References
- 우호성, 김자미, 이원규 (2017). 해외 고등정보 표준교육과정 기반의 국내 대학 교육과정 비교 분석, 한국컴퓨터교육학회 논문지, 20(1), 27-38.
- 김민자, 김현철 (2016). 정보 교과 경험 차이에 따른 대학 전공 선택 및 SW수업 학업성취 분석, 한국컴퓨터교육학회 논문지, 19(3), 1-9.
- 김자미, 이원규 (2014). 영국의 교육과정 개정으로 본 정보교과의 지식과 문제해결력에 대한 쟁점, 한국컴퓨터교육학회 논문지, 17(3), 53-62.
- Department for Education (2014). The national curriculum in England: Framework document, Department for Education.
- 김한성, 정혜진, 이원규 (2010). 한국과 일본의 고등학교 정보교과 교육과정 비교 연구, 비교교육연구, 20(4), 129-151.
- 김자미, 이원규 (2014). 브루너 이론에 근거한 인도의 정보교육과정 고찰, 한국컴퓨터교육학회, 17(6), 59-69.
- 김경훈, 이은경, 김영애, 양재명, 이영준, 김현철, 김재현, 배정이, 한건우, 박소영, 박종훈 (2015). 정보과 교육과정 시안 개발 연구 (연구보고 CRC 2015-17). 서울: 한국교육과정평가원.
- Malan, D. (2017년 1월 5일). CS50. Retrieved from http://cs50.harvard.edu
- 임현석 (2014년 12월 12일). [세종대학교] 인문-과학 통섭교양과목.토론식 수업으로 창의인재 육성, 동아일보, 출처: http://news.donga.com
- National Science Foundation (2017, January 5). Transforming Undergraduate Education in Science, Technology, Engineering and Mathematics. Retrieved from http://nsf.gov
- 미래창조과학부, 정보통신산업진흥원 (2016년 11월 17일). 소프트웨어 중심대학. 소프트웨어 중심사회. 출처: https://software.kr
- Qualls, J. & Sherrell, L. (2010). Why Computational Thinking should be integrated into the curriculum, Journal of Computing Sciences in Colleges, 25(5), 66-71.
- Committee for the Workshops on Computational Thinking; National Research Council (2011). Report of a workshop of pedagogical aspects of Computational Thinking, Washington, D.C.: The National Academies Press.
- Committee for the Workshops on Computational Thinking; National Research Council (2010). Report of a workshop on the scope and nature of Computational Thinking. Washington, D.C.: The National Academies Press.
- Wing, J. (2006). Computational Thinking, Communications of the ACM, Viewpoint, 49(3), 33-35.
- Wing, J. (2008). Computational Thinking and thinking about computing, Philosophical transactions of the Royal Society A, 366, 3717-3725. https://doi.org/10.1098/rsta.2008.0118
- Lee, I., Martin, F., Denner, J., Coulter, B., Allan, W., Erickson, J., Malyn-Smith, J., & Werner., L. (2010). Computational thinking for youth in practice, ACM Inroads, 2(1), 33-37.
- Barr, V., & Stephenson, C. (2011). Bringing computational thinking to K-12: What is involved and what is the role of the computer science education community?, ACM Inroads, 2(1), 48-54. https://doi.org/10.1145/1929887.1929905
- CSTA & ISTE (2011). Computational Thinking in K-12 education - teacher resources, 2nd edition, CSTA & ISTE.
- Computing at School Working Group (2012). Computer Science: A curriculum for schools, Computing at School.
- 이영준, 백성혜, 신재홍, 유헌창, 정인기, 안상진, 최정원, 전성균 (2014). 초중등 단계 Computational Thinking 도입을 위한 기초 연구, 한국과학창의재단.
- Denning, P. & Martell, C. (2015). Great principles of computing, The MIT Press.
- 성태제 (2014). 문항제작 및 분석의 이론과 실제 (개정판). 서울: 학지사.
- Josson, A. & Svingby, G. (2007). The use of scoring rubrics: Reliability, validity and educational consequences, Educational Research Review, 2(2007), 130-144. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2007.05.002
- Reddy, Y. & Andrade, H. (2010). A review of rubric use in higher education, Assessment & Evaluation in Higher Education, 35(4), 435-448. https://doi.org/10.1080/02602930902862859
- Bienkowski, M., Snow, E., Rutstein, D., & Grover, S. (2015). Assessment design patterns for computational thinking practices in secondary computer science: A first look (SRI technical report). Menlo Park, CA: SRI International.
- 최형신 (2014). 로봇활용교육의 효과성 검증을 위한 평가도구 개발: 사회.문화적 맥락 및 컴퓨팅 사고 연계, 한국정보교육학회 논문지, 18(4), 541-548.
- Brennan, K. & Resnick, M. (2012). New frameworks for studying and assessing the development of computational thinking, Paper presented at annual American Educational Research Association meeting, Vancouver, BC, Canada.
- 최형신 (2014). Computational Thinking 역량 개발을 위한 수업 설계 및 평가 루브릭 개발, 한국정보교육학회 논문지, 18(1), 57-64.
- Bort, H. & Brylow, D. (2013). CS4Impact: Measuring Computationl Thinking concepts present in CS4HS participants lesson plans, Proceedings in SIGCSE 2013, March 6-9, Denver, Colorado, USA.
- Sherman, M. & Martin, F. (2015). The assessment of mobile computational thinking, Journal of Computing Sciences in Colleges, 30(6), 53-59.
- Josson, A. & Svingby, G. (2007). The use of scoring rubrics: Reliability, validity and educational consequences, Educational Research Review, 2(2007), 130-144. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2007.05.002
- Moskal, B. & Leydens, K. (2000). Scoring rubric development: Validity and reliability, Practical Assessment, Research & Education, 7(10), Retrieved September 19, 2016 from http://PAREonline.net/getvn.asp?v=7&n=10.
- Reddy, Y. & Andrade, H. (2010). A review of rubric use in higher education, Assessment & Evaluation in Higher Education, 35(4), 435-448. https://doi.org/10.1080/02602930902862859
- 한건우, 이은경, 이재희, 이영준 (2006). 학습자 중심 루브릭을 적용한 수행평가가 학습동기와 학업성취도에 미치는 영향, 한국컴퓨터교육학회 논문지, 9(4), 1-8.