An Analysis of Elementary School Students' Strategy in Comparing the Size of Fractions

초등학생들의 분수의 크기 비교 전략 분석

  • Received : 2016.09.26
  • Accepted : 2016.11.19
  • Published : 2016.11.30

Abstract

This study conducted an analysis of strategies that the 3rd to 6th grade elementary students used when they were solving problems of comparing the size of the fractions with like and unlike denominators, and unit fractions. Although there were slight differences in the students' use of strategies according to the problem types, students were found to use the 'part-whole strategy', 'transforming strategy', and 'between fractions strategy' frequently. But 'pieces strategy', 'unit fraction strategy', 'within fraction strategy', and 'equivalent fraction strategy' were not used frequently. In regard to the strategy use that is appropriate to the problem condition, it was found that students needed to use the 'unit fraction strategy', and the 'within fraction strategy', whereas there were many errors in their use of the 'between fractions strategy'. Based on the results, the study attempted to provide pedagogical implications in teaching and learning for comparing the size of the fractions.

본 연구는 초등학교 3, 4, 5, 6학년 학생들이 동분모분수, 단위분수, 이분모분수의 크기 비교 문항에 대해 문제 유형, 제시된 수, 문제 상황 등과 관련하여 효율적인 전략을 사용하는지 학생들이 사용한 전략을 분석하였다. 문제 유형에 따라 조금씩 차이가 있으나 부분-전체 전략, 변환 전략, 분수사이 전략이 많이 활용되었고 그밖에 조각 전략, 단위분수 전략, 분수내 전략, 동치분수 전략이 나타났다. 문제 상황에 적합한 전략의 사용과 관련하여 단위분수 전략과 분수내 전략의 사용이 요구되었고, 분수사이 전략은 사용에 오류가 많아 적절한 지도가 필요하였다. 이와 같은 연구 결과를 토대로 학생들의 분수의 개념에 대한 이해를 확고히 하고 분수의 크기 감각을 신장시킬 수 있도록 분수의 크기 비교를 좀 더 비중 있게 다루어야 할 것을 제안하며 교수 학습 시 학생들의 다양한 개념적 전략을 예상하고 촉진할 수 있는 방안을 마련해야 할 필요성을 제기하였다.

Keywords

References

  1. 강완, 강태석(2002). 분수의 크기 비교 지도 방법의 교수학적 변환 분석. 한국초등교육, 14(1), 35-64.
  2. 교육부 (2014a). 수학 3-1. 서울: 천재교육.
  3. 교육부 (2014b). 수학 3-2. 서울: 천재교육.
  4. 교육부 (2015). 수학 5-1. 서울: 천재교육.
  5. 권성룡(2003). 초등학생의 분수이해에 관한 연구. 학교수학, 5(2), 259-273.
  6. 김민경(2009). 초등학생의 분수 이해 분석 -6학년의 분수 개념 및 분수 나눗셈을 중심으로-. 한국학교수학회논문집, 12(2), 151-170.
  7. 김민경, 김서영(2014). 서술형 평가 문항에서 나타나는 초등학생의 분수 연산 능력과 오류 유형과의 관계. 한국학교수학회논문, 17(3), 409-435.
  8. 이대현, 서관석(2003). 초등수학 예비교사들의 분수에 대한 표상의 분석. 초등수학교육, 7(1), 31-41.
  9. 정은실(2009). 싱가포르와 우리나라 교과서의 비교 분석을 통한 분수 개념 지도 방안 탐색. 수학교육학연구, 19(1), 25-43.
  10. Baroody, A. J. & Coslick, R. T. (1998). Fostering children's mathematical power: An investigative approach to K-8 mathematics instruction. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 권성룡 외 11인 공역(2005). 수학의 힘을 길러주자. 왜? 어떻게? 서울: 경문사.
  11. Behr, M., Lesh, R., Post, T., & Silver, E. (1983). Rational number concepts. In R. Lesh & M. Landau (Eds.), Acquisition of mathematics concepts and processes (pp. 91-125). New York: Academic Press.
  12. Cramer, K., Post, T. R., & delMas, R. C. (2002). Initial fraction learning by fourth- and fifth-grade students: A comparison of the effects of using commercial curricula with the effects of using the Rational Number Project curriculum. Journal for Research in Mathematics Education, 33(2), 111-144. https://doi.org/10.2307/749646
  13. Cramer, K. & Wyberg, T. (2007). When getting the right answer is not always enough: Connecting how students order fractions and estimate sums and differences. In W. G. Martin & M. E. Strutchens (Eds.), The Learning of Mathematics, 69th Yearbook of the National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (pp. 205-220). Reston, VA: NCTM.
  14. Moss, J. & Case, R. (1999). Developing children's understanding of the ratio numbers: A new model and an experimental curriculum. Journal for Research in Mathematics Education, 30(2), 122-147. https://doi.org/10.2307/749607
  15. Post, T. R., Behr, M. J., & Lesh, R. (1986). Research-based observations about children's learning of rational number concepts. Focus on Learning Problems in Mathematics, 8(1), 39-48.
  16. Smith, J. P. (1995). Learning Rational Number. Unpublished doctoral dissertation, University of California, Berkeley.
  17. Tzur, R. (1999). An integrated study of children's construction of improper fractions and the teacher's role in promoting that learning. Journal for Research in Mathematics Education, 30(4), 390-416. https://doi.org/10.2307/749707
  18. Wenrick, M. R. (2003). Elementary students' use of relationships and physical models to understand order and equivalence of rational numbers. Unpublished doctoral dissertation, The University of Texas.