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조직 내에서 테크노스트레스에 영향을 미치는 요인 및 테크노스트레스가 조직 내 스마트 기기 활용에 미치는 영향

The Major Factors Influencing Technostress and the Effects of Technostress on Usage Intention of Mobile Devices in the Organization Context

  • 홍세일 (한국경제기획연구원) ;
  • 김병수 (영남대학교 경영대학 경영학과)
  • 투고 : 2017.01.03
  • 심사 : 2017.03.21
  • 발행 : 2017.03.31

초록

스마트 기기의 발전은 종사자들의 업무환경뿐만 아니라 생활에도 많은 영향을 주었다. 스마트 기기는 업무 방식이나 절차를 간편하게 만들었으며, 언제 어디서든 팀원들과 자료를 공유할 수 있게 하는 등 많은 이점을 가져다주었지만, 한편으로는 업무의 과부화, 역할 모호성 등 많은 문제점 역시 야기하였다. 따라서 본 연구에서는 업무 종사자들의 테크노스트레스가 업무 간 지속적인 기기활용에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였으며, 이 과정에서 스트레스 대처방식이 어떻게 매개하는지를 알아보고자 하였다. 본 연구에서는 317명의 중소기업 종사자들을 대상으로 구조방정식 모델을 검증하였다. 그 결과 테크노스트레스 선행요인 중 역할 모호성, 기술적 한계만이 테크노스트레스에 영향을 미치는 요인임을 알 수 있었고, 종사자들이 테크노스트레스를 느낄 때 정서 중심적 대처를 통해 스트레스를 해소한다는 것을 알 수 있었다.

The development of smart devices has affected employees' working environments and their lives. However, using smart devices is causing employees to experience technostress. This study aims to investigate the effects of technostress in using smart devices on usage intention in an organization. Moreover, the study investigates the effect of employees' stress-coping methods on the intention to use smart devices. This study posits familiarity, use innovativeness, role ambiguity, system vulnerability, technological limitation, and ubiquity as the antecedents of technostress. Data collected from 317 users who have experience in using smart devices in organizations are empirically tested against a research model using the PLS graph. Analysis results show that role ambiguity, system vulnerability, and technological limitation significantly influence technostress. Moreover, users take up emotion-focused coping behaviors because of technostress. Emotion-focused coping behaviors affect usage intention in organizations. However, technostress and problem-focused coping behaviors do not directly affect usage intention in organizations.

키워드

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