DOI QR코드

DOI QR Code

The Analysis of Core Contents in Comsumer Area from 1st to 2009 Revised Middle School Home Economics Textbooks

중학교 가정과 소비생활 영역의 핵심 교육내용 분석 - 1차 교육과정부터 2009 개정 교육과정의 교과서 내용을 중심으로 -

  • Ju, Sueun (Dept. of Home Economics Education, Dongguk University(Gyeongju)) ;
  • Park, Myoung Sook (Dept. of Home Economics Education, Dongguk University(Gyeongju))
  • 주수언 (동국대학교 사범교육대학 가정교육과) ;
  • 박명숙 (동국대학교 사범교육대학 가정교육과)
  • Received : 2015.12.01
  • Accepted : 2015.12.29
  • Published : 2015.12.31

Abstract

The purpose of this study was to analyze the core content of consumer area from 1st to 2009 revised middle school Home Economics textbooks with the aim of proposing guidelines. An in-depth content analysis was conducted twenty two Home Economics textbooks that have been used in middle schools, beginning with the first curriculum until the revised 2009 curriculum with word cloud. The major findings of this study were as follows; First, the first period of the textbooks emphasized thrift-related concepts such as budgeting and saving money. The second and third period in Home Economics textbooks focused on household work and resource management. From fifth period, the content of textbooks were emphasized learning how to find relevant information and making rational decisions as a consumer. The 2007 revised and 2009 revised period in Home Economics have focused on rational decision-making by adolescents, while taking into account environmental considerations. The content of textbooks now introduces students to the notions of ethical consumerism and eco-friendly consumption across domains such as clothing, food, and housing. The curriculum and content of textbooks in Home Economics should emphasize the concepts related to ethical consumption.

본 연구는 중학교 가정과 교과서 중 소비생활 영역의 교육내용 변천 및 내용특성을 분석하고, 시사점을 도출하여 소비생활 영역의 교육과정 편성 및 교육내용 선정을 위한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 분석 대상은 1차 교육과정부터 2009 개정 교육과정의 가정과 교과서 중 소비생활 영역이며, 분석 방법은 내용분석법과 워드 클라우드 기법을 사용하여 각 시기별 소비생활 영역의 교육내용 변천 및 특성을 심층적으로 분석하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1: 교육과정 시기에 따른 가정과 교과서 소비생활 영역의 핵심 교육내용은 무엇인가? 연구문제 2: 교육과정 시기에 따른 가정과 교과서 소비생활 영역의 내용특성은 어떻게 변천하였는가? 분석결과 시기별 소비생활 영역의 교육내용 변천과 특성을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 1차시기는 경제생활 중심의 절약과, 2-4차시기는 가사노동 및 자원관리를 교육내용으로 강조하고 있다. 이는 시기적으로 볼 때 우리나라가 1962년 경제개발 5개년 계획을 시작으로 자원관리를 통한 근검절약을 강조하는 시기와 교육내용을 함께하고 있다고 볼 수 있다. 둘째, 4차시기 교과서에 소비생활 단원이 중단원으로 도입되고 5차시기에 소비생활 영역이 독립단원으로 분리되어 강조되었다. 이는 1987년 소비자보호법이 개정되고, 한국소비자보원이 설립되는 등 정부차원에서 소비자보호에 대한 관심이 성숙단계에 이른 시기이다. 이를 바탕으로 6-7차 시기에는 청소년의 소비생활이 강조되었다. 셋째, 2007개정 교육과정 시기는 2007년 소비자보호법이 소비자기본법으로 전환되고, 소비자 주권을 강조하는 등 소비자교육 패러다임이 전환된 시기로 소비자권리와 함께 책무가 강조되고 있다.

Keywords

Cited by

  1. 텍스트 분석 기술 및 활용 동향 vol.42, pp.2, 2017, https://doi.org/10.7840/kics.2017.42.2.471
  2. 가정교과의 소비자교육이 중학생의 소비자역량에 미치는 효과 vol.30, pp.2, 2018, https://doi.org/10.19031/jkheea.2018.06.30.2.1
  3. 텍스트 마이닝 기법을 활용한 중학교 가정과 교육과정 분석 vol.30, pp.3, 2018, https://doi.org/10.19031/jkheea.2018.09.30.3.111
  4. 윤리적 소비실천을 위한 가정과 '소비생활' 영역 교육과정 제안 vol.30, pp.4, 2015, https://doi.org/10.19031/jkheea.2018.12.30.4.57
  5. 중학교 가정(기술·가정)교과 식생활 영역의 핵심 교육내용 분석 - 제1차 교육과정부터 2009개정 교육과정의 교과서 내용을 중심으로 - vol.30, pp.4, 2015, https://doi.org/10.19031/jkheea.2018.12.30.4.93