초록
본 연구는, 보다 높은 부가가치를 목적으로 이제는 보편화된 제작방식의 하나로 자리를 잡았다고 할 수 있는 외주를 통한 융복합적 게임개발과 관련된 연구로, 특히 외부 업체와의 협업이라는 변화된 실무환경에서 그래픽디자이너에게 요구되는 업무역량을 중심으로 분석연구를 진행하였다. 이를 위해 선행연구로 외주의 기본개념과 외주제작이 지니는 장점들에 대하여 분석, 정리를 한 후, 이를 바탕으로 외주작업 시, 그래픽 디자이너에게 요구되는 업무역량을 크게 세가지로 분류, 분석연구를 진행함으로서, 그래픽 디자이너 업무영역과 관련하여 실무적 관점의 또 다른 가이드라인을 제시하는 것에, 본 연구의 목적과 의의를 두었다. 본 연구는 조사중심의 연구로서 분석의 대상을 외주를 통한 제작방식이 경영전략의 일환으로 활성화되어 있는 북미의 대표 개발사를 중심으로 하였음을 밝힌다.
The outsourcing has become a general part of the convergence in modern game development process for generating a higher profit margin. This study examines and defines the work competences required for the game graphic designers in a collaboration performance of outsourcing. In this study, we introduce the basic concept and advantages of the outsourcing and extend prior work on identifying three work competencies of graphic designers. We conducted in-depth case studies of outsourcing system used by North America's major game developer. The findings from this study offer insights into the essential core competencies expected for graphic designers, providing effective guideline from the practical perspective.