DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Students' Need for Free Learning Semester Programs of Libraries

도서관의 자유학기제 프로그램에 대한 학생수요조사 연구

  • 노영희 (건국대학교 문헌정보학과) ;
  • 김혜인 (건국대학교 지식콘텐츠연구소)
  • Received : 2016.08.20
  • Accepted : 2016.09.21
  • Published : 2016.09.30

Abstract

The present study investigates the seventh and the eighth graders' perception of Free Learning Semester Programs offered by libraries by developing a survey questionnaire on students' needs for Free Learning Semester Programs of Libraries. The skills that middle school students want to improve in Free Learning Semesters are career exploration skills, and the type of Free Learning Semester that is most intensively implemented is career exploration activities. Programs are often offered in the form of experiential classes. Regarding the activities that the students want to participate during Free Learning Semester, the most preferred activities included field experience activity in the career exploration domain, cooking class in the student choice program, smartphone app development in club activities, design activity in the art domain, the badminton in the physical education domain, and using iPad in the information use skills. In addition, among the library programs in coordination with Free Learning Semester, the students liked the occupational experience program most. Future studies need to include the development and implementation of Free Learning Semester Programs based on students' opinions, and investigate their satisfaction with the Free Learning Semester Programs offered by libraries.

본 연구는 도서관의 자유학기제 프로그램에 대한 학생의 수요조사를 알아보기 위하여 설문을 개발하여, 이를 기반으로 중학교 1, 2학년 학생들을 대상으로 인식을 조사하였다. 중학생들이 자유학기제를 통해서 향상시키고자 하는 능력요소는 진로탐색능력이며, 중점적으로 운영된 자유학기제 유형은 진로탐색활동이다. 수업방식은 주로 체험중심 수업으로 이루어졌으며, 자유학기제 동안 참여하고 싶은 활동으로는 진로탐색 영역에서는 현장 체험 활동을, 학생선택 프로그램에서는 요리실습을, 동아리활동에서는 스마트폰 앱 개발, 예술영역에서는 디자인 활동을, 체육영역에서는 배드민턴을, 정보활용능력에서는 아이패드 사용하기를 가장 선호하는 것으로 나타났다. 또한 자유학기제와 연계한 도서관 프로그램 중 직업체험 프로그램을 가장 선호하는 것으로 나타났다. 향후 학생들의 의견을 참고하여 자유학기제 프로그램 개발과 실행을 해야 할 것이며, 도서관이 제공한 자유학기제 프로그램에 대한 만족도를 조사할 필요성이 나타났다.

Keywords

References

  1. 김미진, 이재창, 임재일, 홍후조. 2014. 자유학기제 연구학교의 교육과정 특성 분석. 교육과정연구, 32(2): 215-241.(Kim, Mi-Jin & Lee, Jae-Chang & Lim, Jae-Ill & Hong, Hoo-Jo. 2014. "An analysis of school reports on Free Learning Semester: Focusing on development and operation of school curriculum." Journal of Curriculum Studies, 32(2): 215-241.)
  2. 김수환. 2015. 2014 자유학기제 수학체험프로그램 운영. [공공저작물 연계] 한국과학창의재단 발간자료, 1-62.(Kim, Su Hwan. 2015. 2014 Management of Free Semester School Excursion Programs. Korean Foundation for the Advancement of Science and Creativity, 1-62.)
  3. 김종운, 이태곤. 2014. 진로캠프를 활용한 진로교육 프로그램이 초등학생의 진로성숙도와 진로자기효능감 및 진로장벽에 미치는 효과. 한국콘텐츠학회논문지, 14(10): 339-349.(Kim, Jong-Un & Lee, Tae Gon. 2014. "The Effects of Career Education Program using a Career Camp on Elementary School Students' Career Maturity, Career Self-Efficacy, and Career Barriers." Journal of the Korea Contents Association, 14(10): 339-349.)
  4. 김진숙. 2013. 아일랜드 Transition Year 교육과정 탐구. 교육과정연구, 31(4): 165-193.(Kim, Jin-Sook. 2013. "A study of transition year curriculum in Ireland." Journal of Curriculum Studies, 31(4): 165-193.)
  5. 김은정. 2013. [발표] 가정교과의 진로교육과 자유학기제의 활용방안. 한국가정과교육학회 학술대회, 67-90.(Kim, Eun Jeong. 2013. [Publication] The Practical Using Plans of Home Economics Education's Free Semester system and Carrer Education. Korean Home Economics Education Association Proceedings, 67-90.)
  6. 남미숙. 2013. 자유학기제 운영모델 탐색. 한국진로교육학회 학술대회지, 53-70.(Nam, Mi-Sook. 2013. A Study of Operation Model for Free Semester. Korean Society for the Study of Carrer Education Proceedings, 53-70.)
  7. 류정섭. 2013. 자유학기제란 무엇인가?. 한국가정과교육학회 학술대회, 9-19.(Ryu, Jeong Sub. 2013. "What is Free Semester?." Korean Society for the Study of Carrer Education Proceedings, 9-19.)
  8. 성은모, 정효정. 2013. 자유학기제 청소년 진로 체험활동의 효과적 운영을 위한 지역사회 연계 방안. 진로교육연구, 26(4): 49-63.(Sung, Eunmo & Jung, Hyojung. 2013. "Community's Participating Strategies for Facilitating Experience-based Youth Career Education." Journal of Carrer Education Research, 26(4): 49-63.)
  9. 신철균. 2014. 중학교 자유학기제 정착 방안 연구. 서울: 한국교육개발원.(Shin, Chol-Kyun. 2014. Settlement Measures for Middle School Free-Semester Program in Korea. Seoul: Korean Education Development Institute.)
  10. 이은영, 손주영, 김예슬, 조재순. (2014.5). 자유학기제 연구학교의 가정교과 관련 운영 실태 분석. 한국가정과교육학회 학술대회, 157-158.(Lee, Eun-Young & Son, Joo-Young & Kim, Yea-Seul & Cho, Jae-Soon. 2014. "Home Economics related Programs from the Pilot Schools implementing the Free Learning Semester." Korean Home Economics Education Association Proceedings, 157-158)
  11. 이지연. (2013a). [발표] 자유학기제의 운영 방안. 한국가정과교육학회 학술대회, 23-51.(Lee, Ji-Yeon. (2013a). [Publication] Developing Strategies for a Free Semester. Korean Home Economics Education Association Proceedings, 23-51.)
  12. 이지연. (2013b). 進路중심 자유학기제 도입의 타당성과 향후 과제. 진로교육연구, 26(3): 1-22.(Lee, Ji-Yeon. (2013b). The Validity of Carrer Oriented Inplementation of Free Learning Semester. Journal of Carrer Education Research, 26(3): 1-22.)
  13. 임지연, 김정주, 김정숙, 이선영. 2014. 자유학기제를 통한 청소년활동 활성화 방안 연구. 서울: 한국청소년정책연구원.(Lim, Ji-yeon et al. 2014. "Encouraging youth activities through Free Semester System : Focusing on activities of school-local community cooperation." Seoul: National Youth Policy Institute.)
  14. 표혜영. 2013. [사례발표] 2013 교육부 지정 자유학기제 정책추진학교 운영사례: 행복학교로 가는 징검다리, 자유학기제. 한국진로교육학회 학술대회지, 131-154.
  15. 한국교육개발원. 2013. 자유학기제 실행 방안. 서울: 동연구원, 2013-01-1.(Korean Educational Development Institute. 2013. Implementation Plans for Free Semester. Research Report No. PP2013-01-1.)
  16. 한국교육개발원. 2014. 중학교 자유학기제 정착 방안 연구. 서울: 동연구원, RR2014-17.(Korean Educational Development Institute. 2014. A Study on Strategies for strengthening Free Semester in Middle Schools. Research Report No. RR2014-17.)
  17. 한국교육개발원. 2014. 2013 자유학기제 연구학교 사례연구 종합 보고서. 서울: 동연구원, CR2014-19.(Korean Educational Development Institute. 2014. 2013 Synthesis Report on A Case Study of Free Semester Pilot Schools. Research Report No. CR2014-19.)
  18. 한국고용정보원. 2008. 초중고 직업진로지도 실태조사. 음성: 동연구원.(Korea Employment Information Service. 2008. Survey on Vocational Career Education in Elemantary.Midlle.High Schools.)
  19. 한국청소년정책연구원. 2014. 자유학기제를 통한 청소년활동 활성화 방안 연구. 서울: 한국청소년정책연구원, 14-R04.(National Youth Policy Institute. 2014. Encouraging youth activities through Free Semester System: Focusing on activities of school-local community cooperation. Research Report No. 14-R04)
  20. 현연숙. 2013. [사례발표] 학교진로교육프로그램(SCEP)과 연계한 자유학기제 운영 사례. 한국진로교육학회 학술대회지, 155-185.(Hyun, Yeon-Sook. 2013. School Career Education Program(SCEP) of Free Learning Semester. Korean Society for the Study of Carrer Education Proceedings, 155-185.)
  21. 홍후조, 임유나, 장소영. 2013. 관련자 의견조사에 기초한 자유학기제 운영 방안 탐색 연구. 한국교육학연구, 19(2): 33-68.(Hong, Hoo-Jo & Lim, Yoo-Na & Jang, So-Young. 2013. "An Inquiry on the Loose Semester for Career Exploration for Secondary School Students Based on the Survey of Stakeholders." Korea Educational Reiview, 19(2): 33-68.)
  22. 황규호. 2013. 자유학기제를 위한 교육과정 설계 방안 탐색. 한국교육개발원, 제 1 차 자유학기제 포럼 발표자료, 1-28.(Hwang, Kyu-Ho. 2013. A Study on the Effective Instructional Design Plans of Curriculum for Free Learning Semester. Korean Educational Development Institute, 1st Free Learning Semester Forum Proceedings, 1-28.)
  23. John Taylor Gatto(2005). 김기협 역. 바보만들기. 서울: 민들레
  24. 교육부. 2013. 자유학기제 시범 운영계획(안).