DOI QR코드

DOI QR Code

초등 수학 영재의 창의성 향상을 위한 수 연산 게임 개발 및 적용에 관한 연구

A Study on the Development and Effect of Number-Operation Games for Mathematical Creativity of Gifted Students

  • Kim, Yong Jik (Daejeon Yuchon Elementary School) ;
  • Cho, Minshik (Dept. of Mathematics Education, Korea National University of Education) ;
  • Lee, Kwangho (Dept. of Mathematics Education, Korea National University of Education)
  • 투고 : 2016.10.09
  • 심사 : 2016.10.30
  • 발행 : 2016.10.31

초록

본 논문에서는 초등학교 영재 학생들의 수학적 창의성 신장을 위한 수 연산 게임과 수업 시안을 개발하고 이를 적용하여 영재 학생들의 수학적 창의성에 미치는 영향을 알아보았다. 창의적 문제 해결학습 모형을 토대로 기존의 게임을 활용하여 10차시의 수 연산 게임 프로그램을 개발하여 학생들에게 적용한 후 학생들의 수학적 창의성 변화를 알아보고자 영재학급 학생 20명을 상대로 검사지를 통한 단일-집단 사전-사후 검사 설계를 적용하였다. Leikin의 평가 준거와 수학적 창의성 측정 방안을 적용하여 얻은 결과, 영재학생들의 수학적 창의성이 신장되었음을 확인하였다.

The purpose of this study is to develop the number-operation games and to analyze the effects of the games on mathematical creativity of gifted elementary students. We set up the basic direction and standard of mathematical gifted creativity program and developed the 10 periods games based on the mathematically gifted creative problem solving(MG-CPS) model. And, to find out the change of students' creativity, the test based on the developed program and one group pretest-posttest design was conducted on 20 gifted students. Analysis of data using Leikin's evaluation model of mathematical creativity with Leikin's scoring and categorization frame revealed that gifted students's creativity is improved via the number-operation games.

키워드

참고문헌

  1. 김부윤.이지성 (2005). 수학적 창의성의 평가 방안에 대한 모색. 한국학교수학회논문집, 8(3), 327-341.(Kim, B. Y. & Lee, J. S. (2005). A Note on the assessment of mathematical creativity. Journal of the Korean School Mathematics Society 8(3), 327-341.)
  2. 김상미 (2009). 초등수학 영재교육원 학생들의 프렉탈 구성 방법 분석. 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 19(2), 341-354.(Kim, S. M. (2009). A Case study of constructions on fractals of the mathematically gifted. Journal of Educational Research in Mathematics 19(2), 341-354.)
  3. 김홍원.김명숙.송상헌 (1996). 수학 영재 판별 도구개발 연구(I)-기초 연구편, 한국교육개발원.(Kim, H. W., Kim, M. S., & Song, S. H. (1996) A study on the developing an identification tested for the mathematically gifted(I)-fundamental study. Seoul: Korean Educational Development Institute.)
  4. 김효진(2014). 문제중심학습(PBL)이 수학적 창의력과 수학적 태도에 미치는 영향. 서울교육대학교 석사학위 논문.(Kim, H., J. (2014). Effects of problem-based learning on the mathematical creativity and attitude. Unpublished master thesis in Seoul National University of Education.)
  5. 남흥숙.박문환 (2012). 창의적 문제해결 학습 모형에 따른 초등학교 수학영재 프로그램 개발. 한국초등수학교육학회지, 16(2), 203-225.(Nam, H., S. & Park, M. W. (2012) Program development according to the Mathematically Gifted-Creative Problem Solving (MG-CPS) model. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea 16(2), 203-225.)
  6. 남승인 (2003). 수학 퍼즐을 이용한 영재학습 자료의 개발. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 17, 97-114.(Nam, S. I. (2003). developing learning materials for the gifted using math puzzle. Communications of Mathematical Education 17, 97-114.)
  7. 남승인 (2007). 수학 창의성 신장을 위한 평가 문항 개발 방안. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 21(2), 271-282.(Nam, S. I. (2007). A Study on the development evaluation item to extend mathematical creativity. Communications of Mathematical Education 21(2), 271-282.)
  8. 서정희 (2013). 수학 문제 만들기를 적용한 프로그램이 영재의 수학적 창의성과 수학적 태도에 미치는 효과. 대구교육대학교 석사학위 논문.(Seo, J. H. (2013) Effects of problem posing program on the mathematical creativity and attitude. Unpublished master thesis in Daegu National University of Education.)
  9. 윤혜영.이광호 (2011). 초등학교 3, 4, 5학년 학생들의 확률 이해 실태. 한국수학교육학회지 시리즈 C: <초등수학교육>, 14(1), 69-79.(Yoon, H. Y. & Lee, K. H. (2011). 3rd, 4th and 5th graders' probability understanding. Education of Primary School Mathematics 14(1), 69-79.)
  10. 이대현 (2014). 다양한 해결법이 있는 문제를 활용한 수학적 창의성 측정 방안 탐색. 대한수학교육학회지 <학교수학>, 26(1), 1-17.(Lee, D. H. (2014). A study on the measurement in mathematical creativity using multiple solution tasks. School Mathematics 26(1), 1-17.)
  11. 이종희.김기연 (2007). 창의적 생산력 신장의 교육목표 이해를 위한 수학 영재의 수학적 창의성 개념 탐색. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 46(4), 445-464.(Lee, C. H. & Kim, K. Y. (2007). A study on the concept of mathematical creativity in the mathematically gifted aspect. The Mahematical Education 46(4), 445-464.)
  12. 최성택.이광호 (2015). 차원을 주제로 한 기하탐구프로그램을 통한 초등수학영재학생들의 창의성. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 18(1), 17-30.(Choi, S. T. & Lee, K. H. (2015). A Study of mathematically gifted elementary students' creativity on dimension based geometry exploring program. Education of Primary School Mathematics 18(1), 17-30.)
  13. Leikin, R. (2009). Exploring mathematical creativity using multiple solution tasks. In R. Leikin, A. Berman, & B. Koichu(Eds), Creativity in mathematics and the education of gifted students (pp.129-145). Rotterdam: Sense Publishers.

피인용 문헌

  1. 숫자퍼즐 활동이 초등학교 6학년 학생들의 수학적 창의성과 수학에서의 창의적 태도에 미치는 영향 vol.21, pp.2, 2018, https://doi.org/10.7468/jksmec.2018.21.2.93