References
- J. G. Covin and D. P. Slevin, "Strategic Management of Small Firms in Hostile and Benign Environments," Strategic Management Journal, Vol.10, No.1, pp.75-87, 1989. https://doi.org/10.1002/smj.4250100107
- 서정헌, 한경석, "국내 소상공인의 성장 장애요인 분석을 위한 실증연구-정보 리터러시 효과를 중심으로," 인터넷비즈니스 연구, 제10권, 제1호, pp.9-41, 2009.
- 김지연, 중소기업의 대기업과의 협력이 기업성과에 미치는 영향, 숭실대학교 대학원, 박사학위논문, 2013.
- 김영수, 김지연, "중소기업의 대기업과의 협력이 기업성과에 미치는 영향: 기업가정신과 시장지향성의 조절효과를 중심으로," 기업경영연구, 제20 권, 제2호, pp.169-190, 2013.
- 장성희, 하갑진, "시장지향성이 사회적 기업의 성과에 미치는 영향과 기업가정신의 조절효과 분석," 한국창업학회지, 제7권, 제2호, pp.1-23, 2015.
- 박재환, 김재호, "혁신IT벤처기업의 마케팅지향성이 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구," 한국창업학회지, 제5권, 제1호, pp.93-108, 2010.
- 정대용, 박권홍, "중소기업 최고경영자의 변혁적 리더십이 기업성과에 미치는 영향: 학습지향성, 시장지향성, 혁신성의 매개효과," 경영교육연구, 제62권, pp.245-270, 2010.
- S. F. Slater and J. C. Narver, "Market orientation and the learning organization," Journal of Marketing, Vol.59, No.3, pp.63-74, 1995. https://doi.org/10.2307/1252120
- J. Frishammar and S. Ake Horte, "The role of market orientation and entrepreneurial orientation for new product development performance in manufacturing firms," Technology Analysis and Strategic Management, Vol.19, No.6, pp.765-788, 2007. https://doi.org/10.1080/09537320701711231
- H. N. Nasution, F. T. Mavondo, M. J. Matanda, and N. O. Ndubisi, "Entrepreneurship : Its relationship with market orientation and learning orientation and as antecedents to innovation and customer value," Industrial Marketing Management, Vol.40, pp.336-345, 2011. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2010.08.002
- J. Hong, T. Song, and S. Yoo, "Path to Success: How Do Market Orientation and Entrepreneurship Orientation Produce New Product Success?," Journal of Product Innovation Management, Vol.30, No.1, pp.44-55, 2013. https://doi.org/10.1111/j.1540-5885.2012.00985.x
- P. F. Drucker, Innovation and Entrepreneurship: Practice and Principles, Harper and Row, New York, 1985.
- M. J. Dollinger, Entrepreneurship Strategies and Resources, Boston: Irwin, 1995.
- D. Miller and P. Friesen, "Strategic-Marketing and Environment: The Third Link," Strategic Science, Vol.29, No.7, pp.770-791, 1983
- 구언회, 기업가정신과 벤처기업 성장의 결정요인에 관한 연구, 영남대학교 대학원, 박사학위논문, 2007
- 최명길, 심재후, 김명기, "프랜차이즈 가맹점 창업자의 기업가정신이 사업성과에 미치는 영향," 경영교육연구, 제27권, 제3호, pp.1-18, 2012
- 박주영, 최순식, 홍석기, "중소기업의 시장지향성과 마케팅역량이 경쟁우위와 기업성과에 미치는 영향에 관한 연구," 대한경영학회지, 제24권, 제2호, pp.1115-1137, 2011.
- A. K. Kohli and B. J. Jaworski, "Market orientation: the construct, research propositions, and managerial implications," Journal of Marketing, Vol.54, No.2, pp.1-18, 1990.
- 이학식, 이용기, 유동근, "시장지향성; 선행요인, 매개요인, 그리고 성과간의 구조적 관계," 마케팅연구, 제11권, 제2호, pp.161-181, 1996.
- A. Blesa and M. Ripolles, "The role of market orientation in the relationship between entrepreneurial proactiveness and performance," Journal of Entrepreneurship, Vol.12, No.1, pp.1-19, 2003. https://doi.org/10.1177/097135570301200101
- K. Matsuno, J. T. Mentzer, and A. Ozsomer, "The effects of entrepreneurial proclivity and market orientation on business performance," Journal of marketing, Vol.66, No.3, pp.18-32, 2002. https://doi.org/10.1509/jmkg.66.3.18.18507
- W. E. Baker and J. M. Sinkula, "The Complementary Effects of Market Orientation and Entrepreneurial Orientation on Profitability in Small Business," Journal of Small Business Management, Vol.47, No.4, pp.443-464, 2009. https://doi.org/10.1111/j.1540-627X.2009.00278.x
- 이홍배, "시장지향성이 혁신활동 및 경영성과에 미치는 영향분석: 보완자산의 조절효과를 중심으로," 경영교육연구, 제27권, 제6호, pp.181-208, 2012.
- 송재길, 창업기업의 기업가정신과 혁신성과와의 관계 연구: 사회자본의 매개효과를 중심으로, 호서대학교 벤처전문대학원, 박사학위논문, 2011.
- B. J. Jaworski and A. K. Kohli, "Market orientation: antecedents and consequences," Journal of marketing, Vol.57, No.3, pp.53-70, 1993 https://doi.org/10.2307/1251854
- T. G. Noordewier, G. John, and J. R. Nevin, "Performance outcomes of purchasing arrangements in industrial buyer-vendor relationships," Journal of Marketing, Vol.54, No.4, pp.80-93, 1990. https://doi.org/10.2307/1251761
- G. N. Chandler and S. H. Hanks, "Market attractiveness, resource-based capabilities, venture strategies, and venture performance," Journal of business venturing, Vol.9, No.4, pp.331-349, 1994. https://doi.org/10.1016/0883-9026(94)90011-6
- A. H. Kirca, S. Jayachandran, and W. O. Bearden, "Market orientation: A meta-analytic review and assessment of its antecedents and impact on performance," Journal of marketing, Vol.69, No.2, pp.24-41, 2005. https://doi.org/10.1509/jmkg.69.2.24.60761
- B. Wilson and J. Henseler, Modeling reflective higher-order constructs using three approaches with PLS path modeling: A Monte Carlo comparison, ANZMAC, 2007.
- J. C. Nunnally and I. H. Bernstein, Psychometric Theory (3rd ed.), New York, NY: McGraw-Hill, 1994.
- C. Fornell and D. Larcker, "Evaluation structural equation models with unobservable variables and measurement error," Journal of Marketing Research, Vol.18, pp.39-50, 1981. https://doi.org/10.2307/3151312
- W. W. Chin, The partial least squares approach to structural equation modeling, Modern Methods for Business Research. Mahwah, NJ, Lawrence Erlbaum, 1998.