Analyzing and Restructuring Mathematical Tasks of Length Measurement in Elementary School Mathematics - Focused on 2nd Graders -

인지적 요구 수준 및 사고수준의 발달방향에 따른 초등학교 길이 측정 단원의 수학과제 분석

  • Received : 2015.07.22
  • Accepted : 2015.08.21
  • Published : 2015.08.31

Abstract

The purpose of this research is to analyze the mathematical tasks of length measurement in two different perspectives, the level of cognitive demands and learning trajectories, and restructure the mathematical tasks so that the students' conceptual learning is promoted and students are able to have opportunities to think more broadly. Ten lessons with the restructured mathematical tasks were implemented for a class of 2nd grade elementary students. Also a qualitative and in-depth study was conducted with 4 students of the target group. The study shows that firstly, the restructured tasks requiring high level of cognitive skills, had positive effects in increasing the students' level of thinking and reasoning. Secondly, the tasks modified according to the learning trajectories of Szilag, Clements & Sarama(2013) in length measurement, have proven to promote students' concept learning and elaborate the students' level of thinking.

본 연구는 초등학교 수학 길이 측정 지도와 관련하여 그동안 고려되지 않았던 과제의 인지적 요구 수준 및 사고수준의 발달방향에 따른 학습경로를 적용함으로써 길이 측정 지도상의 개선 방안을 찾아 교육에 시사점을 주는 데 궁극적인 목적이 있다. 초등학교 2학년 한 학급을 대상으로 재구성된 수학 과제를 적용하여 10차시의 수업을 실시하였다. 그 중 4명의 학생을 집중 관찰, 면담을 통한 질적 분석을 통해 재구성된 과제에서 나타나는 과제의 인지적 요구 수준 및 학습경로의 특성을 분석하였다. 그 결과로 높은 수준의 인지력을 요구하는 복합적인 과제로 재구성된 학습을 통해 학생들이 길이에 대해 사고하고 추론하는 기회를 제공했음을 알 수 있었다. 또한, 길이 측정을 위한 학습 경로에 따라 재구성된 학습을 통해 학생들의 길이 개념 학습이 촉진되었으며, 길이에 대한 사고 수준이 정교화 되었음을 알 수 있었다. 본 연구는 연구자의 석사학위 논문을 요약 및 재구성 하였다.

Keywords

References

  1. 강충열, 윤순종 (2007). 초등학교 1,2학년 아동의 인지발달 수준 분석과 초등교육과정에 주는 시사점 탐색. 초등교육학연구, 14(2), 77-97.
  2. 교육과학기술부 (2012). 수학과 교육과정(교육과학기술부 고시 제 2011-361호 [별책8]). 교육부.
  3. 구미영 (2015). 초등학교 길이 측정 단원의 수학과제 분석 및 재구성 - 초등학교 2학년을 중심으로. 한국교원대학교 석사학위 논문.
  4. 김민혁 (2012). 수학교사의 교과서 및 교사용 지도서 활용도 조사. 학교수학, 15(3), 503-531.
  5. 방정숙 (2004). 초등학교 수학 수업에 관한 과제 중심의 사례분석. 초등수학연구, 17(2), 419-442.
  6. 우정호, 정영옥, 박경미, 이경화, 김남희, 나귀수, 임재훈 (2007). 수학교육학 연구방법론. 서울: 경문사.
  7. Ainley, J., & Pratt, D. (2002). Purpose and utility in pedagogical task design. In A. Cockburn & E. Nardi(Eds), Proceedings of the twenty sixth annual conference of the international group for the psychology of mathematics education: Vol. 2(pp.17-24). Norwich, UK: School of Education and Professional Development, University of East Anglia.
  8. Clements, D. H., & Sarama, J. (2009). Learning and teaching early math: The learning trajectories approach (Studies in Mathematical Thinking and Learning Series). Routledge.
  9. English, L. D. (1998). Children's perspectives on the engagement potential of mathematical problem tasks. School Science and Mathematics, 98(2), 67-72. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1998.tb17395.x
  10. Jacqueline, L. (1999, April). When the task is not just a task: What one mathematics teacher learned about facilitating student discourse. Paper presented at the annual meeting of American Educational Research Association. Montreal, CA.
  11. Kang, C. & Yoon, S. (2007). An analysis of the first to second grade elementary school children's cognitive development levels and implications for the elementary school curriculum. Journal of Elementary Education Studies, 14(2), 77-97.
  12. Kim, M. (2012). Secondary Mathematics Teachers' Use of Mathematics Textbooks and Teachers' Guide. School Mathematics, 15(3), 503-531.
  13. Ku, M. (2015). Analyzing and restructuring mathematical tasks of length measurement in elementary school mathematics - Focused on 2nd graders. Korea National University of Education Master's Thesis.
  14. Ministry of Education (2012). Mathematics curriculum (Ministry of Education Announcement No. 2011-361 [Supplement 8]).
  15. National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: The Author. 류희찬 외 공역(2007). 학교수학을 위한 원리와 규준. 서울: 경문사.
  16. Pang, S. (2004). Case analysis of elementary school mathematics instruction via task analysis. The Journal of Elementary Education, 17(2), 419-442.
  17. Sarama, J., Clements, D. H., Barrett, J. E., Van Dine, D. W., & Mcdonel, J. S. (2011). Evaluation of a learning trajectory for length in the early years. ZDM Mathematics Education, 43(5), 667-680. https://doi.org/10.1007/s11858-011-0326-5
  18. Simon, M. (1995). Reconstructing mathematics pedagogy from a constructivist perspective. Journal for Research in Mathematics Education, 26(2), 114-145. https://doi.org/10.2307/749205
  19. Simon, M., & Tzur, R. (2004). Explicating the role of mathematical tasks in conceptual learning: An elaboration of the hypothetical learning trajectory. Mathematical Thinking and Learning, 6(2), 91-104. https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0602_2
  20. Stein, M. K., Smith, M. S., Henningsen, M. A., & Silver, E. A. (2000). Implementing standards-based mathematics instruction: A casebook for professional development. Teachers College Press.
  21. Szilag, J., Clements, D. H., & Sarama, J. (2013). Young children's understanding of length measurement: Evaluating a learning trajectory. Journal for Research in Mathematics Education, 44(3), 581-620. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.44.3.0581
  22. U, J., Jung, Y., Park, K., Lee, K., Kim, N., Na, G., & Lim, T. (2007). 수학교육학 연구방법론. 서울: 경문사.