수학영재의 심화학습을 위한 이항계수 연구

A Study on Binomial Coefficient as an Enriched Learning Topic for the Mathematically Gifted Students

  • 투고 : 2016.08.22
  • 심사 : 2016.09.13
  • 발행 : 2016.09.30

초록

본 연구는 수학영재의 심화학습을 위한 주제로 사용해 볼 수 있는 이항계수의 정의와 성질을 탐구하고, 이로부터 수학적 귀납법, 이항정리, 조합의 정의, 도로망 상황 모델 등을 이용한 이항계수가 포함된 등식의 문제해결방법을 연구하였다. 그리고 이러한 내용들이 수학영재 학생들에게는 충분히 탐구의 대상이 될 수 있어 수학영재 교육의 심화학습 주제로 적절하게 다루어질 수 있다는 것과, 수학의 깊은 의미를 경험할 수 있는 학습주제로 사용될 수 있다는 것을 학생들에게 지도한 예시로 소개한다.

In this paper, we did a study on the definition and properties of binomial coefficients which can be seen with the topic for the enrichment of mathematically gifted students. Using this result, studied the problem of how to solve equations containing the binomial coefficients by using the mathematical induction, binomial theorem, the definition of the combination, and road network model situations. And such contents can be adequately dealt with the subject of mathematics enrichment gifted and talented Education because mathematically gifted students may well be the subject of inquiry. In addition, it can be used to study the subject to experience a deep sense of mathematics. As this research, it will be introduced as an example to guide students.

키워드

참고문헌

  1. 고영미, 이상욱 (2014). 뉴턴의 일반화된 이항정리의 기원. 한국수학사학회지, 27(2), 127-138. https://doi.org/10.14477/jhm.2014.27.2.127
  2. 김선희, 김기연 (2005). 수학 영재의 심화학습을 위한 다각형의 무게중심 연구. 수학교육연구, 15(3), 335-352.
  3. 김창일, 전영주 (2005). 수학영재교육 프로그램의 설계 및 교수전략 : 기하학을 중심으로. 수학교육논문집, 19(2), 453-469.
  4. 박종안, 이재진, 이준열, 서승현 (2011). 이산수학. 서울 : 경문사.
  5. 신항균, 이광연, 박세원, 신범영, 이계세, 김정화, 박문환, 윤정호, 박상의, 서원호, 전제동, 이동흔 (2014). 확률과 통계. 서울 : (주) 지학사.
  6. 안재현 (2010). 역 이항계수의 합에 관한 연구. 석사학위논문. 인하대학교 대학원, 인천.
  7. 우정호, 박교식, 이종희, 박경미, 김남희, 임재훈, 권석일, 남진영, 김진환, 강현영, 이형주, 박재희, 전철, 오혜미, 김상철, 설은선, 황수영, 김민경, 최인선, 고현주, 이정연, 최은자, 김기연, 윤혜미, 천화정 (2014). 확률과 통계. 서울 : 동아출판.
  8. 이동훈 (2000). 소수의 이차표현과 이항계수와의 관계. 박사학위논문. KAIST, 대전.
  9. 전영주 (2006). 사사프로젝트 학습을 통한 수학영재 지도. 한국학교수학회논문집, 9(2), 163-177.
  10. 정상권, 이재학, 박혜숙, 홍진곤, 박부성, 최홍원, 민진원, 김호경 (2014). 확률과 통계. 서울 : (주)금성출판사.
  11. 최미희 (2011). 이항계수 C (n, k)의 양수의 멱. 석사학위논문. 연세대학교 대학원, 서울.
  12. 황선욱 외 (2014). 확률과 통계. 서울 : 좋은책 신사고.
  13. Bhindi, N., & McMenamin, J. (2010). Pascal's Triangle: 100% of the Numbers Are Even!. Australian Mathematics Teacher, 66(1), 25-28.
  14. Buonpastore, R. J., & Osler, T. J. (2007). Developing Formulas by Skipping Rows in Pascal's Triangle. Mathematics and Computer Education, 41(1), 25-29.
  15. Cajori, F. (1993). A history of mathematical notations. The Open Court Publishing Company, Chicago.
  16. Gilbertson, N. J. (2016). Integer Solutions of Binomial Coefficients. Mathematics Teacher, 109(6), 472-475. https://doi.org/10.5951/mathteacher.109.6.0472
  17. Ollerton, R. L. (2007). Partial Row-Sums of Pascal's Triangle. International Journal of Mathematical Education in Science & Technology, 38(1), 124-127. https://doi.org/10.1080/00207390600794800
  18. Polya, G. (1957). How to Solve it: A New Aspects of Mathematical Methods. Prentice University Press.