References
- 김문숙, "독일 역량기반교육과정의 개혁과 시사점," 한국교육, 제36권, 제4호, pp.5-28, 2009.
- J. M. Keller, 학습과 수행을 위한 동기 설계 ARCS 모형 접근, (조일현, 김찬민, 허희옥, 서순식 역), 서울: 아카데미프레스, 2009.
- J. Brophy, "Research linking teacher behavior to student achievement: Potential implications for instruction of Chapter 1 students," Educational Psychologist, Vol.23, No.3, pp.235-286, 1988. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2303_3
- S. H. Song and J. M. Keller, "Effectiveness of motivationally adaptive computer-assisted instruction on the dynamic aspects of motivation," Educational Technology Research and Development, Vol.49, No.2, pp.5-22, 2001. https://doi.org/10.1007/BF02504925
- K. J. Pugh and D. A. Bergin, "Motivational influences on transfer," Educational Psychologist, Vol.41, No.3, pp.147-160, 2006. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4103_2
- B. L. Martin and L. J. Briggs, The affective and cognitive domains: Integration for theory and research, Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology, 1986.
- B. S. Bloom and D. R. Krathwohl, Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals, Handbook I: Cognitive domain, 1956.
- E. L. Deci, Intrinsic motivation, New York: Plenum, 1975.
- 이제현, 생명과학 관련 과학사 자료를 적용한 ARCS (주의집중, 관련성, 자신감, 만족감) 전략 수업이 고등학생들의 과학에 대한 태도와 학습동기에 미치는 효과, 이화여자대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2014.
- 장수빈, ARCS 전략을 적용한 수업이 학습동기, 수업참여, 학업성취도에 미치는 효과, 세종대학교 석사학위논문, 2015.
- B. Naime-Diffenbach, Validation of attention and confidence as independent corn ponents of the ARCS motivational model, Unpublished doctoral dissertation, Florida State University, Tallahassee, FL, 1991.
- N. L. Bickford, The systematic application of principles of motivation the design of printed instructional materials, Unpublished doctoral dissertation, Florida State University, 1989.
- J. D. Klein and E. T. Freitag, "Training students to utilize self-motivational strategies," Educational Technology, Vol.32, No.3, pp.44-48, 1992.
- C. P. Fulford and S. Zhang, "Perception of interaction: The critical predictor in distance education," American Journal of Distance Education, Vol.7, No.3, pp.8-21, 1993. https://doi.org/10.1080/08923649309526830
- J. L. Means, D. H. Jonassen, and F. M. Dwyer, "Enhancing relevance: Embedded ARCS strategies vs. purpose," Educational Technology Research and Development, Vol.45, pp.5-17, 1997.
- S. H. Song, The effect of motivationaly -adaptive CAI developed through the ARCS model, unpublished doctoral dissertation, College of Education, Florida State University, Tallahassee. Florida, USA, 1998.
- 강물레, 손미, "ARCS 동기 전략의 효과에 관한 메타분석," 교육공학연구, 제22권, 제4호, pp.83-104, 2006.
- 박수경, ARCS 전략을 적용한 구성주의적 수업이 과학개념 획득과 동기 유발에 미치는 효과, 부산대학교, 박사학위논문, 1998.
- 김무선, ARCS 동기유발 전략을 적용한 탐구수업이 초등학교 4 학년 학생들의 과학 탐구능력에 미치는 영향, 한국교원대학교, 석사학위논문, 2003.
- 최명숙, 김경숙, "중학교 가정과 수업에서 ARCS 동기 모형 적용이 학습 동기 및 학업 성취도에 미치는 영향," 한국가정과교육학회지, 제17권, 제3호, pp.109-121, 2005.
- 진위교, 나종식, "자기규제 기능수준에 따른 ARCS 전략 하이퍼미디어의 유형과 구조가 학업 성취에 미치는 효과," 교육학논총, 제21권, 제1호, pp.305-326, 2000.
- 진옥인, ARCS 모델을 활용한 수학수업이 학업 성취도와 학습태도에 미치는 효과, 연세대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2002.
- 김영석, "성인학습자의 교육참여 및 학습동기 연구동향 분석: 2000년부터 2011년까지 등재지 학술논문을 중심으로," 한국성인교육학회, 제15권, 제1호, pp.31-62, 2012.
- 박재환, 김용태, "창업교육 만족도 및 참여동기가 창업교육 효과에 미치는 영향: 창업대학원 교육과정을 중심으로," 산업경제연구, 제22권, 제2호, pp.959-977, 2009.
- 강명희, 윤희정, 김지심, 김혜선, "웹기반 프로젝트 학습에서 학습실제성, 학습동기, 성취도간의 관계 규명," 교육공학연구, 제24권, 제3호, pp.23-52, 2008.
- 봉미미, 김은나, 박성희, 이명진, "ARCS 전략에 따른 진로체험 프로그램이 대학생의 학습동기와 진로결정에 미치는 효과," 평생교육.HRD 연구, 제7권, 제4호, pp.68-88, 2011.
- 강명희, "교육용 소프트웨어에 적용된 ARCS 동기유발 모델의 효과 측정," 교육공학연구, 제10권, 제1호, pp.135-155, 1994.
- J. M. Keller, "Development and use of the ARCS model of instructional design," Journal of instructional development, Vol.10, No.3, pp.2-10, 1987. https://doi.org/10.1007/BF02905967
- W. W. Chin, The Partial Least Square Approach to Structural Equation Modeling (pp.295-336), In G. A. Marcoulides (ed.), Modern Methods for Business Research, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1998.
- 조재옥, "ARCS 동기유발 모형을 적용한 대학 교양영어 학습연구," 교양교육연구, 제8권, 제6호, pp.111-141, 2014.
- 류은수, 서민원, "e-PBL 교수학습 설계모형이 ARCS모형을 매개로 한 동기요인과 학생성과에 미치는 구조방정식 모형 분석," 교육평가연구, 제 27권, 제3호, pp.727-756, 2014.
- 김가람, ARCS 적용 합주지도가 초등학생의 정의적 반응과 자신감에 미치는 영향, 서울교육대학교 교육전문대학원, 석사학위논문, 2015.
- 김수진, ARCS동기전략을 활용한 음악감상수업이 초등학생의 음악흥미도 및 음악개념에 미치는 영향, 성신여자대학교, 교육대학원 석사, 2016.