DOI QR코드

DOI QR Code

애니메이션 "드래곤 퀘스트 IV"의 배경음악 중 "Battle for The Glory"에 나타난 관현악법 연구

A Study on Orchestration in "Battle for The Glory" out of the Background Music in the Animation "Dragon Quest IV"

  • 정길 (한서대학교 실용음악과)
  • 투고 : 2015.05.01
  • 심사 : 2015.05.30
  • 발행 : 2015.06.30

초록

이 논문에서는 일본 애니메이션 "Dragon Quest IV"의 음악 감독 코이치 스기야마(Koichi Sugiyama, 1931~)의 작품 "Battle for The Glory"에 나타난 관현악 운용 기법을 필자가 고안한 성부 분할법과 악기 편성 패턴, 리듬 패턴, 보이싱 패턴, 진행구간별 조화비를 기준으로 비교 분석하고, 그 결과를 토대로 관현악 편곡의 체계와 진행원리를 발견하는데 목적을 두었다. 그 결과 첫째, 5개의 주제가 나타난 각 악절은 각각 특정한 악기 편성 패턴을 가지고 있다. 각 주제의 제시와 반복, 재현이 나타나는 악절에서는 동일한 악기 편성 패턴을 유지하여 통일성을 강조하였고, 이와는 대조적으로 새로운 주제가 제시되는 악절에서는 악기의 교체법과 가감법을 사용하여 새로운 악기 편성 패턴으로 다양성을 제고하였다. 둘째, 보이싱 패턴은 전체적으로 전경부는 엷은 보이싱 구조와 중경부는 두터운 보이싱 구조로 구성된 "엷음-두터움"의 수직적 대조관계를 이루고 있다. 그러나, 제3주제는 "두터움-엷음", 제4주제는 2개의 선율을 가진 "엷음-두터움"의 구조로 교체되는 다양성을 제고하고 있다. 셋째, 리듬 패턴은 전체적으로 전경부는 굵은 리듬 구조와 중경부는 잘은 리듬 구조로 구성된 "굵음-잘음"의 수직적 대조관계를 이루고 있다. 그러나, 제5주제에서는 "잘음-굵음"으로 교체되면서 다양성을 부여하고 있다. 넷째, 수평적 관점에서 진행구간별 조화비는 주제가 반복, 재현되는 구간에서는 통일성의 비율이 높고, 새로운 주제가 제시되는 구간에서는 다양성 비율이 높은 것으로 나타난다. 본 논문에서는 이 작품에 사용된 운용 기법을 통해 균형감 있는 관현악 운용 기법은 수직적 관점의 기법을 바탕으로 수평적 진행구간의 다양성 비율 관계를 추출하는 것이다. 이러한 측면에서 이 분석연구가 관현악 기법의 이론체계와 교육방법 확립에 새로운 페러다임으로 자리매김 되었으면 한다.

The purpose of this study was to find a system and a progression principle in orchestral piece based on the outcome after comparatively analyzing the orchestral operation technique in "Battle for The Glory" out of the background music in the animation "Dragon Quest IV" by Koichi Sugiyama(1931~), who is a leading runner of Japan's animation music, based on functional parts daccord & Instrumentation Pattern, Rhythm Pattern, Voicing Pattern, and harmonic ratio by progression section devised by the writer. As a result, first, five themes in this music have specific instrumentation pattern, respectively. In a passage that is shown exposition, reprise, and representation in theme, the unity was emphasized by maintaining the same instrumentation pattern. On the contrary to this, a passage of being suggested new theme is being used the exchange method and addition & subtraction in musical instrument in order to strengthen diversity. Second, the voicing pattern is forming the vertical contrasting relationship of "thinness-thickness" on the whole. However, the diversity is being intensified that is changed into the structure of "thickness-thinness" in the third theme and of "thinness-thickness" that has two melodies in the fourth theme. Third, the rhythm pattern is forming the vertical contrasting relationship of "big-small" on the whole. However, the fifth theme is being given diversity with being changed into the structure of "small-big." Fourth, the harmony by progression section from the horizontal perspective is shown to be high in the proportion of unity in the section of being repeated and represented the theme and to be high in the proportion of diversity in the section of being suggested new theme. In this study, the balanced orchestral operation technique through the operation technique, which was used in this work, is what extracts the relationship of diverse proportions in the horizontal progression section based on the technique of vertical perspective. In this aspect, this analytical study is desired to be positioned as a new paradigm in establishing a theoretical system and an educational method in orchestration.

키워드

참고문헌

  1. 김달성.박관우, 악기론, 세광음악출판사, 1988.p.53,
  2. 나운영, 관현악법, 세광음악출판사, 1981.p.56-57
  3. 박재열.이영조 역, Kent Wheeler Kennan 저, 管絃樂法 정음문화사, 2001.
  4. Andreas Schneider, Information Design, 김경균 역,정보디자인, 정보공학연구소, 2004, p.30
  5. 양일남 역, Rimsky-Korsakov 저, Principle of Orchestration 관현악법, 태림출판사, 1993. p.21, 34, 47-54, 65
  6. 이교숙, 알기 쉬운 편곡법, 세광음악출판사, 1997, p.58-9
  7. 이규임, 영상예술론, 도서출판 누림, 1998. p.206-210
  8. 이일범, 영상예술의 이해, 신아사, 1999. p.372-976
  9. 이일순, 정보디자인에서 효과적 커뮤니케이션을 위한 멀티미디어 사용원리에 관한 연구, 만화애니메이션연구, 통권 제13호 2008, p.260
  10. 이재현, 멀티미디어와 디지털의 세계, 커뮤니케이션북스, 2004, p.8-9
  11. 임영규, 국내용 애니메이션 사운드 라이브러리 구축 방안, 만화애니메이션연구, 통권 제15호 2009, p.221
  12. 존 하라스 저, 유성웅 역, 애니매이션의 理論과 實技, 애니콤 프로덕션, 1996.p.144
  13. Samuel Adler 저, 윤성현 역, 관현악기법연구, 수문당, 1995, p.340, 439
  14. 정길, 존 윌리암스의 영화주제곡 "레이더스 행진곡"에서의 관혁악법 연구, 세계음악학회, 2010, p.183-188
  15. 정길, 존 윌리암스의 영화음악 "Star Wars-Main Title"에 나타난 관현악법 연구, 한국산학기술학회, 제12권 제12호, 2011, p.5478-5479. https://doi.org/10.5762/KAIS.2011.12.12.5477
  16. Jung Kil, Tae-Seon Cho, Study on Orchestration in John Williamsʼs Film Score "Superman Main Title", Green and Smart Technology, (GST2012), 2012, p. 219-221.
  17. 베스트애니메, http://www.bestanimation.co.kr/Library/Animation/Character.php?Idx=1538&page=1&mainType=1&mainKeyword=&subType=&subKeyword=, 2015.04.16.