이다. 연간 62.15명이 데뷔한 셈이며 데뷔작품은 그 해 개봉된 한국영화편수의 39.58%, 관객 수의 32.8%를 점유한다. 같은 기간 한국영화는 연간 평균 174.38편, 한국영화편수 점유율은 27.77%에 불과한 반면에, 한국영화 관객점유율은 53.03%이다. 한국영화는 외국영화와 치열한 경쟁상태에 있지만 관객동원은 이전보다 두 배를 동원하였는데 이는 1988년의 외국영화에 국내시장 완전개방 이후, 1999년의 독립영화제작자유화까지 이어진 일련의 시장 제한 조치들의 해제를 통한 경쟁체제 도입과 영화계의 자생력 강화, 혁신의 결과로 고품질의 관객에 부응하는 한국영화가 나온 결과이다. 그러나 2006년 스크린 쿼터 축소, 4대 배급사의 독과점의 부작용의 파생효과가 다양성영화의 증가, VOD용 에로영화의 증가로 나타나고, 미래의 한국영화의 혁신의 잠재력에 방해가 되지 않는지 우려가 있다.

Keywords

References

  1. http://www.kobis.or.kr/kobis/business/stat/offc/searchOfficHitTotList.do?searchMode=year
  2. http://www.kmdb.or.kr/index.asp
  3. 김정호, "한국영화 4대 배급사의 흥행 10분위 기반 배급 행태 분석," 한국콘텐츠학회논문지, 제16 권, 제6호, pp.307-308, 2016(6).
  4. 김정호, "한국영화 4대 배급사의 흥행 10분위 기반 배급 행태 분석," 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제6호, p.308, 2016(6).
  5. 김동호, 조준형, 이우석, 박지연, 안지혜, 이혁상, 배수경, 한국영화정책사, 나남출판, p.193, 2005.
  6. 김동호, 조준형, 이우석, 박지연, 안지혜, 이혁상, 배수경, 한국영화정책사, 나남출판, pp.195-196, 2005.
  7. 김동호, 조준형, 이우석, 박지연, 안지혜, 이혁상, 배수경, 한국영화정책사, 나남출판, p.206, 2005.
  8. 김동호, 조준형, 이우석, 박지연, 안지혜, 이혁상, 배수경, 한국영화정책사, 나남출판, pp.208-217, 2005.
  9. 김동호, 조준형, 이우석, 박지연, 안지혜, 이혁상, 배수경, 한국영화정책사, 나남출판, pp.220-224, 2005.
  10. 김동호, 조준형, 이우석, 박지연, 안지혜, 이혁상, 배수경, 한국영화정책사, 나남출판, pp.240-258, 2005.