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청소년의 분노에 대한 자아존중감과 탄력성의 상호작용 효과 분석

Analysis of the Interaction Effects of Self-esteem with Self-resilience on Adolescents Anger

  • 투고 : 2016.04.08
  • 심사 : 2016.05.11
  • 발행 : 2016.08.28

초록

본 연구는 청소년의 분노에 대해 자아존중감과 자아탄력성이 미치는 영향과 함께 상호작용 효과를 탐색하고 분노에 대한 지도방안을 도출하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 419명의 청소년을 대상으로 분노, 자아존중감, 자아탄력성을 측정하였다. 수집된 자료는 다중회귀분석과 위계적회귀분석을 사용하여 분석하였고, 그결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 분노 수준은 자아탄력성의 하위요인인 감정조절과 흥미와 관심의 다양성, 자아존중감의 하위요인인 학교에서의 자아존중감이 부적 영향을 주었다. 둘째, 분노억제는 자아 존중감의 하위요인인 학교에서의 자아존중감과 사회적 자아존중감, 자아탄력성의 하위요인인 감정조절이 부적 영향을 주었다. 셋째, 분노 조절은 자아탄력성의 하위요인인 감정조절과 자아존중감의 하위요인인 가정에서의 자아존중감이 정적 영향을 주었다. 넷째, 분노 수준에 대한 자아존중감과 자아탄력성의 상호작용 효과는 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 마지막으로 분노 조절에 대한 자아존중감과 자아탄력성의 상호작용 효과는 통계적으로 유의한 것으로 나타났다.

This study aims to investigate interaction effects of self-esteem with self-resilience on adolescents' anger and to suggest for teaching method. For research, Anger, self-esteem, self-resilience was measured to total of 419 adolescents. The collected data were analyzed by multiple regression analysis and hierarchical regression analysis. The results, Firstly, anger were negatively influenced by the emotion regulation, diversity of Interests and interest, self-esteem in schools. Secondly, anger-in was negatively influenced by the self-esteem in schools, self-esteem in social, emotion regulation. Thirdly, anger-control was positively influenced by the emotion regulation, self-esteem in family. Fourthly, interaction effects of the self-esteem and self-resilience was statistically confirmed on anger. Fifthly, interaction effects of the self-esteem and self-resilience was statistically confirmed on anger-control.

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