DOI QR코드

DOI QR Code

Study of Improvement Plan for the Employment Support Program to Promote Self-Reliance of the Disadvantaged Youth: Compared to Canada Case

취약청소년 자립지원을 위한 취업지원 프로그램 개선방안 연구 : 캐나다와의 비교

  • 이송희 (이화여자대학교 일반대학원 사회복지학과) ;
  • 김린아 (이화여자대학교 일반대학원 사회복지학과)
  • Received : 2016.11.01
  • Accepted : 2016.12.05
  • Published : 2017.02.28

Abstract

The theses is an analytical comparison research between 'Skills Link' and 'Do Dream' : the former is an effective program to establish a variety of intervention strategies and the institutional foundation for employment support of disadvantaged youth, performed by ESDC in the level of the nation, and the latter is the program which is carried out by K-Dream Center of MGEF in South Korea. As for the research method, comparison and analysis have been fulfilled, focusing on the employment support program. The research includes program background, goal, participation subject, selection standard, program contents, support period, support cost, and program effect. It suggests that we should design the systematic program for the youth in the transition to independency and perform constant support. It is necessary to select beneficiary on the consideration of the characteristics and situation of the disadvantaged youth. In addition, it is required to secure consistency of the program and enlarge the support period. For the sake of successful performance of the independent living program, it is a necessity to motivate the youth and introduce the ways to encourage the business sector to take part in.

본 논문은 국가차원에서 취약청소년 취업지원을 위해 다양한 개입전략 및 제도적 기반을 구축하면서 사업을 효과적으로 장기간 수행해왔던 캐나다 고용 및 사회개발부 'Skills Link'와 우리나라 여성가족부 꿈드림센터의 '두드림' 사업과 비교 분석하여, 향후 우리나라 취약청소년 자립지원을 위한 취업지원 프로그램에 대한 발전방안을 도출해내고자 한다. 연구방법으로는 각 국의 취약청소년 취업지원 프로그램의 사업배경 및 목표, 참여대상 및 선정기준, 사업내용, 지원기간 및 지원 비용, 사업 효과를 중심으로 비교 분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 참여대상 선정과 관련하여 우리나라는 대상이 매우 제한적이며, 둘째, 운영방식과 관련하여 지원 기간 및 비용도 매우 낮은 수준으로 파악되었다. 이를 통한 제언으로는 자립전환기 청소년에 대한 체계적 프로그램을 설계하고 지속적인 지원을 실시해야 하며, 취약청소년의 특성과 상황을 고려한 대상자 선정이 필요하겠다. 또한 사업의 연속성을 확보하고 지원기간의 확대가 필요하며, 자립지원 사업의 성공적 추진을 위해서 청소년의 동기부여와 기업의 참여 유도 방안을 도입해야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 전경숙, "외국의 학업중단 청소년을 위한 취업지원 정책," The HRD REVIEW, 제8권, 제3호, pp.112-123, 2005.
  2. 김자경, 김지연, 김정주, 학교 밖 청소년 지원 프로그램 개발연구 : 지원서비스 전달체계 및 프로그램 구성을 중심으로, 여성가족부.한국청소년정책연구원, 2014.
  3. 조성호, 최해연, 박성현, 위기청소년 자립지원방안 연구, 보건복지가족부, 2008.
  4. 변숙영, 이수경, 이종범, 취약청소년의 직업능력 향상을 위한 실태와 과제, 한국직업능력개발원, 2009.
  5. 황순길, 조규필, 박현진, 김범구, 황수진, 신정란, 윤재희, 취약청소년 자립 및 학업지원 통합모형개발, 여성가족부.한국청소년상담복지개발원, 2013.
  6. 신혜령, "시설 청소년의 자립준비에 관한 연구," 한국아동복지학, 제11권, 제1호, pp.90-124, 2001.
  7. http://kess.kedi.re.kr/index
  8. http://www.servicecanada.gc.ca/-skillslink
  9. http://www.youth.gc.ca/-skills_link.
  10. 전경숙, 이아름, 경기도 학교밖 청소년 지원방안 연구, (재)경기도가족여성연구원, 2013.
  11. 여성가족부, 2016년도 청소년사업 안내, 2016.
  12. http://www.kdream.or.kr/
  13. 서정아, 권해수, 취약계층 청소년의 실질적인 자립을 위한 정책방안 연구 : 학교 중단 청소년의 취업자립을 중심으로, 한국청소년정책연구원, 2010.