Abstract
The accurate estimation of construction cost is critical for effective budgeting and financing of the project. Accurate estimates also allow for informed decisions when considering the responsiveness of bids or proposals and for a contractor to better monitor construction progress. However, current method for construction cost of the public educational facility uses a basic criteria in Korea, e.g, construction cost per unit floor area. Therefore, the purpose of this study is to examine present architectural work cost rate of elementary, middle, and high school delivered by BTL(Build-Transfer-Lease). We examined real construction cost of educational facility according to level of school, such as elementary, middle, and high school. The examination revealed that unit price of BTL educational construction cost are different to the level of school, but the composing rate of architectural work cost of the educational facility are very similar. As a result, it is recommended that future researches are initiated to create specific methods to support the accurate cost estimation of educational facility.
정확한 공사비 추정은 성공적인 프로젝트의 개발에 필수적이다. BTL 사업과 같이 민간투자사업에 있어서 정확한 공사비 산정은 효과적인 예산확보와 파이낸싱에 필수적인 기본 정보가 된다. 공사비 견적의 정확도에 따라 입찰과 제안서의 정확도가 반영되므로 프로젝트를 통한 수익성 여부와 사업타당성을 확보할 수 있다. 본 연구는 정확한 공사비 분석과 활용을 위한 기초적인 연구로써 10년 정도 경과한 초 중등학교 민간투자사업(BTL)의 건축공사비를 분석하여 여러 참여주체들별로 공사를 할 수 있는 건축공사의 공종별 분포비율을 학교급별로 파악한다. 즉, 초 중등학교의 건축 공종별 구성비율을 전체 평균비율, 초등학교, 중학교, 고등학교별로 살펴보고 향후 유사한 공사를 수행하는 경우에 참여주체별로 활용할 수 있도록 하고자 한다.