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임베디드 라이브 오디오 스트리밍 시스템 구현

Implementation of Embedded Live Audio Streaming System:ESCatcher

  • 황기태 (한성대학교 컴퓨터공학부)
  • Hwang, Kitae (Dept. of Computer Engineering, Hansung University)
  • 투고 : 2016.07.22
  • 심사 : 2016.10.07
  • 발행 : 2016.10.31

초록

본 논문은 Raspberry Pi 3 임베디드 컴퓨터를 이용한 스트리밍 시스템의 구현 사례를 소개한다. 본 연구에서 구현한 스트리밍은 파일 전송 방식이 아닌 라이브 스트리밍 시스템이다. 오디오 입력 단자로부터 받은 아날로그 신호를 wav 형식으로 변환하여 서버에 접속한 다수의 사용자에게 동시에 방송하는 푸시형 멀티스레드 스트리밍이다. 스트리밍 서버 소프트웨어는 전체 자바 언어로 구현하였기 때문에 Raspberry Pi 3 가 아닌 다른 임베디드 컴퓨터에도 수정 없이 탑재될 수 있다. 계산과 실험을 통해 분석한 결과 최대 65여명을 동시 스트리밍 할 수 있다. 그리고 오디오 소스로부터 청취 단말기의 재생까지의 시간 지연은 40ms 남짓되는 것으로 평가되었다.

This paper presents an implementation of a live audio streaming system using the Raspberry Pi 3 embedded computer. This system is a live streaming system not file-based streaming. This is a push streaming system which converts the incoming analog audio signal to digital samples and broadcasts them to multiple connected users concurrently. Since the server software is developed in Java language, it can be installed on any other embedded computers without any modification. We concluded that ESCatcher can service live streaming about 60 users concurrently through calculations and experiments, And also we achieved the delay time of a little bit more than 40ms between arrival of audio source and play on the android device.

키워드

과제정보

연구 과제 주관 기관 : 한성대학교

참고문헌

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