DOI QR코드

DOI QR Code

Development of an Authoring Tool to Create Interactive 3D Convergence Contents for Smart Learning

스마트교육을 위한 인터랙티브 3D 융합콘텐츠 저작도구 개발

  • Received : 2016.10.06
  • Accepted : 2016.10.27
  • Published : 2016.10.31

Abstract

In the smart education era, it is crucial for the teacher to make lecture materials in the form of 3D convergence contents for themselves. In this study, we developed an interactive authoring tool to create 3D convergence contents for the teacher. The proposed system was implemented based on a commercial 3D engine for practicality. To evaluate the usability of the tool, we conducted a satisfaction survey of a focus group. As a result, we concluded that the proposed authoring tool was useful to create desired contents but rather complicated to use due to the text-based script editor. In the following research we will improve the editor so that it can be used in a more intuitive manner.

스마트교육을 효과적으로 수행하기 위해서는 교사가 직접 3D 융합 콘텐츠를 제작할 수 있어야 한다. 본 연구는 스마트 교육을 위한 교사용 인터랙티브 3D 융합 콘텐츠 저작도구를 구현하였다. 저작도구는 실질적 사용성을 확보하기 위해 상용 3D 엔진을 이용하여 구현하였다. 사용성 평가를 위해 구현된 저작도구를 현장 교사들에게 제공한 후 이에 대한 만족도 조사를 수행하였다. 사용자들은 전반적으로 원하는 콘텐츠를 만들 수 있었지만, 스크립트를 통해 제작되는 환경에 다소 복잡함을 느꼈다. 따라서 후속연구를 통해 컴퓨터 환경에 익숙지 않은 사용자를 위한 보다 직관적인 3D 융합콘텐츠 저작 방식을 개발해야 할 필요가 있다.

Keywords

References

  1. Ministry of Education, Science and Technology, "Smart Education Promote Strategy," new release, 2011. 06. 27.
  2. Sun-Ock Kwon et al.,"Design and Implementation of Educational Content Authoring Tool for Smart Devices," JKCA, Vol.13 No. 12, 2013.
  3. Ji Soeng Joeng et al., "XML based Educational Conte nt Viewer on Cloud Services," Korea HCI Conference, pp.1250-1252, 2013.
  4. http://navercast.naver.com/contents.nhn?rid=122&contents_id=27930
  5. Chang Hyun Roh, "Interactive 3D Convergence Auth oring Tool Design for Smart Learning," Journal of Digital Contents Society, Vol. 17, No. 6, 2016.

Cited by

  1. Implementation of Android-based Interactive Edutainment Contents Using Authoring Tool Developed for Interactive Animation vol.23, pp.4, 2018, https://doi.org/10.9708/jksci.2018.23.04.071