초록
본 연구는 수학학습부진아의 노트쓰기 활동에 관한 사례연구로서 개별적인 노트쓰기 지도의 효과가 수학 학습부진아의 학습태도에 미치는 영향에 대한 사례를 탐구해 보는 것이다. 충남에 소재한 고등학교의 3학년 학생을 대상 중 학습부진아를 선택하여 연구하였고, 특별한 학생에게 맞춤으로 새롭게 구성한 수학노트를 활용하여 수업을 진행하였다. 매 수업시간이나 그 이후의 시간을 이용하여 스스로 노트를 정리하게 하였고, 일정기간마다 노트를 제출하여 교사의 피드백을 받을 수 있게 하였다. 본 연구의 결론으로서 학생의 개별화 지도를 위하여 개인적으로 수학노트 쓰기를 활용한 수업은 수학학습부진아들의 학습 태도와 흥미 변화에 긍정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다.
This study is to figure out the activity of individual education with the note-taking in math class and correction and supportive explanations on attitudes toward learning of underachievers in mathematics in the second-year class of high school. This study has begun on the basis of the judgement that the note-taking especially correction and supportive explanations could help the underachievers in mathematics focus in class and develop good learning habits, and besides, students make a good relationship with teacher. According to this result, Many researches and exertions need to inform every student that mathematics is open and doing mathematics is a happy object. if the students who are underachievers were given the chance to organize their learning by themselves in the class with note-taking and correction and supportive explanations in the long-term, it should be effective enough to change their attitudes toward learning.