DOI QR코드

DOI QR Code

Controlling Agent Government in Contract with State

국가와의 계약에서 대리인 정부에 대한 통제

  • Received : 2015.02.09
  • Accepted : 2015.02.26
  • Published : 2015.05.28

Abstract

Besides the imposition of taxes and mandatory actions, why in a special rules needed in the contract between state and civilians. The contract between the state and civilian are unlike with civilian's contract in the comparable effect, even if the effect of the agreement and the parties bear the structural nature of the self-other agreement between private economic actors and there are a variety of different specificity. In other words, the agents of the contract with the state government for control of opportunistic behavior are very specific rules exist. Through this, even if it is the relationship between state and non-mandatory private realms of the contract, even if the area forced me to the fact that the difference can be confirmed. Representative of the government of the country to understand the delegate decisions and judgments and other opportunistic behavior always seem to exist on the possibility of such devices for the pre-control needed.

규제의 적용이나 조세의 부과와 같은 강제성을 수반하는 행위가 아닌 국가와의 대등한 관계에서 이루어지는 계약에서 왜 이런 특별한 규칙이 필요한 것일까? 규칙은 사인 간의 계약을 다루는 규칙에 비해 어떤 차이가 있으며 그 차이는 무엇 때문에 발생하는 것일까? 국가와의 계약은 사인 간의 계약과는 달리 대등한 당사자 사이의 효력을 갖는 것이라 하더라도, 계약당사자와 계약의 효력부담자가 다른 구조적 성격으로 인해 민간경제 주체끼리의 계약과는 다른 다양한 특이성이 존재한다. 즉 국가와의 계약에서는 대리인인 정부의 기회주의적 행위를 통제하기 위한 규칙들이 매우 구체적으로 사전적으로 존재하고 있는 것이다. 이를 통해, 국가와의 관계는 그것이 설령 강행성의 영역이 아닌 사적계약의 영역이라 하더라도 차이가 날 수밖에 없다는 사실을 확인 할 수 있다. 대리인 정부는 위임자인 국가의 이해와 다른 판단과 결정을 내리는 기회주의적 행위를 보일 가능성이 늘 존재하기에 이에 대한 사전통제 장치가 필요하기 때문이다.

Keywords

References

  1. 권순만, 김난도, "행정의 조직경제학적 접근: 대리인 이론의 행정학적 함의를 중심으로", 한국행정학보, 제29권, 제1호, pp.77-95, 1995.
  2. 김항규, 행정과 법, 대영문화사, 2012.
  3. 오석홍, 행정학, 법문사, 2005.
  4. 이종수, 윤영진, 새행정학, 대영문화사, 2008.
  5. 박세일, 법경제학, 박영사, 2000.
  6. 정기화, 시카고학파의 경제학: 자유, 시장 그리고 정부, 민음사, 1994.
  7. Bardach, Eugene and Robert A. Kagan, Going by the Book, Transaction Publishers New Brunswick(U.S.A) and London(U.K), 2002.
  8. James M. Buchanan, "A Contractarian paradigm for applying economic theory," American Economic Review, Vol.65, No.2, pp.225-230, 1975.
  9. Eugene F. Fama, "Agency Problems and the Theory of the Firm," Journal of Monetary Economics, Vol.6, No.1, pp.39-57, 1980. https://doi.org/10.1016/0304-3932(80)90017-3
  10. Eugene F. Fama, and Michael C. Jensen, "Separation of Ownership and Control," Journal of Law and Economics, Vol.26, No.2, pp.301-325, 1983. https://doi.org/10.1086/467037
  11. Michael C. Jensen, "Organization Theory and Methodology," The Accounting Review, Vol.67, No.2, p319-339, 1998.
  12. Kasper Wolfgang and Manfred E. Streit, Institutional Economics: Social Order and Public Policy, Edward Elgar, 1998.
  13. William H. Meckling, "Values and the Choice of the Model of the Individual in the Social Sciences," Schweizerische Zeitschrift fur Volkswirtschaft (December), Vol.112, No.4, pp.545-560, 1976.
  14. Paul Milgrom and John Roberts, Economics, Organization and Management, Prentice Hall, 1992.
  15. Terry M. Moe, "The New Economics of Organization," American Journal of Political Science, Vol.28, No.4, 1984.
  16. Greg Palast, Jerrold Oppenheim, and Theo MacGregor, Democracy and Regulation, Pluto Press, 2003.
  17. Emanuel S. Savas, Privatizing the Public Sector: How to Shrink Government, Chatham House Publishers, 1982.
  18. J. E. Stiglitz, "Incentives, risk, and information: notes toward a theory of hierarchy," Bell Journal of Economics Vol.6, No.2, pp.552-579, 1975. https://doi.org/10.2307/3003243
  19. O. E. Williamson, "The Lens of Contract: Private Ordering," American Economic Review, Vol.92, No.2, pp.438-443, 2002. https://doi.org/10.1257/000282802320191769