Abstract
This study is to examine how peer counseling program affects on peer relation of children. The study subjects who fourth grades of A elementary school students in K city of Cheonbuk region, children of 26(boys 14, girls 12) people who expressed their joining opinion of program, were selected through information. 28(boys 15, girls 13) people were selected as control group. Before conducting program, both experiment group and control group were identified as same group. From in April, 2014 to in June 2014, peer counseling was conducted by experiment group(once per week, 60 minutes per session for a total 10 sessions), to examine effect, peer relation questionnaire were practiced before and after. Following were gained results of SPSS 18.0 used to analysis data of comparison in group before and after. peer relation of experiment group who conducted peer counseling had improved. Peer Counseling was effective for improving of Children's peer relation. However, there was no difference in compare of control group before and after. Therefore, this study can know that peer counseling had positive effect on peer relation of children.
본 연구는 또래상담 프로그램이 아동의 교우관계에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 하였다. 연구대상은 전북 K시에 위치한 A초등학교 4학년 아동으로 안내문을 통해 프로그램 참여의사를 밝힌 아동 26명(남 14명, 여12)을 실험집단으로 선정하였으며, 아동 28명(남15명, 여 13명)을 통제집단으로 선정하였다. 프로그램을 실시하기 전 실험집단과 통제집단이 동질한 집단임을 확인하였다. 2014년 4월부터 2014년 6월까지 실험집단에게 또래상담(주 1회, 60분, 총 10회기)을 실시하고 효과를 검증하기 위하여 사전과 사후에 교우관계 질문지를 실시하였다. 자료 분석을 위해 SPSS 18.0을 활용하여 집단 내 사전과 사후를 비교하고 얻어진 결과는 다음과 같다. 또래상담을 실시한 실험집단의 교우관계는 유의미하게 향상되었다. 하지만 통제집단의 사전과 사후 비교에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 따라서 본 연구의 또래상담이 아동의 교우관계에 긍정적인 영향을 미치는 것을 살펴볼 수 있었다.