Analytic Study on the Effectiveness of Computational Thinking based STEAM Program

컴퓨팅 사고력 기반 융합인재교육 프로그램의 효과성 분석 연구

  • Received : 2015.03.06
  • Accepted : 2015.04.10
  • Published : 2015.05.29

Abstract

A SW competency based on computational thinking is considered as one of the core competencies in the future society. However, the concept of computational thinking is difficult to be introduced to the class because of the lack of appropriate educational program and the shortage of proper understandings of students and teachers. Thus, we have applied computational thinking based STEAM program and analyzed its effectiveness to explore the educational possibilities of computational thinking. The 49 samples were selected, 23 for the experimental group, and 26 for the control group. Pre-post tests for integrated thinking abilities and computational thinking were done to explore the CT-STEAM program's effectiveness. As a result, the components of integrated thinking abilities, science preference and self-directed learning abilities were enhanced after CT-STEAM instruction. In addition, computational thinking assessment score was statistically significant. We expect new STEAM programs using various computing tools to be developed in the future.

SW 역량은 미래 사회에서 필요로 하는 핵심 역량으로, 컴퓨팅 사고력을 기반으로 하고 있다. 하지만 교육 현장에 컴퓨팅 사고력의 도입은 교사와 학생의 인식과 적절한 교육 프로그램의 부족으로 도입이 어려운 실정이다. 이에, 본 연구에서는 현장에 친숙한 융합인재교육을 이용해서 개발된 컴퓨팅 사고력 기반 융합인재교육의 현장 적용을 통해 현장 적용 가능성을 제시하고, 그 효과성을 분석하였다. 연구 대상은 49명으로 실험집단 23명, 통제집단 26명으로 선정하였으며, 실험집단에 컴퓨팅 사고력 기반 융합인재교육 프로그램을 실시한 후 사전-사후 융합적 사고력 검사, 컴퓨팅 사고력 검사를 통해 프로그램 효과성 분석을 시행하였다. 연구 결과, 실험집단의 경우 융합적 사고력의 하위 요인인 과학선호도와 자기 주도적 학습능력이 유의하게 향상되었다. 또한, 컴퓨팅 사고력 점수도 실험집단에서 유의한 향상을 보여 컴퓨팅 사고력 기반 융합인재교육(CT-STEAM) 프로그램의 효과를 확인할 수 있었다. 향후, 다양한 컴퓨팅 툴을 활용한 융합인재교육 프로그램의 개발을 기대해 본다.

Keywords

References

  1. 교육부(2014). 초중등 소프트웨어 교육 활성화 방안, 교육부.
  2. 함성진, 김순화, 박세영, 송기상(2014). 융합적 사고력 신장을 위한 초등학생용 CT기반 융합인재교육(CT-STEAM) 프로그램 개발, 컴퓨터교육학회 논문지, 17(6). 81-91.
  3. Wing, J. M.(2006). Computational Thinking, Computations of the ACM, 49(3), 33-35.
  4. 최숙영 (2011). 21st Century Skills와 Computational Thinking 관점에서의 '정보' 교육과정 분석. 한국컴퓨터교육학회논문지, 14(6). 19-30.
  5. 김태훈, 김종훈(2012). 초등학생의 프로그래밍 교육을 위한 STEAM 기반의 교과융합 프로그램 개발. 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회논문집, 16(2). 73-78.
  6. 한국컴퓨터교육학회(2014). 정보과학적 사고와 교육, 한국컴퓨터교육학회.
  7. 국가과학기술자문회의(2002), 국가경쟁력 제고를 위한 기술자격체제 구축방안 연구, 국가과학기술자문회의.
  8. 한국과학창의재단(2012). 융합인재교육(STEAM) 효과성 분석 연구 Chapter I., 한국과학창의재단.
  9. 권정인(2014). Computational thinking 기반의 교수-학습이 학습자의 창의적 문제해결에 미치는 효과성 연구, 성균관대학교 박사학위 논문.
  10. 이은경(2009). Computational thinking 능력 향상을 위한 로봇 프로그래밍 교수 학습 모형, 한국교원대학교 박사학위 논문.
  11. 김종혜(2009). 정보과학적 사고 기반의 문재해결 능력 향상을 위한 중등 교육 프로그램, 고려대학교 박사학위 논문.
  12. 김동정, 김석희, 유헌창(2013). 피지컬 컴퓨팅 기반 STEAM 교육 아웃리치 프로그램, 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회논문집, 17(2). 279-283.
  13. Henderson, P, B. (2009). Ubiquitous computational thinking. Computer, 42(10), 100-102. https://doi.org/10.1109/MC.2009.334
  14. Lu, J. J. & Fletcher, G. H. L. (2009). Thinking about computational thinking. ACM Special Interest Group on Computer Science Education Conference, (SIGCSE 2009), Chattanooga, TN, USA.
  15. NAS (2011). Report of a workshop on the scope and nature of computational thinking. Washington DC: National Academies Press.
  16. 이은경(2012). 계산적 사고 능력 향상을 위한 STEAM 교육 방안, 한국컴퓨터교육학회 동계 학술발표논문지, 16(1). 47-51.
  17. 이은경(2013). 계산적 사고 향상을 위한 창의적 스크래치 프로그래밍 학습, 한국컴퓨터교육학회 논문지, 16(1). 1-9.
  18. Lee, I. et al. (2011). Computational Thinking for Youth in Practice. ACM Inroads, 2(1), 32-37. https://doi.org/10.1145/1929887.1929902
  19. OECD (2011). "How do girls compare to boys in reading skills?", in PISA 2009 at a Glance, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/97892640952250-5-en
  20. OECD (2013). PISA 2012 assessment and analytical framework: mathematics, reading, science, problem solving and financial literacy. Paris: OECD.
  21. Computer Science Teachers Association (CSTA) and the International Society for Technology in Education (ISTE) (2011). Computational Thinking in K-12 Education teacher resource second edition. http://www.iste.org/docs/ct-documents/ct-teacher-resources_2ed-pdf.pdf?sfvrsn=2