The Influences of Teaching Mathematics for Social Justice on Students' Interest towards Mathematics and Perceptions of Mathematical Values

사회정의를 위한 수학 수업이 학생들의 수학에 대한 흥미와 가치 인식에 미치는 영향

  • Received : 2015.07.15
  • Accepted : 2015.08.22
  • Published : 2015.08.31

Abstract

The purpose of this study was to investigate the influences of teaching mathematics for social justice on students'interest towards mathematics and perceptions of mathematical values. Eighteen 6th grade students, at B elementary school in Seocho-gu, Seoul, who wished to involved in the study participated in the 10 hour lessons. During the lessons for social justice, the researchers analyzed the students' reactions in the lessons according to the three categories: Perceiving given problematic situations of social conflicts, searching for problem-solving methods based on mathematical analysis, and changing social behaviors to solve life issues through mathematics. They also examined changes of students' interest towards mathematics and perceptions of mathematical values through the activities and reactions using the preliminary questionnaires, observations of lessons, and students' activity sheets. The research results showed that the students perceived mathematics as a tool for social justice in mathematics lessons, tried to find problem-solving methods based on mathematical analysis, and expressed their active social behaviors by cultivating the will of practice to solve life issues through mathematics. Based on those findings, the study reached the following conclusions. First, the students recognize many of the social problems in their societies as social justice regardless of their economic levels. Second, learning activities need to design in a way that students can accept the social problems as realistic situations in teaching mathematics for social justice. Third, students look at the world from a mathematical perspective, have interest in mathematics, and recognize the values of mathematics in teaching mathematics for social justice.

본 연구의 목적은 초등학교 학생들에게 수학 교육에서의 사회정의를 가르치기 위한 수학 수업 사례 연구로 이를 적용한 수학 수업을 통해 학생들의 사회정의를 위한 수학에 대한 이해를 돕는데 있다. 그리고 학생들로 하여금 사회의 불평등 문제 상황을 비판적으로 바라보도록 함으로써 보다 정의로운 사회를 만들기 위한 수학 수업에서 학생들의 수학에 대한 흥미와 가치 인식이 어떻게 변하는지 알아보는데 있다. 본 연구를 위해 서울특별시 서초구에 소재한 B초등학교 6학년 학생 18명(남 13명, 여 5명)의 학생들과 방과 후 동아리 수업 시간을 활용하여 8개 주제에 대하여 10차시의 수업을 진행하였다. 자료 수집 및 분석은 수업 중 활동의 관찰 및 학생들의 담화, 활동지, 설문, 인터뷰를 통하여 사회정의 이해, 수학에 대한 흥미, 수학에 대한 가치 인식에 대하여 알아보았다. 연구 결과 학생들은 사회정의를 위한 수학 수업의 과정에서 삶의 문제에 대하여 사회정의의 관점으로 재인식하게 되면서 비정의의 문제를 해결하기 위한 실천 의지를 기르거나 직접 실행에 옮기며 적극적인 사회적 행동을 표현하는 모습을 보여 주었다. 또한 학생들은 자신들에게 친숙하고 밀접한 사회적 맥락 관계에 있는 학습 과제를 해결하는 과정을 통해'수학에 대한 흥미'가 높아졌으며, 세계를 이해하고 잠재적으로 변화를 이끌어낼 수 있는 실생활에 필수적인 학문으로서'수학에 대한 가치'인식도 높아졌다. 사회정의를 위한 수학 수업이 학교 교육에서 정착되기 위해서는 사회정의를 위한 교육의 필요성을 인식할 필요가 있으며, 교사들의 사회정의에 대한 이해를 보다 깊게 할 필요가 있고, 질 높은 관련 자료의 개발과 현장에서의 적용 그리고 현장의 수업사례를 기반으로 한 교사 교육을 지속적으로 해 갈 필요가 있다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제2011-361호 [별책 8]. 서울: 교육과학기술부.
  2. 국가미래연구원 (2013). 한국의 국민행복지수에 관한 연구. 국가미래연구원 보고서.
  3. 김수진, 박지현, 김현경, 진의남, 이명진, 김지영, 안윤경, 서지희 (2012). 수학.과학성취도 추이 변화 국제 비교 연구: TIMSS 2011 결과보고서. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2012-4-3.
  4. 김수진 (2013). TIMSS 2011 수학.과학 성취도에 대한 교육 맥락 변인의 효과: TIMSS 2011 결과에 나타난 우리나라 학생들의 학력 특성. 한국교육과정평가원 연구보고 ORM. 2013-17.
  5. 김수진, 김경희, 박지현 (2014). 중학생들의 수학에 대한 흥미와 가치 인식 변화가 수학 성취도에 미치는 영향 분석. 교과교육학연구, 18(3), 683-701.
  6. 김연주, 나귀수 (2009). 학생들의 학습 수준에 따른 수학적 의사소통의 특징-개방형 문제를 활용한 소집단 협동학습을 중심으로. 한국초등수학교육학회지, 13(2), 141-161.
  7. 남진영 (2014). 수학의 가치 교육: 폴라니의 인식론을 중심으로. 한국초등수학교육학회지, 18(1), 63-81.
  8. 배성호 (2014). 우리나라가 100명의 마을이라면. 서울: 도서출판 푸른.
  9. 오국환 (2014). 비판적 수학교육을 적용한 수업 사례 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 우연경 (2012). 흥미 연구의 현재와 향후 연구 방향. 교육심리연구, 26(4), 1179-1199.
  11. 조지민, 김수진, 김미영, 옥현진, 임해미, 손수경 (2012). 학업성취도 국제 비교 연구 결과에 기초한 우리나라 학생들의 정의적 성취 향상 지원 방안. 한국교육과정평가원 연구 보고 CRE 2012-4.
  12. 홍선주, 최창우 (2009). 의사소통 중심 수학 수업이 수학적 성향과 학업성취도에 미치는 영향. 한국초등수학교육학회지, 13(2), 269-283.
  13. Yin, R. K. (2014). Qualitative research from start to finish. 박지연, 이숙향, 김남희 (공역), 질적 연구 시작부터 완성까지. 서울: 학지사. (원서출판 2010).
  14. Apple, M. W. (2003). Freire and politics of race in education. International Journal of Leadership in Education, 6(2), 107-118. https://doi.org/10.1080/13603120304821
  15. Bartell, T. G. (2011). Learning to teach mathematics for social justice: Negotiating social justice and mathematics goals. Journal for Research in Mathematics Education, 44(1), 129-163. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.44.1.0129
  16. Brantlinger, A., Gutstein, E., Buenrosrto, P., & Mukhopadhyay, S. (2007). Teaching mathematics for social justice: Is there math there? Paper presented at Annual Meeting of the National Council of Teachers of Mathematics. Atlanta, Ga.
  17. Common Core Sate Standards Initiative [CCSSI] (2010). Common Core State Standards for Mathematics [CCSSM]. http://www.corestandards.org/Math/에서 2015년 1월 20일 인출.
  18. D'Ambrisio, U. (1999). Ethnomathematics and its first international congress. Zentralblatt fur Didaktik Mathematik, ZDM, 31(2), 50-53. https://doi.org/10.1007/s11858-999-0008-8
  19. D'Ambrisio, U. (2010). Ethnomathematics: A response to the changing role of mathematics in society. Philosophy of Mathematics Education Journal. 25, (Paul Ernest) http://people.exeter.ac.uk/PErnest/pome25/index.html에서 2015년 1월 25일 인출.
  20. Ebby, C. B., Lim, V., Reinke, L. T., Remillard, J. T., Magee, E., Hoe, N. & Cyrus, M. (2011). Community based mathematics project: Conceptualizing access through locally relevant mathematics curriculum. Perspectives on Urban Education, 8(2). 12-18.
  21. Frankenstein, M. (1983). Critical mathematics education: An application of Paulo Freire's epistemology. The Journal of Education, 165(4), 315-339. https://doi.org/10.1177/002205748316500403
  22. Frankenstein, M. (2001). Reading the world with math: Goals for a critical mathematical literacy curriculum. Proceedings of the Eighteenth Biennial Conference of the Australian Association of Mathematics Teachers, Canberra, Australia.
  23. Freire, P. (1981). The people speak their world: Learning to read and write in Sao tome and principle. Harvard Educational Review, 51(1), 27-30. https://doi.org/10.17763/haer.51.1.r15h5764757j12l2
  24. Freire, P. (2000). Pedagogy of the oppressed (M.B. Ramos, Trans.; 30th anniv.ed). New York: Continuum. 남경태 (역). 페다고지(30주년 기념판). 서울: 그린비. (원서출판 1970).
  25. Gonzalez, L. (2009). Teaching mathematics for social justice: Reflections on a community of practice for urban high school mathematics teachers. Journal of Urban Mathematics Education, 2(1). 22-51.
  26. Gutierrez, R. (2009). Embracing the inherent tensions in teaching mathematics from an equity stance. Democracy and Education, 18(3), 9-16.
  27. Gutstein, E. (2006). Reading and writing the world with mathematics: Towards a pedagogy for social justice. New York: Routledge.
  28. Gutstein, E. (2008a). Reinventing Freire: Mathematics education for social transformation. Proceedings of the Fifth International Education and Society Conference. Albufeira, Portugal.
  29. Gutstein, E. (2008b). Connecting community, critical, and classical knowledge in teaching mathematics for social justice. The Montana Mathematics Enthusiast. Monograph 1, 109-118.
  30. Gutstein, E. & Peterson, B. (2013). Rethinking mathematics: Teaching social justice by the numbers. (2nd edition) Milwaukee, WI: Rethinking Schools.
  31. Leonard, J. & Moore, C. M. (2014). Learning to enact social justice pedagogy in mathematics classrooms. Action in Teacher Education, 36, 76-95. https://doi.org/10.1080/01626620.2013.861371
  32. Marilyn, C. S. (1995). Color blindness and basket making are not the answers: Confronting the dilemmas of race, culture, and language diversity in teacher education. American Educational Research Journal, 32(3), 493-522. https://doi.org/10.3102/00028312032003493
  33. National Council of Teachers of Mathematics [NCTM] (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  34. North, C. E. (2012). Teaching for Social Justice? Voices from the Front Lines. 박여진(역). 정의로운 교육이란 무엇인가? 서울: 이매진. (원서출판 2009).
  35. Osler, J. (2007). A guide for integrating issues of social and economic justice into mathematics curriculum. A work in progress. http://www.radicalmath.or/docs/SJMathGuide.pdf 2014년 7월 인출.
  36. Peterson, B. (2012). Number count: Mathematics across the curriculum. In A. A. Wager, D. W. Stinson (Eds.), Teaching mathematics for social justice: Conversations with educators (pp.147-159). Reston, VA: NCTM.
  37. Skovsmose, O. (1994). Towards a philosophy of critical mathematical education. Educational Studies in Mathematics, 27(1), 33-57.
  38. Slammert, L. (1993). Mathematical spontaneity: Innovative mathematical learning strategies for South Africa today. In C. Julie, D. Angelis, & Z. Davis (Eds.), Political dimensions of mathematics education 2: Curriculum reconstruction for society in transition (pp.115-121). Cape Town: Maskew Miller Longman.
  39. Smith, D. J. (2014). If the world were a village a book about the world's people. 노경실(역). 지구가 100명의 마을이라면. 서울: 도서출판 푸른숲. (원서출판 2002).
  40. Stemn, B. (2010). Teaching mathematics with "cultural eyes." Race, Gender & Class, 17(1/2), 154-162.
  41. Tanko, M. G. (2014). Challenges associated with teaching mathematics for social justice: Middle eastern perspectives. Learning and Teaching in Higher Education: Gulf Perspectives, 11(1). http://Ithe.zu.ac.ae에서 2015년 1월 20일 인출.
  42. Tate, W. F. (1994). Race, retrenchment, and the reform of school mathematics. Phi Delta Kappan, 75(6), 477-485.
  43. Tate, W. F. (1995). Returning to the root: A culturally relevant approach to mathematics pedagogy. Theory into Practice, 34(3), 166-173. https://doi.org/10.1080/00405849509543676
  44. Webcasts for Educators. (2014). Teaching mathematics through a social justice lens. http://curriculum.org/secretariat/justice/files/TeachingMathematicsGuide.pdf.에서 2014년 7월 10일 인출.