DOI QR코드

DOI QR Code

Format-Export of Korean TV Entertainment Program and Its Effect on the Spread of Hallyu in China

중국 내 한국 예능 프로그램의 포맷수출과 한류 확산

  • 하정함 (콩두컴퍼니) ;
  • 김상현 (서울시립대학교 도시사회학과) ;
  • 장원호 (서울시립대학교 도시사회학과)
  • Received : 2016.05.09
  • Accepted : 2016.06.15
  • Published : 2016.07.28

Abstract

This study reviews the so-called 'format-export' of Korean TV entertainment programs to China, and ahalyze its effect on the spread of Hallyu in China. Format export has developed as an alternative for the export of Korean TV programs when the Chinese government restrict the broadcasting of foreign TV programs. In so doing, the study conducted surveys about the format-exported programs in Shanghai and Zhengzhou with the sample of 381 university students. The survey shows that the popularity of entertainment programs is so high as to compete with the popularity of K-pop. Respondents in Zhengzhou tend to watch format-exported programs first and then try to watch original Korean programs, while respondents in Shanghai are more likely to watch original Korean programs. This results suggest that format-export can help the spread of Hallyu in the inland local cities in China.

본 연구는 중국 정부가 외국 프로그램의 방송을 규제하는 상황에서, 한국 프로그램의 새로운 수출 방식으로 대두된 한국 TV 예능프로그램의 포맷 수출의 현황과 한류확대에 미치는 영향을 분석하였다. 중국 시청자 분석을 위해 중국 제일의 국제도시인 상하이와 지방도시인 정저우의 대학생을 대상으로 설문조사를 실시하여 381명의 표본을 구하였다. 조사 결과 한류 콘텐츠의 선호도 순위에서 예능 프로그램은 K-POP과 거의 같은 정도의 인기도를 보여줄 정도로 인기가 높았다. 포맷 수출되어 중국어로 제작된 한국 TV 예능프로그램의 영향력은 지역별로 달랐다. 정저우 응답자들은 상하이 응답자에 비해 중국판 프로그램 시청 이후 한국판 프로그램을 시청하는 경향이 많았다. 이는 다양한 외국문화를 쉽게 접할 수 있는 상하이와 달리 내륙의 지방도시인 정저우의 제한적인 외국문화 경험 때문인 것으로 보인다. 따라서 정저우와 같은 중국 내륙의 도시에는, 포맷 수출된 한국 TV 예능 프로그램이 한류 확산의 촉매가 될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 한국콘텐츠진흥원, 방송 포맷 수출 활성화 및 현지화 연구, 한국콘텐츠진흥원, 2014.
  2. 向小紅, "引進國外電視節目模式的思考," 西部廣播電視, Vol.19, pp.6-8, 2014.
  3. 박진식, 김도연, "텔레비전 포맷을 통해 본 콘텐츠의 글로벌화와 현지화," 방송통신연구, 여름호, pp.9-37, 2013.
  4. 이영은, "해외프로그램 리메이킹 과정에서 나타나는 콘텐츠 변화에 대한 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제3호, pp.318-326, 2015. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.03.318
  5. 彭娜, "中韓綜藝節目敘事結構對比分析," 重慶大學 傳播學 碩士學位論文, 2010.
  6. 吳凡, "2013年中國電視收視市場大事件掃描," Rating China, Vol.3, pp.04-12, 2014.
  7. http://yule.sohu.com/20130320/n369624853.shtml
  8. http://ent.qq.com/a/20131105/011732.htm
  9. 李璐, 2014年微波話題年終盤点, 2015.
  10. http://yule.sohu.com/20150325/n410303458.shtml